لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

حمله بیشتر و تلفات بیشتر در یک «روز خشم» دیگر در بیت‌المقدس


در حالی که بحران امنیتی میان اسرائیل و فلسطینی ها ادامه یافته و شمار کشته ها هر روز افزایش می یابد، روز جمعه، هشتم آبان، که فلسطینی‌ها آن را دوباره «روز خشم» نامیدند، رهبری تشکیلات فلسطینی «پرونده» دیگری از شکایت علیه اسرائیل را به دیوان بین المللی لاهه ارائه می کند.

به گفته صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین، این پنجمین پرونده شکایات علیه اسرائیل است که از سوی فلسطینی ها به دیوان کیفری لاهه ارائه می شود.

فلسطینی ها از شش ماه پیش به این دیوان پیوسته اند.

محمود عباس که در اروپا به سر می برد، چهارشنبه ششم آبان نیز در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو خواهان حمایت جامعه جهانی از فلسطینی ها شد، و به اسرائیل نیز گفت که «شاید این آخرین فرصت برای صلح باشد».

سازمان های فلسطینی روز جمعه را بار دیگر «روز خشم» نامیده و خواهان گسترش اعتراض ها به اسرائیل شده اند.

در همین حال برای دومین هفته، پلیس اسرائیل برای ورود نمازگزاران مرد فلسطینی به مسجدالاقصی محدودیت سنی قائل نشد؛ ورود زنان و دختران فلسطینی به الاقصی بدون محدودیت است.

از حدود ۳۰ هزار فلسطینی که در نماز این روز شرکت کردند، خبر داده شد.

فلسطینی ها چاقوزنی های اخیر به اسرائیلی ها را در بحران اخیر امنیتی، با انگیزه «خشم» از ورود یهودیان به الاقصی توجیه کرده اند.

طبق توافق روزهای گذشته میان اردن و اسرائیل، دولت نتانیاهو موافقت کرد که با نصب دوربین های نظارتی در الاقصی برای همه جهانیان این امکان فراهم باشد که از اینترنت ببینند در این مکان در شرق بیت المقدس چه می گذرد.

در حالی که محمود عباس شخصا به این توافق واکنش نشان نداده، اما شماری از مقامات ارشد فلسطینی نصب دوربین های نظارتی را «تله»ای برای فلسطینی ها نامیده اند.

اما اردن که متولی الاقصی است، از وقف فلسطینی خواسته دوربین ها را نصب کند؛ اردن همزمان از اسرائیل خواسته است در کار نصب دوربین ها دخالت نکند.

همزمان دادستان اسرائیل روز جمعه علیه چند نفر از عوامل حملات چاقوزنی اخیر به اسرائیلی ها کیفرخواست به دادگاه ارائه کرد.

کم سن‌ترین فلسطینی که با چاقوکشی حدود سه هفته پیش یک مرد یهودی و سپس یک نوجوان یهودی هم سن و سال خود را مورد حمله قرار داد، احمد المناصره ۱۳ ساله است.

احمد المناصره با پسرعموی ۱۵ ساله خود به چاقوکشی، با هدف «شهید شدن» و مبدل شدن به «قهرمان» در نظر فلسطینی ها اقدام کرد؛ پسرعموی او در روز حمله کشته شد، اما او که گلوله نیروهای امنیتی اسرائیل به پایش خورده بود، در بیمارستان اسرائیل درمان شد.

همراه با احمد المناصره یک دختر نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی نیز به دلیل حمله با چاقو به اسرائیلی ها روز جمعه به پای میز محاکمه آورده شد.

در تازه ترین حمله از این نوع، ظهر جمعه هشتم آبان، یک جوان یهودی در شهر اورشلیم در کنار ایستگاه قطار شهری با چاقوی یک جوان فلسطینی مورد حمله قرار گرفت و شدیداً زخمی شد.

گلوله نیروهای امنیتی اسرائیل یک شهروند اسرائیلی را نیز اشتباهی زخمی کرد و مهاجم نیز شدیداً مجروح، و به بیمارستان خود اسرائیلی ها منتقل شد.

در این روز، دست‌کم یک مورد دیگر از این حملات در الخلیل، توسط دو مهاجم جوان عرب صورت گرفت که هر دوی آنها در واکنش نظامیان اسرائیل کشته شدند؛ چند صد یهودی که خود را از وفاداران به شهر باستانی مذهبی یهودی حبرون می دانند، در کنار فلسطینی های الخلیل زندگی می کنند.

در این میان، دیوان عالی عدالت اسرائیل به دلیل عدم همراهی با درخواست ارتش و دولت اسرائیل که خواهان ویران کردن خانه والدین عوامل حملات تروریستی هستند، از سوی راستگرایان اسرائیل مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

یازده خانواده فلسطینی با همراهی وکلای خود به دیوان عدالت اسرائیل مراجعه کرده و خواهان دخالت این نهاد در جلوگیری از ویران شدن خانه هایشان شده اند؛ خانواده های قربانیان یهودی نیز در این نشست ها شرکت کرده اند و صحنه های تراژیکی از برخورد آنها با یکدیگر رخ داده است؛ خانواده فلسطینی ها نیز می گویند در اقدام فرزندشان شرکت نداشته اند.

XS
SM
MD
LG