لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

مجارستان از میزبانی نشست وزیران اروپایی محروم شد


از راست؛ جوزپ بورل، ویکتور اوربان، و امانوئل مکرون در نشست رهبران اتحادیه اروپا در ابتدای فروردین امسال
از راست؛ جوزپ بورل، ویکتور اوربان، و امانوئل مکرون در نشست رهبران اتحادیه اروپا در ابتدای فروردین امسال

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد به‌دلیل مواضع نخست‌وزیر مجارستان در قبال جنگ اوکراین، این کشور اجازه میزبانی نشست آتی وزیران خارجه و دفاع اتحادیه اروپا را ندارد.

مجارستان در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد و بر اساس رویه اتحادیه اروپا، نشست وزیران خارجه و دفاع اتحادیه اروپا در اواخر ماه اوت سال جاری نیز باید در این کشور برگزار می‌شد.

این نشست‌های غیررسمی هر شش ماه یک‌بار برگزار می‌شود و وزیران اروپایی، به بررسی مسائل بین‌المللی و تأثیر آن بر اتحادیه می‌پردازند.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در سفرهایی به چین، اوکراین و روسیه که با ادعای «مأموریت صلح» انجام شد، انتقادهای رهبران اتحادیه اروپا را برانگیخت.

رهبران این اتحادیه اعلام کردند که در جریان این سفرها قرار نداشتند، اقدامات و دیدارهای اوربان بدون هماهنگی با آنها انجام شده و او مأموریتی برای برقراری صلح میان روسیه و اوکراین نداشته است.

اوربان در سفر به روسیه از جمله با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد که خشم مقام‌های اروپایی را برانگیخت.

جوزپ بورل نیز در واکنشی تازه درباره محروم‌کردن بوداپست از میزبانی نشست وزیران خارجه و دفاع اتحادیه اروپا گفت که «ما باید پیامی [برای مجارستان] ارسال کنیم، حتی اگر این پیام نمادین باشد.»

به گفته بورل، از مجموع ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، ۲۵ کشور با مواضع اوربان در خصوص مناقشه اوکراین مخالف هستند.

اسلواکی تنها کشور عضو این اتحادیه است که از اوربان حمایت کرده است.

مجارستان نیز در واکنش به اظهارات روز دوشنبه جوزپ بورل، این تصمیم را «کاملاً کودکانه» دانست.

آقای اوربان که ۱۴ سال است رهبری مجارستان، یکی از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا و عضو پیمان نظامی ناتو را در دست دارد، روابطی نزدیک با احزاب راست افراطی در سراسر جهان را شکل داده، با روسیه و چین مناسبات خاص دارد و رهبری اتحادیه اروپا در بروکسل و آمریکا را نیز دشمن خود می‌داند.

نخست‌وزیر مجارستان تنها رهبر اتحادیه اروپا است که به‌رغم حمله مسکو به اوکراین روابط نزدیک خود با مسکو را حفظ کرده است.

ویکتور اوربان تحریم‌ها علیه روسیه را نیز به شدت مورد انتقاد قرار داده و با پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا مخالفت می‌کند.

او که یکی از متحدان سرسخت روسیه در اروپا به شمار می‌رود، پس از دیدار با پوتین در مسکو، اتحادیه اروپا را به در پیش گرفتن «سیاستی جنگ‌طلبانه» متهم کرد.

نخست‌وزیر مجارستان همچنین پس از شرکت در نشست پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در واشینگتن، روز ۲۱ تیر به اقامت‌گاه دونالد ترامپ در فلوریدا رفت و با او ملاقات کرد.

تهاجم نظامی روسیه در اوکراین از اوایل اسفند ۱۴۰۰، درگیری‌های مرگباری را آغاز کرد که کماکان ادامه دارد و اتحادیه اروپا را نیز درگیر کرده است.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ب.ب/پ.پ
XS
SM
MD
LG