لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

یوکیو آمانو: ایران در حال اجرای تعهداتش در چارچوب برجام است


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران در حال اجرای تعهداتش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

یوکیو آمانو روز دوشنبه ۱۹ شهریور در گزارش فصلی خود به شورای حکام آژانس گفت ضروری است که ایران به اجرای کامل تعهداتش ادامه دهد.

وی افزوده که راستی‌آزمایی عدم انحراف ایران از مواد هسته‌ای اعلام شده در پادمان حفاظتی در دستور کار آژانس است.

مدیرکل آژانس همچنین اعلام کرد که ارزیابی‌ها در زمینه فقدان مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران ادامه خواهد یافت.

ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی جامع در زمینه حل‌وفصل برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که بر اساس آن تهران پذیرفت در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی، بسیاری از فعالیت‌های اتمی‌اش را تعلیق یا متوقف کند.

بر اساس این توافق، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مامور راستی‌آزمایی پایبندی تهران به تعهداتش در چارچوب برجام شده است. آژانس در سه سال گذشته ۱۲ بار این پایبندی را تایید کرده است.

برجام در ماه‌های اخیر در وضعیت متزلزلی قرار گرفته و پس از خروج ایالات متحده از این توافق در ۱۸ اردیبهشت امسال، کشورهای اروپایی خواستار ادامه آن و اجرای تعهدات ایران شده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی خرید نفت و مبادلات بانکی را مهم‌ترین انتظارات ایران از اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند. با این حال خرید روزانه نفت اروپا از ایران که در ماه مارس حدود ۷۴۰ هزار بشکه بود، در ماه اوت به ۳۸۷ هزار بشکه افت پیدا کرده است.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، روز ۱۳ شهریور اعلام کرد که مهلت اتحادیه اروپا برای «نجات برجام» تا ۱۴ آبان است.

اعلام این روز از آن رو معنی‌دار است که آمریکا گفته است از روز ۱۳ آبان دور دوم تحریم‌های ایران را که بواسطه برجام معلق شده بود را باز خواهد گرداند.

هدف از این دور تحریم‌ها، به صفر رساندن میزان صادرات نفت ایران اعلام شده است. برخی کشورها خواهان معافیت از این تحریم هستند ولی ایالات متحده این درخواست را رد کرده یا در حال مذاکره با برخی کشورها در این باره است.

گزارش شده که کره جنوبی در همراهی با تحریم‌های آمریکا، در ماه اوت واردات نفت خام از ایران را متوقف کرد.

XS
SM
MD
LG