لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

پافشاری احمدی نژاد بر غنی سازی با سه هزار سانتریفیوژ


آقای احمدی نژاد می گوید که ايران سه هزار سانتيريفيوژ برای غنی سازی اورانيوم نصب کرده است.
آقای احمدی نژاد می گوید که ايران سه هزار سانتيريفيوژ برای غنی سازی اورانيوم نصب کرده است.

به رغم تمامی فشارهای بين المللی برای توقف غنی سازی اورانيوم در ايران، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران روز چهارشنبه اعلام کرد که ايران سه هزار سانتيريفيوژ برای غنی سازی اورانيوم نصب کرده است.


به گزارش خبرگزاری ها، آقای احمدی نژاد، در یک سخنرانی در شهر بيرجند گفت که ايران به اين تعداد از دستگاههای سانتريفيوژ دست يافته است و «به راه خود در اين مسير ادامه خواهد داد.»


کارشناسان مسايل هسته ای می گویند که اگر ايران، با سه هزار سانتريفيوژ، غنی سازی اورانيوم را انجام دهد، در مدت يک سال می تواند به اورانيوم بسيار غنی شده مورد نياز برای ساخت يک بمب اتمی دست يابد.


اين در حالی است که ايران با فشارهای فزاينده ای برای متوقف کردن غنی سازی اورانيوم رو به رو است و تاکنون شورای امنيت سازمان ملل با صدور دو قطعنامه جداگانه از ايران خواسته است که اين برنامه را متوقف کند.


خبرگزاری فرانسه به نقل از کارشناسان مسايل هسته ای نوشته است که اگر ايران، با سه هزار سانتريفيوژ، غنی سازی اورانيوم را انجام دهد، در مدت يک سال می تواند به اورانيوم بسيار غنی شده مورد نياز برای ساخت يک بمب اتمی دست يابد.

محمود احمدی نژاد در سخنرانی روز چهارشنبه درباره این قطعنامه ها گفت: «ما از ابتدا نظرات آنها را قبول نکردیم و جلسه شورای امنیت را به رسمیت نشناختیم و مصوبات این شورا را مردود اعلام کردیم.»


آقای احمدی نژاد که تلاش می کرد به زبانی ساده و از منظر خود، روند تحولات برنامه هسته ای را شرح دهد، در انتقادی تلویحی، تعلیق غنی سازی اورانیوم که در زمان محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین رخ داد را «قول و قرار استعماری» خواند.


وی افزود: «پس از روی کار آمدن دولت برخواسته از ملت، تصمیم گرفتیم این روند یک طرفه را به هم بزنیم. بنابراین در جلسه ای با رهبر معظم انقلاب، تصمیم گرفته شد فعالیت های هسته ای آغاز شود.»


این در حالی است که از سرگیری غنی سازی اورانیوم و پایان تعلیق این روند، در آخرین روزهای حیات دولت آقای خاتمی رخ داد و اساسا خبر پایان تعلیق را نیز شخص محمد خاتمی در مقام رییس جمهوری ایران اعلام کرد.


مقام های ايرانی می گويند که با هدف تامين سوخت نيروگاه بوشهر، غنی سازی اورانيوم را پی می گيرند، اما کارشناسان می گويند که غنی سازی اورانيوم برای يک پروژه صلح آميز هسته ای که تنها برای توليد برق باشد، «ضروری» نيست.


ضمن اينکه اورانيوم بسيار غنی شده، برای ساخت بمب هسته ای از روشی که پاکستان استفاده کرده است، از سوی کارشناسان مرحله کاملا «ضروری» توصيف شده است.


ايران يکی از امضا کنندگان پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای – NPT – است و به همين دليل نيز پافشاری تهران بر پيگيری غنی سازی اورانيوم موجب شد تا آژانس بين المللی انرژی هسته ای – بازوی نظارتی سازمان ملل بر اجرای درست پيمان NPT – با ارجاع پرونده ايران به شورای امنيت، فشارها بر ايران را افزايش دهد.


آخرين تحولات مذاکرات گروه ۱+۵ حاکی است که اين کشورها – پنج عضو دايمی شورای امنيت به همراه آلمان – بر روی آماده کردن متن سومين قطعنامه شورای امنيت عليه ايران، به توافق رسيده اند.


در حال حاضر قدرت های بزرگ توافق کرده اند که تا زمان تهيه گزارش ميزان همکاری ايران با آژانس از سوی محمد البرادعی، دبير کل آژانس و همچنين گزارش وضعيت مذاکرات با ايران از سوی خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا صبر کنند.


اين گزارش ها تا پايان ماه جاری ميلادی – سه هفته ديگر – آماده خواهند شد.


آژانس بين المللی انرژی هسته ای که در چهار سال گذشته بر برنامه هسته ای ايران نظارت کرده، کماکان می گويد که نمی تواند صلح آميز بودن اين برنامه را تاييد کند.



محمود احمدی نژاد در استادیوم آزادی شهر بیرجند

آمريکا و متحدانش ايران را متهم می کنند که از برنامه صلح آميز هسته ای خود به عنوان پوششی برای يک برنامه مخفيانه ساخت بمب هسته ای استفاده می کند. ايران اين اتهام را رد کرده است.


آخرين موضع گيری ها


آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، روز سه شنبه ششم نوامبر اعلام کرد در صورتی که ايران به نگرانی های جامعه بين المللی درباره برنامه هسته ای خود پاسخ ندهد، برلین از تحريم های شديدتر و گسترده ترعليه تهران حمايت خواهد کرد.


خانم مرکل چند روز پيش از ديدار خود با جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، تاکيد کرد که کشورش خواهان حل مسئله بحران هسته ای ايران از راه ديپلماتيک است.


صدر اعظم آلمان که در برلين و در مراسم دريافت جايزه ليوبيک مرکز يهوديان آلمان صحبت می کرد، افزود: «ما ، به همراه ديگر کشورها، خواهان يک راه حل ديپلماتيک هستيم، و به عنوان بخشی از اين سياست، آلمان آماده است اگر ايران از (موضع خود) عقب نشينی نکند، از تحريم های گسترده، شديد و بيشتر عليه اين کشور عليه اين کشور حمايت می کند.»


همچنين مقام های آمريکايی روز سه شنبه مذاکرات رابرت گيتس، وزير دفاع اين کشور در چين درباره برنامه اتمی ايران را مثبت ارزيابی کرده و گفتند که «چين مخالف ايران اتمی» است.


ضمن اينکه در تحولی ديگر اسراييل که برای افزايش تحريم های ايران به سختی تبليغ می کند، روز سه شنبه به انتقاد از عملکرد آژانس بين المللی انرژی اتمی پرداخت و رهبران اين سازمان را متهم کرد که اسير «بازی تهران» شده اند.


سخنگوی وزارت امور خارجه اسراييل به خبرگزاری فرانسه گفت: «متاسفانه گروهی از مقام های خارجی [ در آژانس بين المللی انرژی اتمی ] با مشارکت در استراتژی وقت کشی ايرانيان، بازی ايران را پيش می برند.»


XS
SM
MD
LG