لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

جلسه اضطراری اتحادیه اروپا در مورد امنیت افغانستان و چالش مهاجران


۶۴۰ نفر از افغان‌های گریخته از طالبان در بخش حمل بار یک هواپیمای ترابری آمریکایی
۶۴۰ نفر از افغان‌های گریخته از طالبان در بخش حمل بار یک هواپیمای ترابری آمریکایی

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد در یک جلسه اضطراری، پیامدهای امنیتی به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان را بررسی خواهند کرد.

یکی از نگرانی‌های اتحادیه اروپا احتمال افزایش چشمگیر مهاجرت شهروندان افغانستان به دلیل خشونت و سختگیری رژیم طالبان است.

در سال‌های اخیر شمار مهاجرت شهروندان افغانستان به کشورهای اروپایی پس از شهروندان سوریه بیشتر از هر کشور دیگری بوده‌است. طبق آمارهای منتشر شده از سوی اتحادیه اروپا، از سال ۲۰۱۵ تاکنون حدود ۵۷۰ هزار شهروند افغانستان در کشورهای اروپایی تقاضای پناهندگی کرده‌اند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه گفت که فرانسه، آلمان و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در واکنش به موج جدید مهاجرت غیرقانونی از افغانستان «واکنش قاطعی» نشان می‌دهند.

او افزود که اقدامات سازمان‌یافته و منصفانه بین‌المللی «بر اساس همبستگی، یکپارچگی معیارها در حفاظت از مهاجران و همکاری با کشورهای محل عبور آنها انجام خواهد شد.»

ترکیه که در زمینه نگهداری مهاجران در آن کشور با اتحادیه اروپا قرارداد امضا کرده یکی از کشورهای اصلی ترانزیت مهاجران اهل افغانستان است.

آقای مکرون تأکید کرد که «اروپا به تنهایی نمی‌تواند مسئولیت مهاجرت از افغانستان را بپذیرد.»

دولت اتریش پیشنهاد داده که وزرای کشور اعضای اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه در جلسه جداگانه‌ای طرح ایجاد مراکزی در کشورهای همسایه افغانستان با هدف بازگرداندن مهاجران را بررسی و تصویب کنند.

در سال ۲۰۱۵ مهاجرت حدود یک میلیون پناهجو به کشورهای اروپایی که اکثریت آنها شهروندان سوریه بودند یکی از شدیدترین بحران‌ها در تاریخ اروپا را به وجود آورد. هر چند آلمان بخش اعظم این پناهجویان را پذیرفت ولی اختلاف بین اعضای اتحادیه اروپا در مورد سهمیه‌بندی پذیرش مهاجران هنوز ادامه دارد و اگر موج جدیدی از پناهجویان به سوی اروپا سرازیر شود این اختلافات تشدید خواهند شد.

به گفته اداره پناهجویی اتحادیه اروپا، از ماه فوریه امسال و همزمان با اعلام تصمیم دولت آمریکا برای خارج کردن نیروهای خود از افغانستان تا پایان ماه اوت ۲۰۲۱ تعداد تقاضای پناهندگی شهروندان افغان در اتحادیه اروپا حدود ۳۰ درصد افزایش یافته‌است، به‌طوری که فقط در ماه مه امسال حدود چهار هزار و ۶۵۰ شهروند افغان تقاضای پناهندگی داده‌اند و معمولاً نیمی از این درخواست‌ها پاسخ مثبت دریافت می‌کنند.

اکثر شهروندان افغان که قصد مهاجرت به اروپا دارند ابتدا به کشورهای همسایه از جمله پاکستان و ایران یا کشورهای آسیای میانه می‌روند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و سایر سیاستمداران ارشد این کشور روز دوشنبه در مورد موج جدید مهاجرت هشدار داده و خواستار کمک به کشورهای همسایه افغانستان برای اسکان مهاجران شدند.

خانم مرکل در یک نشست خبری گفت: «مسئله اصلی کمک به کشورهای همسایه است که بخش اعظم پناهجویان افغان ابتدا به آنجا خواهند رفت.»

سازمان بین‌المللی مهاجرت روز سه‌شنبه در مورد بحران بشری در افغانستان هشدار داد و گفت، تشدید جنگ طی ماه‌های اخیر پیامدهای بحران کرونا و خشکسالی را تشدید کرده‌است.

به گفته این سازمان، تحت تأثیر درگیری‌های نظامی در سال جاری میلادی ۴۰۰ هزار نفر دیگر آواره شده و بیش از ۵ میلیون نفر برای گذران زندگی به کمک‌های بشردستانه نیاز دارند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG