میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت در ایران، در بیانیهای به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، مقامهای جمهوری اسلامی را به «ارتکاب جنایات هولناک» به نام دینداری متهم کرده و با یادآوری حوادث خونین عاشورای سال گذشته در تهران، از هواداران جنبش سبز خواسته است، یاد کشتهشدگان رویدادهای پس از انتخابات را زنده نگاه دارند.
به نوشته سایت اینترنتی کلمه، میر حسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت ایران، روز جمعه در پیامی به مناسبت فرا رسیدن محرم، به یادآوری رویدادهای خونین عاشورای سال گذشته در تهران پرداخته و «خشم فروخورده مردم آگاه و مظلوم» را از «فریاد تظلمخواهی آنها» خطرناکتر دانسته است.
آقای موسوی بخشی از پیام خود آورده است: «به یاد دارید که در عاشورای سال گذشته با عزاداران معترض چه کردند: آنها را از پلها به پایین انداختند، با ماشین از روی پیکر بیدفاع آنان گذشتند، سینه مالامال از عشقشان را هدف گلوله قرار دادند، و آنگاه بیشرمانه عکسالعمل مردم خشمگین را با نمایش ناقص و گزینشی در رسانههایشان، شورش دستنشاندههای استکبار نامیدند و فریاد وا اسلاما سر دادند.»
این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته همچنین افزوده است: «آیا آن کس که ماشین پلیس دو بار از روی او رد شد، آمریکایی بود یا کسانی که از روی پل به پایین پرتاب شدند، دستنشانده آمریکا و اسرائیل؟ یا کسانی که در ظهر عاشورا حسین حسین گویان مورد تیر مستقیم گرفتند از لشگر یزید و عمروعاص و ابنزیاد؟»
در جریان اعتراضهای گسترده مردمی سال گذشته به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران در روز عاشورا، یک خودروی نیروی انتظامی یکی از تظاهر کنندگان را در میدان ولیعصر تهران زیر گرفت و دوبار از روی وی رد شد.
انتشار تصاویری از این رویداد در سایتهای اینترنتی بازتاب گستردهای در سراسر جهان داست و به تازگی نیز دستگاه قضایی جمهوری اسلامی لیلا توسلی، دختر محمد توسلی از اعضای ارشد نهضت آزادی، را که مشاهدات خود را از این واقعه در مصاحبهای بیان کرده بود، به دو سال زندان محکوم کرده است.
میرحسین موسوی در ادامه بیانیه تازه خود به موج گسترده بازداشت معترضان و فعالان سیاسی پس از سرکوب خونین اعتراضهای پس از انتخابات اشاره کرده و نوشته است: «پس از آن هم به دستگیری تعداد زیادی زن و مرد از بهترین فرزندان این انقلاب و آّب و خاک پرداختند تا فریادها را در گلو خفه کنند. غافل از آنکه خشم فروخورده مردم آگاه و مظلوم بسیار خطرناکتر از فریادهای تظلمخواهی آنها خواهد بود.»
وی در بخش دیگری از بیانیه خود شرکت گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد سال ۱۳۷۶ و ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۸ را به منزله تلاش برای «تصحیح مسیر» جمهوری اسلامی ارزیابی کرده و نوشته است: «اما صد افسوس که اقتدارگرایانی که انحصار در قدرت را تنها راه دوام خود میدانند، این بار به این خواستههای برحق وقعی ننهادند.»
آقای موسوی همچنین افزوده است: «اقتدارگرایان که با تمامی امکانات و رسانهها در مقابل خواست اکثریت صفآرایی کرده بودند، زهرآگینترین تیرهای تهمت و افترا را به سینهی مردمی که خواهان تغییر بودند، رها کردند، هنگامی که به علت استقبال و حضور بیسابقه مردم از شیوههای معمولشان برای تقلب و تخلف در روند رأیگیری طرفی نبستند، چاره را در کودتای انتخاباتی دیدند: شمارش آرا را کنار نهادند، پیروزیشان را اعلام و ابلاغ کردند، به ستادهای مخالفانشان یورش بردند و به دستگیری چهرههای فعال پرداختند.»
این رهبر مخالفان دولت در ایران در تازهترین بیانیه خود نوشته است: «آنگاه که مردم خشمگین و سرخورده برای اعتراضی آرام و مسالمتجویانه به خیابانها ریختند تا مطالبه حق مسلمشان در احترام به رأیهایشان کنند، ریختن خونشان را مباح دانستند و ماجراهای خونین کوی دانشگاه و کهریزک و مانند آن را آفریدند.»
میرحسین موسوی همچنین با ابراز نگرانی از ضربه زدن به دین در لباس دینداری در پیام خود آورده است: «همراهان سبزاندیش! دین و دینداری در این روزها دوران سختی را میگذراند و بسیاری از شما در این روزها میپرسید چگونه میتوان با این همه سیاهکاریها که به نام دین انجام میشود، جوانان روشن ضمیر این مرز و بوم را از امواج پیدرپی دینگریزی نجات داد؟»
«به نام دینداری جنایت میکنند»
این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در ادامه افزوده است: «پاسخ این همراه کوچک شما این است که دینگریزی هنگامی زمینه گسترش پیدا میکند که دینی که ترویج میشود با بدیهیترین اصول اخلاقی مثل صداقت و پرهیز از دروغ در تضاد باشد، به نام دینداری دست به جنایات هولناک زده شود، تهمت و دروغ برای از میدان بهدر کردن معترضین از تریبونهای مقدس نمازجمعه، نه تنها مجاز که مستحب تلقی شود، با بخشنامه همه منابر و مساجد برای رواج تهمت و دروغ بر ضد معترضین بسیج شود و چشم به احقاق حقوق کارگران و معلمان در همین مکانهای مقدس بسته شود و شکافهای طبقاتی و فساد و فحشای بیسابقه ناشی از فقر و طلاق و بیکاری، پدیدههای عادی تلقی شوند.»
میرحسین موسوی همچنین نتیجه گیری کرده است: «در چنین شرایطی، یک جوان چگونه میتواند تشخیص دهد اینهمه ظلم و خشونت و نفرت که از سوی صاحبان تریبونهای رسمی، آمرانه به عنوان اسلام معرفی میشود، ربطی به اسلام ندارد. و او که شاهد مظلوم انبوه مشکلات اقتصادی و فرهنگی و حضور گستردهی دروغ در همهی صحنههاست، چگونه باور کند حفظ نظام در حفظ ارزشهای اخلاقی و اسلامی و منافع ملی، و نه بر حفظ افراد بر مسند قدرت به هر قیمت، استوار است؟»
در ادامه بیانیه میرحسین موسوی آمده است که یک جوان «اکنون به جای چهره اصلی دین که چهرهی محبت رحمانی است، با چهره عبوسی که جز خشونتورزی و تحکم، زبان دیگری ندارد، روبهروست. او شاهد است که چگونه حقوق مردم بدانگونه که در قانون اساسی آمده، نادیده گرفته میشود، و تفکیک قوا که مانع بزرگی بر سر راه پیدایش انباشت قدرت غیرپاسخگوست، به طور مرتب نقض میشود، و استقلال قضا و قاضی و دادگاه توسط مسئولان امنیتی از میان میرود، و مجلس که باید در رأس امور باشد، تحت امر قرار میگیرد، ماجراجوییهای بیخردانه در سیاست خارجی باب میشود، و نظامیان به جای انجام وظایف قانونی خود سر از عرصههای سوداگری و مالاندوزی در میآورند، و هیچ صدای مخالفی تحمل نمیشود. و زندانها پر از زنان و مردانی است که این نگاه حاکم بر دولتمداران را بر نمیتابند.»
میرحسین موسوی در بخش پایانی بیانیه خود با خطاب دادن هواداران جنبش سبز در ایران نوشته است: «بر ماست که در این دوران بحرانزده، کاری زینبی کنیم و پیام راستین دین را با چهره فطرتپسندانه آن به تشنگان حقیقت برسانیم. بر ماست که یاد بگیریم و به دیگران نیز یاد بدهیم که عمل نادرست مدعیان دینداری به حساب دین گذاشته نشود. بر ماست که ماجرای راستین انقلابی را که در این دیار به نام دین برپا شد، برای نسلی که آنچه میداند یا از طریق رسانههای تحریفگر رسمی و یا از طریق روایتگران ناهمدل با آن است، بازگو کنیم و در این بازگویی، از نقد منصفانه گذشته نهراسیم و در عین حال، از نفی دستاوردهای بزرگ آن پرهیز کنیم.»
وی اضافه کرده است: «بر ماست که همچون زینب با بازگویی حقیقت، ملات کاخ دروغ را زائل کنیم. بر ماست که همچون تمامی خاندان حسین، زنده نگه داشتن یاد شهدای گرانقدر انقلاب، جنگ و حوادث پس از انتخابات و آزادزنان و آزادمردان دربندمان را وظیفه همیشگی خود بدانیم، و بر ماست که در این ماه پرخاطره، با برپایی مراسم و شرکت در مجالس بزرگداشت حماسه حسینی، به حفظ نهادهای مدنی سنتی کمک کنیم.»
