لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

کمیسیون اروپا: تیک آبی در پلتفرم «ایکس» فریبنده و ناقض مقررات شبکه‌های اجتماعی است


کمیسیون اروپا می‌گوید تیک آبی شبکه اجتماعی «ایکس»، توئیتر سابق، کاربران را فریب می‌دهد و این پلتفرم مقررات مربوط به شفافیت و پاسخگویی را رعایت نمی‌کند.

این نخستین مورد اعلام جرم کمیسیون اروپا براساس مقررات جدید خود به نام «قانون خدمات دیجیتال» علیه یک شرکت بزرگ فناوری است.

«قانون خدمات دیجیتال» مجموعه‌ای از مقررات برای حفاظت از حریم خصوصی و حقوق شهروندان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و جلوگیری از انتشار مضامین غیرقانونی و زیان‌بار در شبکه‌های اجتماعی است.

نقض این مقررات با جریمه‌های نقدی سنگین مواجه می‌شود.

نهادهای مسئول در کمیسیون اروپا در پایان تحقیقات طولانی در مورد فعالیت شبکه اجتماعی «ایکس» اعلام کردند تیک آبی که ظاهرا برای تایید هویت بخشی از کاربران راه‌اندازی شده است مصداق یک «الگو و روش غیرشفاف» است، با شیوه درست مدیریت پلتفرم‌های ارتباطی انطباق ندارد و می‌تواند از سوی عوامل زیان‌بار برای اهداف فریبکارانه مورد استفاده قرار گیرد.

پیش از خرید توئیتر توسط ایلان ماسک، این نشانه آبی تنها به حساب کاربران سرشناس، مانند سیاستمداران، روزنامه‌نگاران و سلبریتی‌ها، تعلق می‌گرفت ولی آقای ماسک با لغو این شیوه، تصمیم گرفت به کاربرانی که ماهانه هشت دلار بپردازند تیک آبی بدهد.

کمیسیون اروپا می‌گوید: چون هر فردی می‌تواند این نشانه تایید را دریافت کند روی تصمیم آزاد و آگاهانه سایر کاربران برای تشخیص اعتبار دارنده این علامت و صحت مضامینی که منتشر می‌کند تاثیر منفی دارد.

کمیسیون اروپا علاوه بر این، پلتفرم ایکس را به جلوگیری از دسترسی پژوهشگران به داده‌ها و روش غیرشفاف اطلاعات مربوط به آگهی‌های تجاری نیز متهم کرده است.

ایلان ماسک با لحن مبارزه جویانه‌ای به این اتهامات پاسخ داده و در شبکه ایکس نوشت: «کمیسیون اروپا به ما یک معامله غیرقانونی و مخفیانه پیشنهاد داد و گفت اگر ما مضامین را پنهانی سانسور کنیم جریمه نخواهیم شد. سایر پلتفرم‌ها این معامله را پذیرفتند. ایکس آن را قبول نکرد».

او سپس با انتشار پیامی دیگر، کمیسیون اروپا را به اقدام قضایی تهدید کرد و نوشت که با این کار، مردم اتحادیه اروپا متوجه حقیقت داستان این حکم و پرونده خواهند شد.

تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا، در یبانیه‌ای گفت: در گذشته تیک آبی برای منابع معتبر مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی به نظر ما این علامت در شیوه کار جدید شبکه اجتماعی ایکس به وسیله‌ای برای فریب کاربران تبدیل شده و ناقض قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا است.

علاوه بر این، او شبکه اجتماعی ایکس را به نقض مقررات مربوط به شفافیت در مدیریت و نشر آگهی‌های تجاری متهم کرد.

بر اساس«قانون خدمات دیجیتال»، پلتفرم‌های اینترنتی از جمله شبکه‌های اجتماعی موظف هستند تمامی داده‌های مربوط به آگهی‌های تجاری از جمله اسامی پرداخت‌کننده‌ها و مخاطبان در نظر گرفته‌شده برای آگهی‌ها را منتشر کنند.

کمیسیون اروپا می‌گوید: اطلاعات مربوط به آگهی‌های تجاری در ایکس قابل بررسی و قابل اتکا نیست و در آن به‌طور آگاهانه موانعی ایجاد شده که کار دسترسی به اطلاعات و در نتیجه شفافیت را ناممکن می‌کند.

اتهام دیگر مربوط به موانع موجود در سامانه داده‌های ایکس برای دسترسی پژوهشگران به شیوه کار این شبکه اجتماعی است.

براساس مقررات اتحادیه اروپا این اطلاعات باید به راحتی در دسترس پژوهشگران قرار گیرد.

شرکت ایکس این فرصت را دارد که با ایجاد تغییراتی در شیوه کار خود، درخواست‌های کمیسیون اروپا را که از نظر قانونی الزامی هستند اجرا کند.

در غیر این صورت، کمیسیون اروپا می‌تواند این شبکه اجتماعی را مبلغی تا شش درصد از سود سالانه آن جریمه کند و دستور دهد که همه تغییرات مورد نظر کمیسیون را به اجرا بگذارد.

اعلام این اتهامات نتایج بخشی از تحقیقات کمیسیون اروپا است. تحقیقات در مورد عملکرد ایکس در زمینه جلوگیری از نشر مضامین غیرقانونی، از جمله تشویق تروریسم و گسترش تنفر، و نیز نحوه مقابله آن با انتشار اطلاعات دستکاری‌شده و گمراه‌کننده ادامه دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG