لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

«نیروهای وفادار به قذافی برای نخستین بار از موشک اسکاد استفاده کردند»


شورشیان مخالف حکومت معمر قذافی در شهر زاویه، واقع در ۵۰ کیلومتری پایتخت
شورشیان مخالف حکومت معمر قذافی در شهر زاویه، واقع در ۵۰ کیلومتری پایتخت
در حالی که مبارزه شورشیان لیبی با نیروهای حکومتی در نقاط مختلف ادامه دارد، گزارش‌ها حاکی است که نیروهای وفادار به معمر قذافی برای نخستین بار برای مقابله با شورشیان از موشک برد بلند اسکاد استفاده کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حکومت لیبی روز یکشنبه برای نخستین بار یک موشک بالیستیک اسکاد را از نزدیکی شهر ساحلی «سرت»، در فاصله ۴۵۰ کیلومتری شرق طرابلس به سمت شهر بندری «بریقه» در شرق لیبی پرتاب کرده است.

این خبرگزاری تأکید کرده است که این موشک در صحرایی در نزدیکی «بریقه» فرود آمده و به کسی آسیبی نرسانده است.

در شش ماهی که لیبی درگیر ناآرامی‌ است، نیروهای حامی حکومت تنها از موشک‌های برد کوتاه گراد استفاده می‌کرده و این نخستین بار است که استفاده از موشک اسکاد که برد آن به ۳۰۰ کیلومتر می‌رسد،‌ استفاده می‌شود.

در حال حاضر گزارش‌ها حاکی از تداوم درگیری‌ها در شهر «زاویه» است.

ناآرامی‌ها از روز شنبه در این شهر شدت گرفته است و در حالی که شورشیان می‌گویند کنترل بخش اعظم «زاویه» را در دست گرفته‌اند، دولت لیبی این ادعا را رد کرده و با تأکید بر «حضور بسیار ضعیف» شورشیان در «زاویه»، گفته است که شهر همچنان در کنترل حکومت است.

علیرغم اظهارات دولت «شورای ملی انتقالی لیبی» اعلام کرده است که به زودی بر حکومت غلبه خواهد کرد.

منصور سیف‌النصر، فرستاده این شورا به پاریس، روز سه شنبه اعلام کرد که لیبی اکنون وارد یک «فاز تعیین کننده شده» و ابراز امیدواری کرد که تا پایان ماه رمضان، یعنی حدود دو هفته دیگر، شورشیان «پیروزی نهایی را جشن بگیرند.»

شورشیان در لیبی در تلاشند تا با محاصره شهر‌های اطراف طرابلس از ورود محصولات و فرآورده‌های مورد نیاز، از جمله فرآورده‌های غذایی و سوختی به پایتخت خودداری کرده و با تنگ کردن عرصه بر حکومت، معمر قذافی را ناچار به برکناری از قدرت کنند.

به گزارش رویترز اکنون کنترل سواحل شرقی و غربی طرابلس در دست شورشیان است و این در حالی است که ناتو نیز سواحل شمال طرابلس را مسدود کرده است و جنوب پایتخت نیز به صحرا منتهی می‌شود.

شورشیان می‌گویند شدت گرفتن مبارزات و نزدیک شدن شورشیان به پایتخت لیبی موجب شده است که حکومت دست به استفاده از موشک برد بلند ببرد.

شورشیان بارها تأکید کرده‌اند که حاضر به هیچ‌گونه مذاکره با حکومت لیبی نیستند و خواسته‌شان پایان یافتن بیش از چهار دهه حکومت معمر قذافی است.
XS
SM
MD
LG