به نوشته سایت اینترنتی کلمه، میر حسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت ایران، روز جمعه در پیامی به مناسبت فرا رسیدن محرم، به یادآوری رویدادهای خونین عاشورای سال گذشته در تهران پرداخته و «خشم فروخورده مردم آگاه و مظلوم» را از «فریاد تظلمخواهی آنها» خطرناکتر دانسته است.
آقای موسوی بخشی از پیام خود آورده است: «به یاد دارید که در عاشورای سال گذشته با عزاداران معترض چه کردند: آنها را از پلها به پایین انداختند، با ماشین از روی پیکر بیدفاع آنان گذشتند، سینه مالامال از عشقشان را هدف گلوله قرار دادند، و آنگاه بیشرمانه عکسالعمل مردم خشمگین را با نمایش ناقص و گزینشی در رسانههایشان، شورش دستنشاندههای استکبار نامیدند و فریاد وا اسلاما سر دادند.»
این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته همچنین افزوده است: «آیا آن کس که ماشین پلیس دو بار از روی او رد شد، آمریکایی بود یا کسانی که از روی پل به پایین پرتاب شدند، دستنشانده آمریکا و اسرائیل؟ یا کسانی که در ظهر عاشورا حسین حسین گویان مورد تیر مستقیم گرفتند از لشگر یزید و عمروعاص و ابنزیاد؟»
بیشتر بخوانید:
در جریان اعتراضهای گسترده مردمی سال گذشته به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران در روز عاشورا، یک خودروی نیروی انتظامی یکی از تظاهر کنندگان را در میدان ولیعصر تهران زیر گرفت و دوبار از روی وی رد شد.
انتشار تصاویری از این رویداد در سایتهای اینترنتی بازتاب گستردهای در سراسر جهان داست و به تازگی نیز دستگاه قضایی جمهوری اسلامی لیلا توسلی، دختر محمد توسلی از اعضای ارشد نهضت آزادی، را که مشاهدات خود را از این واقعه در مصاحبهای بیان کرده بود، به دو سال زندان محکوم کرده است.
میرحسین موسوی در ادامه بیانیه تازه خود به موج گسترده بازداشت معترضان و فعالان سیاسی پس از سرکوب خونین اعتراضهای پس از انتخابات اشاره کرده و نوشته است: «پس از آن هم به دستگیری تعداد زیادی زن و مرد از بهترین فرزندان این انقلاب و آّب و خاک پرداختند تا فریادها را در گلو خفه کنند. غافل از آنکه خشم فروخورده مردم آگاه و مظلوم بسیار خطرناکتر از فریادهای تظلمخواهی آنها خواهد بود.»
وی در بخش دیگری از بیانیه خود شرکت گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد سال ۱۳۷۶ و ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۸ را به منزله تلاش برای «تصحیح مسیر» جمهوری اسلامی ارزیابی کرده و نوشته است: «اما صد افسوس که اقتدارگرایانی که انحصار در قدرت را تنها راه دوام خود میدانند، این بار به این خواستههای برحق وقعی ننهادند.»
آقای موسوی همچنین افزوده است: «اقتدارگرایان که با تمامی امکانات و رسانهها در مقابل خواست اکثریت صفآرایی کرده بودند، زهرآگینترین تیرهای تهمت و افترا را به سینهی مردمی که خواهان تغییر بودند، رها کردند، هنگامی که به علت استقبال و حضور بیسابقه مردم از شیوههای معمولشان برای تقلب و تخلف در روند رأیگیری طرفی نبستند، چاره را در کودتای انتخاباتی دیدند: شمارش آرا را کنار نهادند، پیروزیشان را اعلام و ابلاغ کردند، به ستادهای مخالفانشان یورش بردند و به دستگیری چهرههای فعال پرداختند.»
این رهبر مخالفان دولت در ایران در تازهترین بیانیه خود نوشته است: «آنگاه که مردم خشمگین و سرخورده برای اعتراضی آرام و مسالمتجویانه به خیابانها ریختند تا مطالبه حق مسلمشان در احترام به رأیهایشان کنند، ریختن خونشان را مباح دانستند و ماجراهای خونین کوی دانشگاه و کهریزک و مانند آن را آفریدند.»
