لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

ایران خواستار نشست وزیران خارجه ۱+۵ برای توافق هسته‌ای شد


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، می‌گوید که ایران و کشورهای ۱+۵ برای دست‌یابی به یک توافق هسته‌ای، نیاز دارند جلسه‌ای در سطح وزیران امور خارجه تشکیل دهند. روسیه گفته «خیلی زود است» درخواست ایران انجام شود.

محمدجواد ظریف که قرار است روز سه‌شنبه ۲۳ مهر در افتتاحیه مذاکرات اتمی ایران و شش قدرت جهانی در ژنو حضور پیدا کند روز یکشنبه در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که پس از مذاکره ژنو «حتی در صورت حسن نیت طرف مقابل، برای توافق در مورد جزئیات و شروع به اجرا، احتمالاً به یک جلسه دیگر در سطح وزرا نیاز خواهیم داشت.»

اما در همین روز سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، گفت که تشکیل جلسه در سطح وزیران «نیاز به پایه‌ای قوی» دارد و هنوز برای این کار زود است.

به نوشته خبرگزاری روسی اینترفکس، آقای ریابکوف افزود: «باید بدانیم که چنین جلسه‌ای نیاز به زمینه‌سازی دارد تا آن دسته از حوزه‌های بحث که ارزش توجه وزیران خارجه را داشته باشند مشخص شود.»

دومین دور مذاکرات اتمی ایران و شش قدرت جهانی پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی قرار است ۲۳ و ۲۴ مهرماه (سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری) در ژنو سوئیس برگزار شود و ایران گفته‌است قصد دارد در جریان این مذاکرات پیشنهاد جدیدی را به طرف‌های مقابل ارائه دهد.

وزیر خارجه ایران در ادامه پیام فیس‌بوکی خود نوشته است: «گرچه ما تلاش خواهیم کرد که در سریع‌ترین زمان مذاکرات را به نتیجه برسانیم و اجازه ندهیم مذاکره خود به هدف تبدیل شود، ولی نباید فراموش کنیم که تیم مذاکره‌کننده جدید تلاش دارد روندی که شش سال ادامه داشته و به هیچ توافقی نیانجامیده است را تغییر دهد.»

از درخواست‌های اصلی طرف‌های مذاکره‌کننده هسته ای با ایران این است که جمهوری اسلامی اورانیوم غنی‌شده‌ای که می‌تواند برای ساخت بمب اتم استفاده شود را از خاک خود خارج کند اما مقامات ایرانی در روزهای اخیر این امر را خط قرمز خود خوانده‌اند.

در آخرین واکنش‌ها، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، روز یک‌شنبه ۲۱ مهر گفت که ایران قصد ندارد با گزینه انتقال ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود به خارج از کشور موافقت کند.

روز دوشنبه سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، به این اظهارات نیز واکنش نشان داده و گفت از دیدگاه روسیه اعلام این‌که ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را به خارج نمی‌فرستد نباید جزو شروط اولیه مذاکرات قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس وی به خبرنگاران گفت که این امر نمی‌تواند «یک چارچوب یا محدودیت» را تشکیل دهد و تاکید کرد باید الگویی را یافت که برای هر دو طرف مناسب باشد.

جان کری وزير امور خارجه آمريکا، روز يکشنبه با اشاره به باز بودن پنجره ديپلماسی در قبال ايران گفت که توافق نکردن با ايران، بهتر از يک مصالحه ضعيف و ناکافی با اين کشور است.

مذاکرات ژنو قرار است ساعت ۹:۳۰ صبح سه‌شنبه به وقت ژنو (۱۲ ظهر به وقت تهران) در ساختمان سازمان ملل در ژنو آغاز شود.

پیش از این هیات‌های مذاکره کننده ایران و گروه ۱+۵ در دولت نهم و دهم ۹ بار با هم مذاکره کردند. در تیر ۱۳۸۷، مهر ۱۳۸۸، آذر ۱۳۸۹ به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار شد. شهر استانبول نیز در بهمن ۱۳۸۹ و همچنین ۲۶ فروردین ۱۳۹۱ میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود.

این مذاکرات در روزهای سوم و چهارم خرداد در بغداد و ۲۹ و ۳۰ خرداد در مسکو ادامه یافت و هشتم و نهم اسفند ماه ۱۳۹۱ و همچنین ۱۶ و ۱۷ فروردین ماه سال جاری (۱۳۹۲) نیز آلماتی قزاقستان میزبان این مذاکرات بود.
XS
SM
MD
LG