لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص تائید «برجام» و رویکرد ایران در منطقه


هتر نائورت
هتر نائورت

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید دولت آن کشور در گزارشی به کنگره، پایبندی ایران به «برجام» را تائید کرده، اما همچنان معتقد است شماری از اقدامات ایران، برخلاف برخی اهداف معین‌شده در توافق، در مورد مشارکت در ایجاد صلح و ثبات منطقه‌ای است.

اظهارات هتر نائورت، ۲۷ تیر ماه، یک روز پس از صورت می‌گیرد که دولت دونالد ترامپ، در گزارش ۹۰ روزه خود در مورد توافق اتمی، پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک را تائید کرد، اما گفت تهران برخلاف روح توافق عمل کرده‌است.

خانم نائورت به خبرنگاران گفته است «ما به کنگره گزارش دادیم که ایران به برنامه جامع اقدام مشترک پایبند بوده‌است؛ در هر حال اما ایالات متحده عمیقا معتقد است که این کشور برخلاف روح قانون در پیوند با بخش مهمی از آن عمل کرده‌است. آن بخش از برجام که می‌گوید ایران قرار است در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و در عرصه جهانی مشارکت کند و ما بر این عقیده هستیم که برخی اقداماتی که دولت ایران در آن‌ها دخیل بوده، به اهداف معین‌شده در مورد صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی، ضربه زده‌است».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزوده است «ایران همچنان -همان‌طور که همه می‌دانیم- یکی از خطرناک‌ترین تهدید‌ها علیه ایالات متحده است، نه فقط منافع ما در این‌جا، بلکه در جهان و همچنین ثبات منطقه. و من فهرستی از چیزهای مختلف دارم که می‌توانم در مورد نقش ایران بیان کنم».

خانم نائورت در ادامه به موضوعاتی مانند «توسعه برنامه موشک‌های بالستیک»، «حمایت از تروریسم و ستیزه‌جویی»، «حمایت از بی‌رحمی حکومت [بشار اسد] علیه مردم خودش»، «تاکید بر خصومت با اسرائیل که مدت‌هاست ادامه دارد»، «تهدید مداوم آزادی دریانوردی، به ویژه در خلیج فارس» و «حملات سایبری به ایالات متحده» اشاره کرده‌است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه این‌ها مواردی هستند که «هرچند تازگی ندارند» اما دولت دونالد ترامپ قصد دارد تا ایران را به پایبندی به آن‌ها برای احترام به «روح توافق اتمی»، صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی ملزم کند.

ایران حمایت از تروریسم را رد کرده‌است. تهران می‌گوید دخالت نظامی‌اش در سوریه، به درخواست دولت آن کشور صورت گرفته که همچنان نزد سازمان ملل نمایندگی دارد. ایران و روسیه از مهم‌ترین حامیان بشار اسد هستند. جنگ داخلی سوریه در پی سرکوب شدید اعتراضاتی عمدتا مسالمت‌آمیز به حکومت اسد آغاز شد.

میان ایران -به‌طور مشخص نیروهای سپاه پاسداران- و نیروی دریایی ارتش آمریکا، در خلیج فارس رویارویی‌هایی رخ داده‌است. مقام‌های نظامی آمریکایی بارها در مورد این رویارویی‌های ابراز نگرانی کرده‌اند. چندی پیش مجلس نمایندگان آمریکا، متممی برای قانون دفاع ملی آمریکا تصویب کرد، که از وزارت دفاع آت کشور خواسته برای پرهیز از درگیری تصادفی با نیروهای ایرانی در خلیج فارس، یک خط ارتباطی با ایران برقرار شود. ایران کشور اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و شماری از مقام‌های ارشد آن، از حذف این کشور از نقشه زمین سخن گفته‌اند.

روز گذشته و ساعاتی پس از ارسال تائیدیه ۹۰ روزه اتمی، آمریکا ۱۸ شخص حقیقی و حقوقی دیگر را به دلیل حمایت از فعالیت‌های موشکی بالستیک جمهوری اسلامی، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. وزارت خارجه ایران در واکنش به این تحریم‌ها آن‌ها را «بی‌ارزش» توصیف کرده و وعده داده دست به واکنش متقابل بزند.

XS
SM
MD
LG