میرحسین موسوی همچنین با ابراز نگرانی از ضربه زدن به دین در لباس دینداری در پیام خود آورده است: «همراهان سبزاندیش! دین و دینداری در این روزها دوران سختی را میگذراند و بسیاری از شما در این روزها میپرسید چگونه میتوان با این همه سیاهکاریها که به نام دین انجام میشود، جوانان روشن ضمیر این مرز و بوم را از امواج پیدرپی دینگریزی نجات داد؟»
«به نام دینداری جنایت میکنند»
این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در ادامه افزوده است: «پاسخ این همراه کوچک شما این است که دینگریزی هنگامی زمینه گسترش پیدا میکند که دینی که ترویج میشود با بدیهیترین اصول اخلاقی مثل صداقت و پرهیز از دروغ در تضاد باشد، به نام دینداری دست به جنایات هولناک زده شود، تهمت و دروغ برای از میدان بهدر کردن معترضین از تریبونهای مقدس نمازجمعه، نه تنها مجاز که مستحب تلقی شود، با بخشنامه همه منابر و مساجد برای رواج تهمت و دروغ بر ضد معترضین بسیج شود و چشم به احقاق حقوق کارگران و معلمان در همین مکانهای مقدس بسته شود و شکافهای طبقاتی و فساد و فحشای بیسابقه ناشی از فقر و طلاق و بیکاری، پدیدههای عادی تلقی شوند.»
میرحسین موسوی همچنین نتیجه گیری کرده است: «در چنین شرایطی، یک جوان چگونه میتواند تشخیص دهد اینهمه ظلم و خشونت و نفرت که از سوی صاحبان تریبونهای رسمی، آمرانه به عنوان اسلام معرفی میشود، ربطی به اسلام ندارد. و او که شاهد مظلوم انبوه مشکلات اقتصادی و فرهنگی و حضور گستردهی دروغ در همهی صحنههاست، چگونه باور کند حفظ نظام در حفظ ارزشهای اخلاقی و اسلامی و منافع ملی، و نه بر حفظ افراد بر مسند قدرت به هر قیمت، استوار است؟»
در ادامه بیانیه میرحسین موسوی آمده است که یک جوان «اکنون به جای چهره اصلی دین که چهرهی محبت رحمانی است، با چهره عبوسی که جز خشونتورزی و تحکم، زبان دیگری ندارد، روبهروست. او شاهد است که چگونه حقوق مردم بدانگونه که در قانون اساسی آمده، نادیده گرفته میشود، و تفکیک قوا که مانع بزرگی بر سر راه پیدایش انباشت قدرت غیرپاسخگوست، به طور مرتب نقض میشود، و استقلال قضا و قاضی و دادگاه توسط مسئولان امنیتی از میان میرود، و مجلس که باید در رأس امور باشد، تحت امر قرار میگیرد، ماجراجوییهای بیخردانه در سیاست خارجی باب میشود، و نظامیان به جای انجام وظایف قانونی خود سر از عرصههای سوداگری و مالاندوزی در میآورند، و هیچ صدای مخالفی تحمل نمیشود. و زندانها پر از زنان و مردانی است که این نگاه حاکم بر دولتمداران را بر نمیتابند.»
میرحسین موسوی در بخش پایانی بیانیه خود با خطاب دادن هواداران جنبش سبز در ایران نوشته است: «بر ماست که در این دوران بحرانزده، کاری زینبی کنیم و پیام راستین دین را با چهره فطرتپسندانه آن به تشنگان حقیقت برسانیم. بر ماست که یاد بگیریم و به دیگران نیز یاد بدهیم که عمل نادرست مدعیان دینداری به حساب دین گذاشته نشود. بر ماست که ماجرای راستین انقلابی را که در این دیار به نام دین برپا شد، برای نسلی که آنچه میداند یا از طریق رسانههای تحریفگر رسمی و یا از طریق روایتگران ناهمدل با آن است، بازگو کنیم و در این بازگویی، از نقد منصفانه گذشته نهراسیم و در عین حال، از نفی دستاوردهای بزرگ آن پرهیز کنیم.»
وی اضافه کرده است: «بر ماست که همچون زینب با بازگویی حقیقت، ملات کاخ دروغ را زائل کنیم. بر ماست که همچون تمامی خاندان حسین، زنده نگه داشتن یاد شهدای گرانقدر انقلاب، جنگ و حوادث پس از انتخابات و آزادزنان و آزادمردان دربندمان را وظیفه همیشگی خود بدانیم، و بر ماست که در این ماه پرخاطره، با برپایی مراسم و شرکت در مجالس بزرگداشت حماسه حسینی، به حفظ نهادهای مدنی سنتی کمک کنیم.»