لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

وکیل اکبر محمدی به بازپرسی دادسرا احضار شد


اکبر محمدی (چپ) به همراه برادرش منوچهر محمدی که اکنون در آمریکا زندگی می کند.
اکبر محمدی (چپ) به همراه برادرش منوچهر محمدی که اکنون در آمریکا زندگی می کند.
خلیل بهرامیان، حقوقدادن و وکیل دادگستری که وکالت برخی از دانشجویان زندانی از جمله احمد باطبی و اکبر محمدی را بر عهده داشته، به شعبه دوم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت احضار شد.

آقای بهرامیان در گفت و گو با رادیو فردا گفت که چون پس از مرگ اکبر محمدی از ماموران زندان اوین شکایت کرده بود، به دادگاه احضار شده است و افزود: «احضار من در رابطه با پرونده اکبر محمدی است و ماموران زندان اوین علیه من شکایتی طرح کرده اند که من درباره مرگ اکبر محمدی به این ماموران توهین کرده و افترا زده ام. درحالی که من علیه ماموران زندان اوین اعلام جرم کرده ام که در شعبه دو بازپرسی دادسرای جنایی تهران تحت پیگرد است و به نظر من اگر این افراد مشکلی نداشتند، قاضی پیگیری می کرد و یا گناهکارند یا بی گناه. من وکیلم و از طرف موکلم حرف می زنم. اگر هر وکیلی اعلام جرم کند، تحت پیگرد قرار گیرد، منطبق با قانون نیست.»

آقای بهرامیان در ادامه درباره علت احضارش به دادگاه، گفت: «استنباط من این است که مقامات زندان تصور کرده اند به این طریق می توانند مرا از تعقیب پرونده منصرف کنند اما من با قسمی که خورده ام به عنوان یک وکیل دادگستری مکلف به دفاع از حقوق موکلم هستم و در بعد انسانی و وجدانی و حتی اسلامی وظیفه ای دارم که اگر انجام ندهم باید تحت پیگرد قرار گیرم.»

خلیل بهرامیان در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده شکایت وی از ماموران زندان به دلیل مرگ اکبر محمدی گفت: «پرونده اکبر محمدی به دستور بازپرس دادسرای جنایی تحت پیگرد است و از تعدادی از شهود تحقیق شده است و حتی ماموران اداره آگاهی از شهود تحقیق کرده اند و با تحقیقاتی که من کرده ام ماموران آگاهی وظایفشان را در تحقیقات، به طور کامل انجام داده اند.»

اکبر محمدی، در سال ۱۳۷۸ به همراه برادرش منوچهر محمدی و تعداد زیادی از دانشجویان، در اعتراضات دانشجویی کوی دانشگاه تهران دستگیر و در دادگاه ویژه انقلاب به اعدام محکوم شد.

اما پس از چندی حکم او به ۱۵ سال حبس تقلیل یافت. خلیل بهرامیان، وکیل مدافع اکبر محمدی می گوید به موکلش اجازه یک سال مرخصی از زندان داده شده بود اما مقامات زندان او را بدون هیچ هشداری مجددا بازداشت کرده و به زندان انتقال داده بودند.

اکبر محمدی به دنبال ۹ روز اعتصاب غذا، یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۵ در زندان اوین درگذشت. جمال کریمی راد، سخنگوی وقت قوه قضاییه، علت فوت او را نامشخص و در حال بررسی عنوان کرد.
XS
SM
MD
LG