لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۲

ارتش عراق: در موصل به پایان خط نبرد نزدیک شده‌ایم


نیروهای ویژه ضدتروریسم عراق در شهر قدیم موصل
نیروهای ویژه ضدتروریسم عراق در شهر قدیم موصل

فرماندهان ارتش عراق می‌گویند در عملیات آزادسازی موصل، به «چند ده متری» پایانی نبرد با نفرات «داعش» رسیده‌اند و شهر در ساعت‌های پیش‌رو به‌طور کامل به کنترل آن‌ها در می‌آید.

ستاد عملیات مشترک نیروهای مسلح عراق در بیانیه‌ای در ۱۷ تیر ماه می‌گوید «یگان‌های ما همچنان در حال پیشرفت هستند… چیز زیادی نمانده که نیروها به رودخانه برسند».

سرتیب رابرت ساف، از ارتش آمریکا، نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است «نمی‌خواهم پیش‌گویی کنم که امروز یا فردا، اما فکر کنم [آزادی سازی موصل] به‌زودی رخ خواهد داد».

فرمانده آمریکایی می‌گوید انتظار می‌رود باقی‌مانده‌های داعش تلاش کنند «بیشترین آسیبی که می‌توانند» را در ساعت‌های پیش‌رو وارد کنند.

این نخستین بار نیست که نیروهای عراقی در مورد آزادی موصل بیانیه‌ای شبیه به این منتشر می‌کنند. از زمانی که آن‌ها موفق شده‌اند وارد شهر قدیم موصل در کرانه رود دجله شوند، بیانیه‌ها و گفته‌های مشابهی در مورد «آزادی قریب‌الوقوع» موصل منتشر شده است.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که بر روند عملیات موصل تاثیرگذار بوده، حضور شمار زیادی از غیرنظامیان در مناطق تحت کنترل «حکومت اسلامی» در بخش غربی و به‌ویژه شهر قدیم موصل است.

با وجود جابه‌جایی بسیاری از غیرنظامیان و اسکان آن‌ها در اردوگاه‌های برپاشده، یک مقام بلندپایه سازمان ملل ۱۵ تیر ماه گفته بود هنوز تا ۲۰ هزار غیرنظامی در شهر قدیم موصل گرفتار شبه‌نظامیان افراطی هستند.

روز شنبه تلویزیون دولتی عراق گزارش داد در جریان درگیری‌های اخیر، ۳۵ تن از اعضای گروه داعش کشته و شـش نیز دستگیر شده‌اند. این افراد در تلاش بودن تا با گذشتن از رودخانه از شهر فرار کنند.

عملیات برای بازپس‌گیری موصل از داعش، مهر ماه سال گذشته، با حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا، و با حضور ارتش عراق، نیروهای ویژه ضدتروریسم، پلیس فدرال، پیش‌مرگه‌های کرد و شبه‌نظامیان هوادار دولت آغاز شد.

موصل دومین شهر بزرگ عراق و در کنار رقه در سوریه، از مهم‌ترین مناطق تصرف‌شده در عراق و سوریه، در جریان پیش‌روی‌های سه سال پیش حکومت خودخوانده اسلامی به‌شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG