لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

منابع حقوق بشری: دستکم ۲۰ زندانی روز چهارشنبه در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند


رسانه‌های حقوق بشری با اعلام انتقال این زندانیان محکوم به اعدام به انفرادی، در مورد اجرای حکم آن‌‌ها هشدار داده بودند
رسانه‌های حقوق بشری با اعلام انتقال این زندانیان محکوم به اعدام به انفرادی، در مورد اجرای حکم آن‌‌ها هشدار داده بودند

منابع خبری حقوق بشری می‌گویند حکم اعدام دستکم ۲۰ زندانی با اتهامات «غیرسیاسی» در زندان قزلحصار کرج اجرا شده است.

وب‌سایت «هرانا» روز چهارشنبه ۱۷ مرداد هویت چهار تن از این زندانیان را اسماعیل شرفی، محمد غلامی،‌ عبدالله شهنوازی و شهاب ملکی اعلام کرد.

این رسانهٔ حقوق بشری همچنین نوشت از این میان، «سه زندانی تبعه کشور افغانستان» و «هفت زندانی سنی مذهب» بودند.

گزارش یادشده می‌افزاید: این زندانیان به اتهام «جرایم غیرسیاسی از جمله قتل، جرایم مرتبط با مواد مخدر و تجاوز» به اعدام محکوم شده بودند.

سایت «هه‌نگاو» نیز گزارش مشابهی منتشر کرده است.

رسانه‌های حقوق بشری دیروز با اعلام خبر انتقال این زندانیان به انفرادی، در مورد اجرای حکم اعدام آن‌‌ها هشدار داده بودند.

اجرای این احکام در حالی صورت گرفته که به‌دنبال اعدام رضا رسایی، متهم به قتل رئیس اطلاعات سپاه پاسداران شهرستان «صحنه»، گزارش‌ها حاکی از اعتراضات در بند زنان زندان اوین تهران و درگیری مأموران امنیتی با زندانیان است.

زنان زندانی سیاسی در زندان اوین تهران طی ماه‌های اخیر کارزاری را برای مقابله با اعدام‌ در ایران آغاز کرده‌اند، کارزاری که «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» نام گرفته است.

این کارزار روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد با اعدام رضا رسایی، علی‌رغم ابهامات در پرونده وی، همراه شد.

فعالان سیاسی شامگاه سه‌شنبه گزارش دادند که به‌دنبال اعتراض زندان زندانی اوین، نیروهای امنیتی به آن‌ها هجوم بردند و تلفن‌های این بند نیز قطع شده است.

سازمان حقوق بشر ایران ۱۳ مرداد در گزارشی تازه خبر داد که در هفت ماه گذشته از شروع سال جاری میلادی دست‌کم «۳۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند».

بر اساس آمار منتشرشده در ماه گذشته، حکم اعدام دست‌کم «۴۹ نفر» در ایران اجرا شده که ۳۶ نفر از آن‌ها تنها در ۱۱ روز انتهایی ماه ژوئیه یعنی در بازهٔ زمانی ۳۱ تیر تا ۱۰ مرداد اعدام شده‌اند.

این سازمان همچنین اعلام کرد: «۴۲ شهروند بلوچ، ۲۰ شهروند کرد، ۲۰ شهروند افغانستانی و ۱۵ زن در میان اعدام‌شدگان هفت‌ ماه گذشته بوده‌اند».

بر اساس این گزارش، مانند هر سال بیشترین آمار اعدام‌شدگان متعلق به متهمان مرتبط با جرایم مواد مخدر با «۱۷۲ تن» است. پس از آن نیز اتهامات مرتبط با قتل عمد با «۱۱۰ نفر»، بیشترین تعداد افراد اعدام‌شده را به خود اختصاص داده است.

آمار بالای اعدام در ایران در حالی است که بر اساس اعلام سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ «تنها ۲۸ اعدام در رسانه‌های داخل ایران یا از طریق منابع رسمی اعلام شده‌ است».

رادیوفردا اوایل مرداد خبر داد که دست‌کم حکم اعدام ۳۰ زندانی طی هشت روز، در بازهٔ زمانی شنبه ۳۰ تیرماه تا شنبه ششم مردادماه، اجرا شده است.

بر اساس گزارش‌های هرانا، سازمان حقوق بشر ایران، هه‌نگاو و رادیو فردا/پ.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG