لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

گسترش دامنه تحریم‌های اسرائیل علیه ایران


کابینه اسرائیل
کابینه اسرائیل
کابینه اسرائیل روز یک‌شنبه تحریم‌های گسترده‌تری را علیه ایران به تصویب رساند که با این اقدام، این رشته از قوانین وضع شده تحریمی علیه ایران در اسرائیل حالت نهایی پیدا کرده و نیازی به تأیید پارلمان ندارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با انتشار بیانیه‌ای در این مورد، خبر داد که «دولت اسرائیل تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و شرکت‌هایی که با این کشور تجارت می‌کنند به تصویب رسانده‌است.»

گسترش تحریم‌های اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران پس از آن انجام می‌شود که کمیته‌ای در ماه مارس در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که با وجود سال‌ها درخواست اسرائیل از دیگر کشورها برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، تحریم‌های وضع شده خود این کشور علیه جمهوری اسلامی هنوز کامل نیست.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنیامین نتانیاهو روز یک‌شنبه در نشست کابینه اسرائیل توصیه‌های این کمیته را «گام مهمی در نبرد علیه برنامه هسته‌ای ایران» توصیف کرد.

به گفته وی: «این توصیه‌ها تضمین خواهند کرد که اسرائیل در خط مقدم تحریم‌ها علیه ایران در کنار دیگر کشورها قرار داشته‌باشد؛ تحریم‌هایی که برای وادار ساختن رژیم ایران به رها کردن طرح‌های ساخت سلاح هسته‌ای اعمال شده‌اند.»

اسرائیل و قدرت‌های غربی با تردید نسبت به صلح‌آمیز بودن کامل برنامه هسته‌ای ایران، از مقام‌های ایرانی می‌خواهند تا این برنامه را متوقف کنند. مقام‌های جمهوری اسلامی این تردیدها را بی‌اساس می‌نامد و قدرت‌های غربی و اسرائیل را متهم می‌کنند که با پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مخالفند.

موضوع افزودن بر دامنه تحریم‌های اسرائیل علیه ایران پس از آن برجسته‌تر شد که در ماه‌های اخیر خبری مبنی بر تجارت یک شرکت مهم اسرائیلی با ایران یکی از موضوعات مهم رسانه‌ای در این کشور را تشکیل داد.

اتحادیه اروپا در ماه اردیبهشت، بیش از ۳۰ شرکت‌ وابسته به کشتیرانی ایران را تحریم کرد و ایالات متحده نیز در همان زمان در اقدامی جداگانه هفت شرکت خارجی از جمله شرکت اسرائیلی گروه برادران عوفر را در ارتباط با تجارت با ایران مورد تحریم قرار داد.

ماجرای رابطه شرکت‌های «برادران عوفر» با ایران به این دلیل موجب شگفتی عظیمی شد که نخست‌وزیر اسرائیل در سال‌های اخیر برای وارد شدن بیشترین فشار جهانی به ایران با این هدف که ایران از برنامه‌های اتمی خود دست بردارد سخت تلاش کرده‌است.

دولت اسرائیل بیش از هر دولتی درباره «لزوم برقراری تحریم کامل اقتصادی علیه ایران» و حتی «فلج کردن اقتصاد ایران» سخن گفته‌است.
XS
SM
MD
LG