لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

اردوغان: در متهم کردن ایران به حمله پهپادی به عربستان باید محتاط بود


رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه

رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید در متهم کردن ایران به دست داشتن در حملات ۲۳ شهریور ماه به تأسیسات نفتی عربستان باید محتاط بود.

آمریکا، قدرت‌های اروپایی و خود عربستان می‌گویند این حملات توسط ایران انجام شده، اما حوثی‌های شیعه مورد حمایت ایران مسئولیت حمله را بر عهده گرفته‌اند و ایران نیز دست داشتن در این حملات را رد کرده، اما گفته‌است در مقابل هر جنگی «آمادگی کامل» دارد.

رجب طیب اردوغان در گفت‌وگوی روز چهارشنبه با شبکه فاکس‌نیوز آمریکا گفته است: «درست نیست ایران را متهم به حمله به تأسیسات عربستان بکنیم. این حملات از چند نقطه از یمن انجام شده‌است».

وی گفت «اگر مسئولیت این حمله را کلاً به گردن ایران بیندازیم، مسیر درستی نرفته‌ایم، چرا که شواهد موجود لزوماً نشان‌دهنده این موضوع نیست».

وی همچنین دربارهٔ تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که به نظر وی حق همیشه با طرف قدرتمند نیست و نباید باشد. وی گفت که تحریم‌ها کارساز نیست و مشکلی را حل نمی‌کند.

خبرنگار فاکس نیوز همچنین گفت گزارش‌هایی دربارهٔ کمک ترکیه به کشورهای تحت تحریم، از جمله ایران و ونزوئلا وجود دارد. وی به گزارش‌هایی اشاره کرد که می‌گویند ایران از طریق بانک‌ها و بازار طلای ترکیه تحریم‌های آمریکا را دور می‌زند و دولت ونزوئلا نیز توسط سیستم مالی ترکیه پول‌شویی می‌کند.

اردوغان گفت بانک‌های ترکیه کاملاً بر اساس موازین بانکداری جهانی عمل می‌کنند و این ادعاها «کاری سبک» است.

مجری فاکس‌نیوز به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه چند شرکت، فرد و صرافی در ترکیه اشاره کرد که می‌گوید ظاهر جباریان، رابط مالی میان ایران و حماس که هم‌اکنون در ترکیه زندگی می‌کند، نیز به فهرستسیاه آمریکا اضافه شده‌است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین یک صرافی در ترکیه را به اتهام کمک به انتقال میلیون‌ها دلار از ایران به حماس تحریم کرد.

همچنین عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، چهارشنبه اعلام کرد اکنون حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مبادلات با ترکیه با پول ملی این کشور انجام می‌شود و بقیه آن نیز با یورو در حال انجام است.

وی گفت بسیاری از کشورها اکنون تمایل دارند که با پول ملی خود مبادله تجاری کنند تا آمریکا بر روند مبادلات‌شان نظارت نداشته باشد.

اردوغان گفت دولتش هر فرد و نهادی در ترکیه که خلاف قوانین بین‌المللی بانکی و مالی فعالیت کند، بازخواست می‌کند و در این زمینه با نهادهای بین‌المللی همکاری دارد.

وی گفت اما، گروه‌هایی مانند حزب کارگران کردستان، «پ‌کاکا»، در غرب آزادانه فعال هستند یا جنبش فتح‌الله گولن (یکی از رهبران دینی ترکیه که هم‌اکنون در آمریکا زندگی می‌کند) با شبکه مالی جهانی در ارتباط است.

دولت آنکارا فتح‌الله گولن را عامل کودتای ژوئیه ۲۰۱۶ و عامل نفوذ در میان نظامیان، پلیس، نهادهای دولتی و قضایی معرفی کرده و خواستار استرداد وی شده‌است.

اردوغان گفت با نهادهای امنیتی ترکیه و آمریکا دیدار کرده و اسناد ادعاهای خود را ارائه کرده «اما نتیجه‌ای نداشته است.»

منابع: فاکس نیوز، رادیو فردا / ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG