لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۶

گزینه پیشنهادی وزارت کشور؛ اسکندر مؤمنی کیست و چه پیشینه‌ای دارد؟


مومنی از جنبش‌های اعتراضی بزرگ سال‌های اخیر به عنوان «شورش» و «اغتشاش» یاد می‌کند و بارها بر اهمیت برخورد قاطعانه با معترضان تأکید کرده است
مومنی از جنبش‌های اعتراضی بزرگ سال‌های اخیر به عنوان «شورش» و «اغتشاش» یاد می‌کند و بارها بر اهمیت برخورد قاطعانه با معترضان تأکید کرده است

اسکندر مؤمنی، فردی با سوابق گسترده در نیروهای نظامی و انتظامی ایران، به عنوان وزیر پیشنهادی کشور توسط مسعود پزشکیان به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است.

مؤمنی که متولد سال ۱۳۴۱ در قائم‌شهر است، از دوران جوانی وارد عرصه‌های نظامی شد و از عضویت در سپاه پاسداران تا نقش‌های کلیدی در نیروی انتظامی، مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است.

او که دارای دکترای امنیت ملی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی است، بعد از انقلاب بهمن ۵۷ به سپاه پاسداران پیوست و در جنگ ایران و عراق به عنوان فرمانده گردان‌های «یا زهرا» و رئیس ستاد لشکر ۲۵ کربلا در استان مازندران، نقشی فعال داشت.

این لشکر یکی از واحدهای مهم سپاه بود که با نیروهایی از گیلان و مازندران تشکیل شد. او همچنین ریاست ستاد تیپ مالک اشتر را بر عهده داشت. پس از پایان جنگ، مومنی به نیروی انتظامی منتقل شد.

انتصاب محمدباقر قالیباف به فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی در سال ۱۳۷۹، صعود اسکندر مؤمنی در این شاخه از نیروهای مسلح ایران را به همراه داشت.

مومنی در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ و پیش از تقسیم شدن خراسان به سه استان، فرمانده انتظامی استان خراسان بود.

او سپس در سال ۱۳۸۳ ریاست مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ را عهده‌دار شد و در سال ۱۳۸۴ به معاونت عملیات نیروی انتظامی رسید.

این مسئولیت‌ها، مقدمه‌ای برای دوران حضور او در سطح ملی نیروی انتظامی بود که تا سال ۱۳۹۷ به طول انجامید. در این دوران، او به عنوان فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی و سپس جانشین فرمانده نیروی انتظامی فعالیت کرده و در سال ۱۳۹۱ نشان درجه ۳ خدمت را از محمود احمدی‌نژاد دریافت کرد.

مؤمنی از سال ۱۳۹۷ و از زمان ریاست‌جمهوری حسن روحانی و همچنین در دوران ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی تاکنون، به عنوان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر، فعالیت کرده است.

با سوابق سرکوب اعتراضات ضد حکومتی

اسکندر مؤمنی همچنین با سوابق گسترده در مدیریت و سرکوب اعتراضات ضدحکومتی شناخته می‌شود. او در جریان اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶، جانشین فرمانده انتظامی کل کشور بود و این اعتراضات را «اغتشاشاتی ایجاد شده توسط دشمنان» توصیف و از عملکرد نیروهایش در مقابله با معترضان دفاع کرده است.

مؤمنی همچنین از جنبش‌های اعتراضی بزرگ سال‌های اخیر از جمله اعتراضات آبان ۱۳۹۸ و اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در سال ۱۴۰۱ نیز به عنوان «شورش» و «اغتشاش» یاد می‌کند و بارها بر اهمیت برخورد قاطعانه با معترضان تأکید کرده و از عملکرد یگان‌های ویژه نیروی انتظامی به عنوان «مشت آخر» این نیرو دفاع کرده است.

اسکندر مؤمنی همچنین در سال ۱۳۹۷ عدم رعایت حجاب اجباری را «جرم مشهود» توصیف کرد و تاکید کرده بود که تمام نیروهای پلیس از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس پیشگیری نیز موظف به اعمال حجاب اجباری و برخورد با متخلفان هستند.

کنترل نامحسوس تخلفاتی چون عدم رعایت حجاب اجباری نیز از زمان معاونت مومنی در بخش عملیات نیروی انتظامی تجهیز و توسعه داده شده است.

پیشنهاد این چهرهٔ نزدیک به نهاد رهبری و محمدباقر قالیباف برای تصدی وزارت کشور با انتقادهای فراوانی از سوی حامیان مسعود پزشکیان مواجه شده است.

روزنامه اعتماد چاپ تهران، در مطلبی که روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد منتشر کرد از انتخاب اسکندر مؤمنی به عنوان وزیر پیشنهادی کشور، به عنوان یکی از دلایل استعفای محمدجواد ظریف از همکاری با دولت مسعود پزشکیان یاد کرده است.

اعتماد همچنین نوشته که انتظار می‌رفت ترکیب اولیهٔ کابینه بر اساس معیارهایی که پزشکیان در دوران تبلیغات ریاست‌جمهوری بیان می‌کرد معرفی می‌شدند و اگر قرار بود افراد مورد نظر تیم مشاوران رئیس‌جمهور در دولت نباشند، هزینه‌های آن باید به مجلس و نمایندگان اصولگرای آن واگذار می‌شد.

قرار است مجلس شورای اسلامی از روز ۲۷ مرداد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم را آغاز کند.

XS
SM
MD
LG