لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

دومین روز انتخابات پارلمان اروپا در حال برگزاری است


موضوع مهاجرت در تعدادی از کشورهای اروپایی به یکی از موضوعات اصلی کارزار انتخاباتی برای انتخابات پارلمان اروپا تبدیل شده است
موضوع مهاجرت در تعدادی از کشورهای اروپایی به یکی از موضوعات اصلی کارزار انتخاباتی برای انتخابات پارلمان اروپا تبدیل شده است

ایرلندی‌ها روز جمعه ۱۸ خرداد پس از هلندی‌ها به پای صندوق‌های رای رفتند تا نمایندگان خود را در پارلمان اروپا انتخاب کنند.

انتخابات پارلمان اروپا از روز پنجشنبه ۱۷ خرداد با رای‌گیری در هلند آغاز شد و تا روز یکشنبه ۲۰ خرداد ادامه خواهد داشت.

در این انتخابات گسترده، حدود ۳۷۰ میلیون رای‌دهنده اروپایی در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا باید ۷۲۰ نماینده خود در پارلمان اروپا را برای یک دوره پنج ساله انتخاب کنند.

نظرسنجی‌های پیش از انتخابات حاکی بود که اقبال به احزاب راست افراطی که مخالف بسیاری از سیاست‌های اتحادیه اروپا هستند، در این انتخابات بیش از گذشته شده است.

سیمون هریس، نخست‌وزیر ۳۷ ساله ایرلند و از حزب دموکرات مسیحی این کشور، یکی از اولین کسانی بود که صبح جمعه در دوبلین رای خود را به صندوق انداخت.

کیت اوریلی ۴۱ ساله، تحصیل‌کرده علوم کامپیوتری، هنگام خروج از یک مرکز رای‌گیری به خبرگزاری فرانسه گفت: «من انرژی او را تحسین می‌کنم، اما به حزب او رای نمی‌دهم».

او افزود: «آن‌ها در مورد خیلی چیزها اشتباه می‌کنند، از مهاجرت شروع می‌شود».

رای‌دهندگان هلندی روز پنجشنبه هفت نماینده از حزب راست افراطی این کشور به رهبری خیرت ویلدرس را برای پارلمان اروپا انتخاب کردند، اما ائتلاف سوسیال دموکرات‌ها با هشت کرسی در مقام اول قرار گرفت.

اما در فرانسه جوردن باردلا، سرلیست حزب راست افراطی، در نظرسنجی‌ها پیشتاز است.

موضوع مهاجرت در تعدادی از کشورهای اروپایی به یکی از موضوعات اصلی کارزار انتخاباتی برای انتخابات پارلمان اروپا تبدیل شده است.

در ایرلند که حدود ۲۰ درصد از جمعیت آن در خارج از کشور متولد شده‌اند و تعداد پناهجویان در سال جاری رکورد جدیدی را به ثبت رسانده، این موضوع داغ است.

با این حال، به گفته چندین تحلیلگر، پیش‌بینی افزایش کرسی‌های جناح راست افراطی در پارلمان اروپا نباید توازن قوا را در این نهاد اروپایی به هم بزند.

بر اساس نظرسنجی‌ها، دموکرات‌ مسیحی‌ها به عنوان نیروی سیاسی پیشرو و پس از آن، سوسیال دموکرات‌ها دومین فراکسیون بزرگ پارلمان اروپا باقی خواهند ماند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز و رادیو فردا/م.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG