لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۰

تیراندازی نیروهای روس به کشتی‌های اوکراینی؛ نشست اضطراری در کی‌یف


نیروهای ارتش اوکراین در جریان مانور ۲۱ نوامبر
نیروهای ارتش اوکراین در جریان مانور ۲۱ نوامبر

نیروهای ارتش روسیه به شماری از کشتی‌های اوکراینی، در نزدیکی ساحل شبه‌جزیره کریمه در دریای سیاه شلیک کرده‌اند. قانون‌گذاران اوکراینی گرد هم می‌آیند تا در مورد برقراری «حکومت نظامی» تصمیم‌گیری کنند.

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز چهارم آذر ماه در جلسه اضطراری شوری نظامی، از درخواست این شورا برای برقراری «حکومت نظامی» حمایت کرده‌است؛ هرچند در صورت توافق پارلمان برای ایجاد حکومت نظامی، این موضوع لزوما به منزله تقابل نظامی نیست.

نیروهای ارتش روسیه روز یک‌شنبه به دو کشتی جنگی اوکراینی شلیک کردند. شـش خدمه زخمی شده‌اند و کشتی‌ها به همراه یک یدک‌کش ارتش اوکراین در حال حاضر در کنترل نیروهای روس است.

آقای پوروشنکو گفته‌است ۲۳ ملوان به اسارت روسیه درآمده‌اند، اما کی‌یف هنوز با کشتی‌ها و ملوان‌ها تماسی نداشته‌است.

خشونت‌ها و درگیری اخیر پس از یک روز پرتنش بین نیروهای ارتش اوکراین و ارتش روسیه رخ می‌دهد. درحالی‌که کشتی‌های نیروی دریایی اوکراین در تلاش برای گذشتن از دریای سیاه و وارد شدن به دریای آزوف، از طریق تنگه کرچ، بودند، ارتش روسیه مانع آن‌ها شده‌است.

تنگه کرچ دریای سیاه را به آزوف وصل می‌کند؛ در شمال آن اوکراین قرار دارد، در شرق آن روسیه و در غرب آن شبه‌جزیره کریمه.

روسیه تنگه کرچ را مسدود کرده‌است
روسیه تنگه کرچ را مسدود کرده‌است

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز یک‌شنبه مقام‌های اوکراینی را متهم به «اقدامات گانگستری» در تنگه کرچ کرده‌است.

سرویس امنیت فدرال روسیه «اف‌اس‌ب» که در عین حال ناظر بر مرزها و مرزبانان آن کشور است، گفته نیروهای آن پس از «ورود غیرقانونی» کشتی‌های اوکراینی به آب‌های روسیه بود که اقدام به شلیک کرده‌اند.

اما نیروی دریایی اوکراین می‌گوید گارد ساحلی روسیه به شناور‌هایش، از جمله دو قایق زرهی که قصد داشتند از منطقه ۱۲ مایلی تنگه بگذرند و به دریای سیاه بازگردند، «حمله کرده‌است».

وزارت خارجه اوکراین می‌گویند از نظر کی‌یف اقدام نیروهای روسی، «نقض قوانین بین‌المللی» است.

تجمع در برابر سفارت روسیه در کی‌یف با خشونت‌هایی همراه شده‌است
تجمع در برابر سفارت روسیه در کی‌یف با خشونت‌هایی همراه شده‌است

همزمان از پایتخت اوکراین گزارش شده که در ساعت‌های پایانی روز یک‌شنبه شماری از شهروندان خشمگین در برابر سفارت روسیه تجمع کرده‌اند.

اتحادیه اروپا از روسیه خواسته است «آزادی عبور و مرور دریایی» را در دریای آزوف و تنگه کرچ «بازگرداند». سخنگوی پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، گفته این نهاد «از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد» و «با مقام‌های اوکراینی در تماس است».

اروپای آزاد، رویترز، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه|ت
XS
SM
MD
LG