لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

کریدور شماره ۱۰؛ از استان خوزستان تا مرز بازرگان


کریدور شماره ۱۰ از جهت دسترسی به منابع طبیعی، منابع محیطی و آب و خاکی و همچنین معادن، ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد
کریدور شماره ۱۰ از جهت دسترسی به منابع طبیعی، منابع محیطی و آب و خاکی و همچنین معادن، ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد

کریدور شماره ۱۰ به طول ۱۴۲۰ کیلومتر بندر امام خمینی (بندر شاهپور) و بندر ماهشهر واقع در استان خوزستان را به مرز بازرگان در شهر بازرگان از توابع استان آذربایجان غربی وصل می‌کند.

این کریدور از جهت دسترسی به منابع طبیعی، منابع محیطی و آب و خاکی و همچنین معادن، ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد. با چنین ظرفیتی اگر کریدور شماره ۱۰ به عنوان یک کریدور بزرگراهی در غرب ایران راه اندازی شود، نزدیک‌ترین مسیری است که می‌تواند دریای سیاه را به خلیج فارس وصل کند. اما ساخت این کریدور در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

به گزارش ایلنا، امیر امینی، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی گفته است «مذاکراتی با یک شرکت ایتالیایی برای سرمایه گذاری در این محور انجام شده است، بخشی از این محور به صورت بی او تی و بخشی دیگر به صورت بی ال تی در حال واگذاری به سرمایه گذاران داخلی و خارجی است. بخشی دیگر نیز از طریق منابع دولتی در حال انجام است.»

آقای امینی سرمایه گذاری در این محور را بسیار بزرگ و کلان دانسته و افزوده «هر کیلومتر از ۱۴۲۰ کیلومتر کریدور زاگرس بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت».

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره نحوه سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این پروژه گفته است «در بخش‌های آزادراهی این کریدور شرکت آناس ایتالیایی‌ سرمایه‌گذاری مستقیم دارد و در بخش‌های غیر آزادراهی به صور ت فاینانس همکاری خواهد داشت».

طبق اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از ۱۴۲۰ کیلومتر کریدور شماره ۱۰، ساخت ۷۵۰ کیلومتر آن باقی مانده است. خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار داشته است «بر اساس پیش‌بینی‌ها برای ساخت هر یک کیلومتر آزادراه در این کریدور، ۱۰ میلیارد تومان و برای ساخت هر یک کیلومتر بزرگراه شـش میلیارد تومان لازم است».

تا کنون ۶۵ کیلومتر از کریدور شماره ۱۰ در کردستان، ۲۵ کیلومتر در آذربایجان غربی، ۱۰ کیلومتر در خوزستان و ۱۶۵ کیلومتر در لرستان به بهره‌برداری رسیده است.

از آنجاییکه در ۱۲ سال گذشته، تعداد خودروهای ایران از پنج میلیون دستگاه، به ۱۸ میلیون دستگاه افزایش یافته، برای این حجم خودرو ساخت جاده‌های بیشتر ضروریست. با وجود ضروری بودن جاده‌سازی اما در زمان مشابه طول جاده‌های ایران حتی دو برابر نشده است.

به گزارش ایلنا ۷۵ درصد ترافیک کشور روی ۳۵ هزار کیلومتر از جاده‌ها است که این ۳۵ هزار کیلومتر باید بزرگراه و آزادراه باشد. به همین دلیل توجه به ساخت ۱۰ کریدور برنامه‌ریزی شده در بخش‌های مختلف کشور، برای توسعه حمل و نقل و تردد روان خودروها ضروری است. ‌

در کشورهای توسعه یافته با درکِ اهمیت توسعه زیربنایی در حوزه حمل و نقل، از بستر جاده‌ها در جابه‌جایی مسافران و بار بهترین استفاده صورت می‌گیرد. البته این نکته حایز اهمیت است که ایمن بودن این مسیرها و پایین بودن حوادث و تلفات جاده‌ای از دلایل اصلی رونق تردد جاده‌ای در این کشورهاست؛ هدفی که در ایران هنوز دست نیافتنی است.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی می‌گوید «ترانزیت می‌تواند جای صنعت نفت را در کشور بگیرد».

کوتاه بودن طول جاده های کشور به نسبتِ مساحت ایران و پراکندگی شهرها و روستاها و فاصله زیاد بین مرزهای کشور یکی از کمبودهای صنعت حمل و نقل ایران است. مشکل دیگر جدا نبودن مسیر رفت و برگشت است. بنا بر اعلام خادمی معاون وزیر راه «۵۰ درصد تصادفات» در ایران رخ‌به‌رخ است.

مطالعات ساخت کریدور ۱۰ از شش سال گذشته آغاز شده و دو سال پیش این کریدور برای ساخت به تصویب رسید. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این کریدور از استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان می‌گذرد. مسیرهای تعریف شده ارومیه به میاندوآب ۱۸۰ کیلومتر، میاندوآب به کرمانشاه با ۴۵۰ کیلومتر، کرمانشاه به خرم‌آباد ۱۷۵ کیلومتر و در نهایت مسیر استان خوزستان ۵۵ کیلومتر هستند.

۱۱ مرز رسمی از جنوبی ترین نقطه تا بالاترین نقطه در امتداد این مسیر با کشور عراق وجود دارد بنابراین یک مسیر بزرگراهی ایمن برای جابه‌جایی کالا و ترانزیت به مرزهای غرب ایران نیاز است. با تکمیل این کریدورِ بزرگراهی، می‌توان به رفع نیازهای این بخش امیدوار بود.

XS
SM
MD
LG