لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

گزارش «محرمانه»: احتمال توافق اتمی با ایران تا فروردین «بسیار ضعیف» است


آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل
آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل

روزنامه اسرائیلی هاآرتص یکشنبه ۲۶ بهمن یک گزارش «محرمانه» وزارت امور خارجه این کشور را منتشر کرده که در آن، رسیدن ایران و قدرت‌های جهانی به توافق هسته‌ای تا آخر ماه مارس، اوایل فروردین، «بسیار ضعیف» دانسته شده‌است.

هاآرتص نوشته است که این ارزیابی از سوی نیروهای بخش اطلاعاتی وزارت امورخارجه اسرائیل در یک «سند محرمانه» در اختیار آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه و دولت اسرائیل قرار گرفته و برای شماری از نمایندگی‌های سیاسی اسرائیل نیز ارسال شده است.

به نوشته هاآرتص، نیروهای اطلاعاتی وزارت خارجه اسرائیل زمانی در ارزیابی خود مطمئن‌تر شدند که سخنرانی هفته گذشته آیت‌الله علی خامنه‌ای را تحلیل کردند.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی نوزدهم بهمن برای کادر نیروی هوایی ایران گفت که ایران «یک توافق بد» را نمی‌پذیرد و همچنین توافق دو مرحله‌ای «مورد پسند» او نیست.

هاآرتص نوشته است، این ارزیابی نیروهای اطلاعاتی وزارت خارجه اسرائیل با اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مورد توافق قدرت‌ها با ایران، در تضاد است.

نتانیاهو در روزهای گذشته چند بار گفته است، ایران و قدرت‌های جهانی در حال دستیابی به رئوس یک «توافق بد» (از دید اسرائیل) تا آخر ماه مارس هستند.

نتانیاهو گفته است که بیشترین میزان پیشرفت‌ها در مذاکرات هسته‌ای در جریان دیدارهای محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با همتای آمریکایی‌اش، جان کری، بدست آمده و دولت اسرائیل از این امر مطلع شده است.

هاآرتص در حالی گزارش نیروهای اطلاعاتی وزارت خارجه اسرائیل در خصوص احتمال «بسیار ضعیف» دستیابی به یک توافق میان ایران و قدرت‌ها را «فاش» کرده است که برخی از تحلیلگران غربی با استناد به سخنان ۱۹ بهمن آیت الله علی خامنه‌ای، با تکیه بر همان نطق رهبر ایران، از تقویت بخت رسیدن به توافق نهایی سخن می‌گویند.

ایران و کشورهای گروه ۱+۵ فرصت دارند تا آخر مارس رئوس کلی یک توافق را تنظیم کرده و در سه ماه پس از آن، تا آخر ژوئن، اوایل تیر، بر سر جزئیات توافق نیز به تفاهم برسند.

از سوی دیگر، یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و راهبردی اسرائیل، در بازگشت از گفت‌وگو با مقامات اروپایی بر سر برنامه اتمی ایران، گفته است که توافقی که با ایران در حال تنظیم است باید برای ده‌ها سال برنامه اتمی ایران را زیر نظر بگیرد.

اشتاینیتز به رسانه‌های کشورش گفته است اگر این توافق تنها بخواهد برنامه هسته‌ای ایران را برای ده سال زیر نظر بگیرد اسرائیل آن را «بد» می‌داند.

این وزیر اسرائیلی افزوده است، از ایران هشت درخواست مشخص در مورد برنامه هسته‌ای این کشور مطرح شده بود اما تهران تنها با یک درخواست، که محدود کردن ذخیره اورانیوم غنی شده‌است، موافقت کرده‌است.

این در حالی است که آیت الله خامنه‌ای در سخنرانی اخیر خود گفت، ایران چهار گام عملی برای رسیدن به توافق برداشته است؛ تولید سانتریفیوژ، تولید اورانیوم ۲۰ درصدی و فعالیت‌های سایت‌های فردو و اراک را متوقف کرده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، اشتاینیتز مدعی شده است که غرب دارد در برابر ایران «تسلیم» می‌شود.

وزیر اطلاعات و راهبردی اسرائیل در روزهای گذشته نیز گفته بود، برای کشورش «گزینه نظامی» در برابر برنامه اتمی ایران، به قوت خود باقی است- حتی اگر اسرائیل ناچار شود که آن را به تنهایی اجرا کند.

وزیر امور خارجه ایران دو هفته پیش در اجلاس امنیتی مونیخ تاکید کرد که برنامه اتمی کشورش برای هیچ عاملی «خطر» نیست، و افزود که اسرائیل به بهانه برنامه اتمی ایران نمی‌تواند «جنایات» خود علیه فلسطینی‌ها را توجیه کند.

XS
SM
MD
LG