لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

«نفوذ القاعده در ایران»؛ تکذیب صالحی، تائید روزنامه جوان


روزنامه جهان صنعت «بنزین هزار تومانی» را «هدیه تازه مجلس به مردم» توصیف کرده و گزارش داده که «مجلس مجوز افزایش ۳۸ درصدی قیمت حامل‌های سوخت را صادر کرد» و «قیمت بنزین سهمیه‌ای هر لیتر ۵۵۰ تومان و بنزین آزاد به هر لیتر هزار تومان افزایش می‌‌یابد».

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای منتشر می‌شود در تیتر یک شماره چهارشنبه وعده محمود احمدی‌نژاد برای افزایش یارانه نقدی به ۲۵۰ هزار تومان را «اظهارات نسنجیده» توصیف کرده و نوشته است که «یارانه ۲۵۰ هزار تومانی، قیمت‌ها را ۱۰ برابر می‌کند».

روزنامه فرهیختگان از قول علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی حضور نیروهای القاعده در ایران را تکذیب کرده و نوشته است که «القاعده ایران» از «جعلیات جدید و مضحک است».

همزمان روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، ضمن تائید «نفوذ خزنده القاعده به مرزهای ایران»، در یادداشتی القاعده را «لشکر اشباح بدون مرز» توصیف کرده، و «بازداشت چهار تبعه عربستان و تونس «مسلط به زبان انگلیسی» همراه با تجهیزات نظامی و ارتباطی «در منطقه کوهستانی سراوان» را «آژیر خطر تمام‌عیار» نفوذ القاعده در مناطقی از ایران توصیف کرده است.

روزنامه شرق در شماره چهارم اردیبهشت‌ماه از قول حمیدرضا جلایی‌پور از چهره‌های اصلاح‌طلب و جامعه‌شناس نوشته است که «تعیین نامزد اصول‌گرایان در گرو تصمیم اصلاح‌طلبان است».

روزنامه اعتماد در تیتر یک از قول احمد جنتی دبیر شورای نگهبان از «رد صلاحیت کاندیداهای اهل فتنه و انحرافی» در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده است. روزنامه بهار نیز از واکنش رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی «در مقابل تهدید به افشاگری محمود احمدی‌نژاد» خبر داده و از قول حسن فیروزآبادی نوشته است که «آقای احمدی‌نژاد! تشویش اذهان عمومی می‌کنید».

«بنزین هزار تومانی هدیه مجلس به مردم»

روزنامه جهان صنعت «بنزین هزار تومانی» را «هدیه تازه مجلس به مردم» توصیف کرده و گزارش داده که «مجلس با تصویب درآمد ۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل اجرای هدفمندی یارانه‌ها، مجوز افزایش ۳۸ درصدی قیمت حامل‌های سوخت را صادر کرده است».

به نوشته این روزنامه، بر اساس مصوبه مجلس «قیمت بنزین سهمیه‌ای هر لیتر ۵۵۰ تومان و بنزین آزاد به هر لیتر هزار تومان افزایش می‌یابد».

این روزنامه در عین حال نوشته است که «پیشنهاد دولت در مورد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بود، اما نمایندگان مجلس این رقم را به ۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش دادند» تا «به جای افزایش صددرصدی قیمت‌ حامل‌های انرژی، قیمت سوخت ۳۸ درصد گران شود».

روزنامه جهان صنعت یادآوری کرده است که اصول‌گرایان جناح حاکم سال‌ها پیش در مجلس هفتم «طرح تثبیت قیمت‌ها» را تصویب کردند و حتی «غلامعلی حداد عادل، رئیس مجلس هفتم، آن را «هدیه مجلس به مردم خواند»، اما «پس از آن و در مجلس هشتم هدیه خود را پس گرفته و با هدفمند‌سازی یارانه‌ها موافقت کردند» و اکنون نیز با تصویب «افزایش ۳۸ درصدی قیمت بنزین» آن را «جلوگیری از افزایش صددرصدی قیمت حامل‌های انرژی از سوی دولت» و «هدیه‌ای دیگر به مردم» نمایش می‌دهند.

کیهان: «اظهارات نسنجیده» احمدی‌نژاد «قیمت‌ها را ۱۰ برابر می‌کند»

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای منتشر می‌شود در تیتر یک شماره چهارشنبه وعده محمود احمدی‌نژاد برای افزایش یارانه نقدی به ۲۵۰ هزار تومان را «اظهارات نسنجیده» توصیف کرده و نوشته است که «یارانه ۲۵۰ هزارتومانی، قیمت‌ها را ۱۰ برابر می‌کند».

این روزنامه که از سال ۸۴ تا چند روز پیش از شخص محمود احمدی‌نژاد حمایت می‌کرد در شماره چهارم اردیبهشت نوشته است که «اگر طبق گفته رئیس جمهور یارانه‌های پرداختی ۲۵۰ هزار تومان شود طبق بنزین ۷۵ سنتی، قیمت هر لیتر بنزین به ۳ هزار تومان خواهد رسید».

جعفر قادری سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس نیز به روزنامه کیهان گفته است که «دولت در لایحه‌ای که تقدیم مجلس کرده است درآمدهای خود را از ۴۲ هزار میلیارد تومان به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش داده است که مجلس با این پیشنهاد مخالف است»، چون «پیشنهاد یارانه ۲۵۰ هزار تومانی قیمت‌ها را ده برابر افزایش خواهد داد».

این روزنامه همچنین نوشته است که «تورم با برآورد دولت در صورت تحقق درآمد ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی با افزایش ده درصدی به ۴۰ درصد خواهد رسید»، اما «برآورد مجلس بیشتر از این است و در صورت تحقق این درآمد تورم به بیش از ۵۳ درصد خواهد رسید».

کیهان همچنین نوشته است که «پیشنهاد افراطی رئیس جمهور مبنی بر یارانه ۲۵۰ هزار تومانی که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد مطرح می‌شود، با این پیشنهاد یارانه دریافتی مردم پنج برابر افزایش می‌یابد، ولی در مقابل قیمت‌ها ده برابر می‌شود و با این حساب تورم دیگر قابل محاسبه نخواهد بود».

موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، نیز به کیهان گفته است که «بر اساس پیشنهاد دولت که به مجلس تقدیم شده است ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت یارانه‌ها به مردم پرداخت می‌شود که با این پیشنهاد یارانه پرداختی به هر نفر ۱۱۰ هزار تومان خواهد شد که این موضوع مستلزم افزایش ۴ تا ۵ برابری قیمت کالا‌هاست»، اما «پیشنهادی مبنی بر یارانه ۲۵۰ هزار تومانی که در سخنان احمدی‌نژاد به آن اشاره شده است به مجلس ارائه نشده است».

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به این که «در سال‌های گذشته دولت همواره برای پرداخت یارانه‌ها دچار کسری می‌شد» تاکید کرده که «دولت تا به حال ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است».

«نفوذ القاعده در ایران»؛ تکذیب صالحی، تائید روزنامه جوان

روزنامه فرهیختگان از قول علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی حضور نیروهای القاعده در ایران را تکذیب کرده و نوشته است که «القاعده ایران» از «جعلیات جدید و مضحک است».

اما روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، ضمن تائید «نفوذ خزنده القاعده به مرزهای ایران»، در یادداشتی القاعده را «لشکر اشباح بدون مرز» توصیف کرده و «بازداشت چهار تبعه عربستان و تونس در سراوان» را «آژیر خطر تمام‌عیار» نفوذ القاعده در مناطقی از ایران توصیف کرده است.

روزنامه فرهیختگان در شماره چهارم اردیبهشت‌ماه نوشته است که پس از آن که «پلیس کانادا» اعلام کرد که «دو نفر مرتبط با عناصر القاعده در ایران را به اتهام تلاش برای از خط خارج کردن قطار کانادا دستگیر کرده است»، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت «القاعده ایران» از «جعلیات جدید است و واقعا حرفی مضحک است».

به نوشته این روزنامه، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین حضور نیروهای القاعده در ایران را «جوسازی‌های رسانه‌ای پلیس کانادا» توصیف کرد و به خبرنگاران گفت که «اگر چنین خبری که شما مطرح می‌کنید، درست باشد، خنده‌دار‌ترین چیزی است که در ۶۴ سالگی خود شنیده‌ام».

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، اما در شماره چهارشنبه ضمن انتشار یادداشتی از «نفوذ خزنده القاعده به مرزهای ایران» خبر داده و نوشته است که «خبر دستگیری چهار تبعه عربستان و تونس در سراوان «آژیر خطری تمام‌عیار است».

محمدحسین جعفریان در یادداشت روزنامه جوان نوشته است که «هفته گذشته در انبوه خبرهای گوناگون و خاصه انتخاباتی و کشمکش‌های مربوط، خبری کوتاه در برخی رسانه‌های مجازی و مکتوب منتشر و فراموش شد» و «خبر این بود که چهار تن از اتباع عربستان سعودی و تونس، با تجهیزات تصویربرداری و نظامی در اطراف منطقه کوهستانی «گدارناهوک» سراوان توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند».

یادداشت‌نویس روزنامه جوان با تاکید بر این که چهار تبعه بازداشت شده عربستان سعودی و تونس در منطقه کوهستانی سراوان «مسلط به زبان انگلیسی» بوده‌اند و «علاوه بر تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری و چند دستگاه لپ‌تاپ، سلاح کمری، دو خشاب و مقداری فشنگ و مقداری کتاب نیز به همراه داشتند».

این روزنامه نوشته است که «یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های این جماعت در جهان، شمال شرق پاکستان و جنوب و جنوب شرق افغانستان است» و «رده‌هایی در ارتش پاکستان با هدایت ممالکی که ذکرشان رفت، از این‌ها حمایت می‌کند» و «پایگاه قوی و جدید دیگر آنها در منطقه سوریه شده است، و در عراق نیز آنها حضور و نفوذ فراوانی دارند».

روزنامه جوان نوشته است که «برای ارتباط کامل این دو پایگاه اصلی» القاعده، «تنها منطقه حایل که هنوز توسط آنها به آشوب کشیده نشده تا در سایه ناامنی ایجاد شده آنها به هدف‌شان برسند، ایران است».

یادداشت‌نویس این روزنامه از القاعده به عنوان «لشکر اشباح بدون مرز» نام برده و نوشته است که «این لشکر اشباح که مرز نمی‌شناسد و از محلات فقیرنشین تمام پایتخت‌ها و شهرهای ممالک عربی و مسلمان و حتی اروپایی و آمریکایی داوطلبان آماده عملیات انتحاری جمع‌آوری می‌کند»و اکنون «شبکه‌ای پیچیده در سرتاسر جهان به وجود آورده است».

روزنامه جوان نوشته است که این گروه «برخلاف آن چه به نظر می‌رسد، در بسیاری مواقع از کمک‌های بی‌دریغ غرب نیز بهره می‌برد و البته در مواردی هم با آنان اصطکاکاتی دارد».

این روزنامه همچنین کشورهای عربستان و قطر را به حمایت از «هسته‌های افراطی با تفکر وهابی» متهم کرده و نوشته است که گروه القاعده یا گروه‌های مشابه آن از غرب چین تا قلب آفریقا، یمن، سودان، شمال آفریقا و حتی مناطقی چون «آلبانی» «کوزوو» و «بوسنی» در اروپا فعال‌اند.

روزنامه جوان با تاکید بر این که «خبر دستگیری این چهارتن آژیر خطری تمام‌عیار است»، نوشته که اعضای القاعده «به سختی امیدوارند تا در ایران نیز مناطقی را ناامن کرده و یارگیری کنند».

محمدحسین جعفریان در این یادداشت تاکید کرده است که «مسئولان غرق در دعواهای سیاسی و جناحی خود نشوند و مراقب این نقشه‌های خطرناک و تازه دشمنان این سرزمین باشند».

حمیدرضا جلایی‌پور: تعیین نامزد اصول‌گرایان در گرو تعیین نامزد اصلاح‌طلبان است

روزنامه شرق در شماره چهارم اردیبهشت‌ماه از قول حمیدرضا جلایی‌پور از چهره‌های اصلاح‌طلب و جامعه‌شناس نوشته است که «تعیین نامزد اصول‌گرایان در گرو تصمیم اصلاح‌طلبان است».

حمیدرضا جلایی‌پور در گفت‌و‌گو با روزنامه شرق تاکید کرده که «تا تکلیف محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی معلوم نشود، تکلیف اصول‌گرا‌ها و حامیان دولت هم معلوم نمی‌شود»، و به رغم آن که هر دو طیف اصول‌گرایان منتقد دولت و اصول‌گرایان دولتی «خوشحال می‌شوند که خاتمی و هاشمی نیایند»، اما «تا تکلیف خاتمی و هاشمی روشن نشود هیچ حرکتی نمی‌توانند داشته باشند» و «این موضوع نشان می‌دهد که جایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان جدی است، و اصلاح‌طلبان خیلی تعیین‌کننده هستند».

حمیدرضا جلایی‌پور با تاکید بر این که «موقعیت آقای خاتمی و بعد آقای هاشمی ‌رفسنجانی نسبت به کاندیدا‌های موجود از همه بهتر و آرای‌شان بیشتر است» به روزنامه شرق گفته است که «آن چه روشن است این است که اجماعی تا الان حول محور خاتمی و هاشمی شکل گرفته است، اگر تا ۱۵ روز دیگر یک نفر از این‌ها نامزد نشدند که من امیدوارم یک نفرشان حتما ثبت‌نام کنند، آن وقت می‌شود بحث کرد که چگونه اصلاح‌طلبان با یک نامزد بیایند».

اعظم ویسمه در مقدمه گفت‌و‌گو با حمیدرضا جلایی‌پور، مشاور رئیس ‌جمهور دوره اصلاحات، نوشته است که «به اعتقاد این استاد جامعه‌شناس، مردم و جامعه هنوز اصلاح‌طلبان را انتخاب می‌کنند» و به همین دلیل حمیدرضا جلایی‌پور «می‌تواند ساعت‌ها دلیل بیاورد که سید محمد خاتمی باید وارد انتخابات شود و اصلاح‌طلبان نمی‌توانند از مردم و خواسته‌های آنها فاصله بگیرند».

علاوه بر این حمیدرضا جلایی‌پور با تاکید بر این که «نمی‌توان فضای سیاسی ایران را یک‌دست کرد»، گفته است که «اصول‌گرایان با آن همه هزینه‌های زیادی که برای یک‌دست کردن فضای سیاسی کشور پرداختند» بعد از سال ۸۸ بخشی از نیروهای خود را «انحرافی» نامیدند و اکنون «در عرصه عمومی به قول خودشان از منحرفین سیلی می‌خورند».

در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو نیز حمیدرضا جلایی‌پور به «تحلیل شعارهای جریانات سیاسی در آستانه انتخابات» پرداخته و از جمله درباره وعده‌های طیف دولت برای پرداخت یارانه نقدی بیشتر اشاره کرده و گفته دولتی‌ها «فکر می‌کنند رای فقیر‌ها را می‌توان خرید»، اما «در میتینگی که در ورزشگاه آزادی گذاشتند ۲۵۰هزار نفر را دعوت کردند، و ۷۰-۶۰ هزار نفر را نتوانستند بیاورند».
XS
SM
MD
LG