لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

« اخراج ۵۰ هزار تبعه غير مجاز افغان از ايران»


وزیر کشور ایران می گوید که اکثر مهاجران اخراج شده، مجرد و کارگران فصلی هستند.
وزیر کشور ایران می گوید که اکثر مهاجران اخراج شده، مجرد و کارگران فصلی هستند.

مصطفی پور محمدی، وزیر کشور ایران، روز چهارشنبه، ۱۲ ارديبهشت، در جمع خبرنگاران در مرز دوغارون اعلام کرد که از ابتدای اجرای طرح جمع آوری و طرد اتباع غير مجاز تاکنون بيش از ۵۰ هزار تبعه غير مجاز افغان از ايران جمع آوری شده اند.


به گزارش خبرگزاری ايرنا، وزير کشور ایران افزود که « ۱۵هزار نفر خود به صورت داوطلبانه آماده بازگشت شدند و ۳۶ هزار نفر از اين افراد در قالب اين طرح جمع آوری شدند.»


وی افزود: اکثر افراد اخراج شده مجرد و کارگران فصلی هستند که برای کار به ايران می آيند و دوباره به افغانستان بر می گردند.


نيروی انتظامی جمهوری اسلامی در ۲۷ فروردين ماه، چهار روز به مهاجران غير مجازی که در ايران به سر می برند چهار روز فرصت داد تا خاک ايران را ترک کنند.


عمده اين مهاجران را افغان هايی هستند که از دو دهه پیش و در پی جنگ های پی در پی به ايران پناهنده شده اند.


پليس ايران اعلام کرد که چنانچه مهاجران غير قانونی تا پايان فروردين ماه ايران را ترک نکنند برخورد با آن ها تشديد می شود، و پس از دستگيری ظرف ۴۸ ساعت از ايران اخراج می شوند.


وزير کشور ايران گفت که اکثر کسانی که در ايران جمع آوری شده اند مدت اقامتشان در ايران کوتاه و کمتر از پنج سال بوده است.



عمده مهاجرانی که جمهوری اسلامی حضور آنها را غیر قانونی می داند، افغان هايی هستند که طی ساليان اخير و در پی جنگ های پی در پی به ايران پناهنده شده اند.

وی افزود که در مورد اتباع افغان دارای مدرک اقامتی، برنامه تشويقی در نظر گرفته شده است، چنانکه به هر خانواده بازگشتی ۵۰۰ دلار پرداخت می شود و به يک نفر از آنان نيز ويزای موقت کار در داخل ايران داده می شود ضمن آنکه دولت افغانستان هم به آنها زمين می دهد.


هم اکنون برنامه بازگشت مهاجران افغان به کشور خود با مشارکت وزارت کشور جمهوری اسلامی و نهاد عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اجرا می شود و به هر افغانی داوطلب خروج مبلغ يکصد دلار بابت هزينه ها پرداخت می شود. اين مبلغ نسبت به گذشته ۴۰ دلار افزايش داشته است.


يک روزنامه نگار افغان در گفت و گو با راديو افغانستان آزاد به مشکلاتی اشاره می کند که سبب می شود تا مهاجران بار ديگر به ايران باز گردند.


او می گويد: «روند بازسازی و اوضاع داخلی افغانستان در يکی دو سال اول خوب بود و آن زمان بيش از ۶۰۰ هزار نفر به افغانستان بازگشتند. اما طی دو سال اخير وضعيت تفاوت کرده است. ناامنی، بی کاری و مشکلات اقتصادی سبب می شود تا مهاجران افغان دوباره به ايران باز گردند.»


XS
SM
MD
LG