لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۳

سیاستمداران اروپایی خواستار تشدید تحریم‌ها علیه روسیه شدند


تجمع معترضان مقابل سفارت روسیه در ورشو، پایتخت لهستان
تجمع معترضان مقابل سفارت روسیه در ورشو، پایتخت لهستان

شماری از سیاستمداران ارشد اروپایی روز سه‌شنبه ششم آذر از احتمال تصویب تحریم‌های جدید علیه روسیه در واکنش به اقدام این کشور در تصرف سه ناو اوکراینی سخن گفتند، اقدامی که غرب نگران است آتش درگیری‌ها میان دو کشور را شعله‌ورتر سازد.

در این حال بازار نسبت به تحریم‌های احتمالی علیه روسیه که می‌تواند به اقتصاد این کشور ضربه بزند واکنش نشان داده است، اگرچه روبل روسیه روز سه‌شنبه تا حدی توانست جبران مافات روز قبل را بکند و ارزش آن اندکی بالاتر رود.

روسیه روز یکشنبه به روی ناوهای اوکراینی در نزدیکی شبه‌جزیره کریمه آتش گشود و این ناوها را مصادره کرد. کریمه که پیش از این بخشی از خاک اوکراین بود از چهار سال پیش با اقدام روس‌ها از این کشور جدا و ضمیمه خاک روسیه شد.

مسکو می‌گوید که کی‌یف عمدا با ارسال این ناوها روسیه را تحریک کرد تا به بحران دامن بزند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، همچنین روز دوشنبه در تماس تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفت که مسکو آماده است تا جزئیات بیشتری درباره این رخداد ارائه کند.

مرکل نیز که گفت‌وگویی با پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، داشت خواستار کاهش تخاصم میان دو کشور و انجام مذاکره شد.

در همین حال، نوربرت روتگن، سیاستمدار محافظ‌کار آلمانی و متحد نزدیک مرکل، اظهار داشت که اتحادیه اروپا ممکن است تحریم‌های خود علیه روسیه را تشدید کند.

کارین کنایسل، وزیر خارجه اتریش، نیز که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، گفت که اتحادیه اروپا بسته به توضیحات طرفین و بررسی واقعه، شاید تحریم‌های جدیدی علیه روسیه در نظر بگیرد.

همچنین لهستان و استونی از تحریم‌ها حمایت کرده‌اند. بارتوش چیچوکی، معاون وزیر خارجه لهستان، به خبرگزاری رویترز گفت که این رویداد نشان می‌دهد درخواست ورشو برای موضع‌گیری متحدانه‌تر‌ غرب علیه روسیه درست بوده است.

وی اظهار داشت: «روسیه به اشتباه این تصور برایش ایجاد شده که واکنش غرب متحدانه نیست... چرا که غرب سر مسئله انرژی یک موضع دارد و سر مسائل دفاعی یک موضع دیگر».

اشاره این مقام لهستانی به حمایت آلمان از احداث خط لوله گاز روسیه به آلمان است که غرب را بیشتر از قبل به گاز روسیه وابسته می‌سازد.

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک می‌نویسد که وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز نوزدهم آذر درباره جزئیات این مسئله به گفت‌وگو می‌نشینند.

این گزارش اضافه می‌کند که انتظار می‌رود رهبران اروپایی نیز اواخر آذرماه بر سر تشدید تحریم‌های موجود علیه روسیه به توافق برسند.

منبع: خبرگزاری رویترز/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG