لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

وزیر نفت از افتتاح سه فاز پارس جنوبی در سال ۹۲ خبر داد


میدان گازی پارس جنوبی در جنوب عسلویه
میدان گازی پارس جنوبی در جنوب عسلویه
وزیر نفت ایران می‌گوید که امسال فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در مدار تولید قرار می‌گیرد و فاز ۱۲ نیز که اواخر سال گذشته بخش تاسیسات آن آماده راه‌اندازی شده است به ثمر می‌نشیند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، با استناد به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت نفت و گاز پارس، رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، همچنین گفته است که پالایشگاه ستاره خلیج فارس که «می‌تواند حجم تولید بنزین کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهد» نیز امسال افتتاح می‌شود.

فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی که شش سال از قرارداد طرح توسعه آن می‌گذرد، قرار بود پاییز سال ۸۹ به افتتاح برسد، اما به‌رغم وعده‌های مقامات نفتی در سال‌های ۹۰ و ۹۱، هنوز این طرح به پایان نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، موسی سوری، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، در شهریور سال ۹۰ وعده داده بود که پالایشگاه این فاز‌ها تا آخر‌‌ همان سال افتتاح شود، موضوعی که محقق نشد.

در گزارشی مورخ اول اسفندماه، خبرگزاری ایسنا همچنین می‌نویسد که آقای سوری دوباره ۳۰ فروردین سال ۹۱ نیز وعده داد که پالایشگاه گازی فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی سوم خردادماه ۱۳۹۱همزمان با سالروز آزادی خرمشهر افتتاح خواهد شد و پس از گذشت چهار ماه به تولید گاز شیرین برسد، موضوعی که دوباره به تاخیر افتاد.

مراسم کلنگ‌زنی پالایشگاه‌های فازهای ۱۵ و ۱۶ تیرماه ۱۳۸۶، یک سال بعد از امضای قرارداد پارس جنوبی و عملیات اجرایی این طرح توسط روسای جمهور ایران و ونزوئلا بر زمین زده شد، اما سه سال بعد اولین دکل حفاری در این فاز‌ها ساخته شد. بعد از ساخت دکل‌ها نیز، دکل فاز ۱۵ با دو ماه تاخیر و دکل فاز ۱۶ با ۱۱ ماه تاخیر در محل مستقر شد.

ایران فازهای یک تا ۸ پارس جنوبی را به طور کامل و فازهای ۹ و ۱۰ فاز جنوبی را به صورت زودهنگام تا زمستان ۱۳۸۷ افتتاح کرد. در مراسم افتتاح این پروژه در عسلویه مسئولان وقت وزارت نفت وعده داده بودند که تا شهریورماه سال ۱۳۸۸ این دو فاز به بهره‌برداری کامل برسد.

این در حالی است که ایران تاکنون نتوانسته است طبق برنامه، شمار چاه‌های این دو فاز را به ۲۴ حلقه برساند و این فاز‌ها هم اکنون با ۱۸ چاه تولیدی مجموعا روزانه ۴۲ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کنند.

بقیه فازهای پارس جنوبی در غیاب شرکت‌های خارجی به شرکت‌های داخلی سپرده شده و تاکنون هیچ فازی به بهره‌برداری نرسیده است.

قطر، شریک میدان مشترک پارس جنوبی، هم اکنون روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت از لایه نفتی این میدان گازی حاصل می‌کند که ۱۳ برابر برداشت نفت ایران از این میدان است. این کشور همچنین حدود ۲.۵ برابر ایران از این میدان برداشت گاز دارد.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس

درباره پالایشگاه ستاره خلیج فارس که هم اکنون هشت سالی از تصویب طرح ساخت آن به همراه هفت پالایشگاه دیگر گذشته است، بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، ساخت این پالایشگاه با ظرفیت تولید ۱۲ میلیون لیتر، به خاطر «مشکلات مالی» به حال نیمه‌تعطیل درآمده است.

خبرگزاری مهر ۱۶ مهرماه سال گذشته طی گزارشی از طرح‌های پالایشگاهی نوشت که «با گذشت ۷ سال از احیای نهضت پالایشگاه‌سازی هنوز حتی یک پالایشگاه جدید نفت در مدار بهره‌برداری قرار نگرفته و حتی ساخت شش پالایشگاه جدید نفت و میعانات گازی هم متوقف شده است».

بر اساس این گزارش، ساخت پالایشگاه‌ نفت و میعانات گازی ستاره خلیج فارس ۵۰ درصد، هرمز بندرعباس ۱۰ درصد، پارس شیراز کمتر از ۱۰ درصد انجام شده و ساخت پالایشگاه‌های کاسپین گلستان، آناهیتا کرمانشاه، شهریار تبریز و نفت سنگین خوزستان هنوز آغاز نشده است.

این گزارش می‌افزاید که برای انجام مراحل مختلف طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی این هفت پالایشگاه نفت به حدود ۲۰ تا ۲۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که تاکنون حدود ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه و منابع مالی فقط برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس نهایی شده است.

ایران هشت سال قبل اعلام کرده بود که با راه‌اندازی این ۷ پالایشگاه، افزایش ۱۰۸ میلیون لیتری تولید روزانه بنزین و ۸۳ میلیون لیتری تولید گازوئیل را هدف‌گذاری کرده است.
XS
SM
MD
LG