لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۵

یورش نیروهای امنیتی بحرین به منزل رهبر مخالفان


پوستری از شیخ عیسی قاسم در دست یکی از هوادارانش.
پوستری از شیخ عیسی قاسم در دست یکی از هوادارانش.

نیروهای امنیتی بحرین روز سه‌شنبه دوم خرداد به منزل شیخ عیسی قاسم، رهبر مخالفان، یورش بردند و شماری از هواداران او را بازداشت کردند.

خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از فعالان مدنی و یک مقام امنیتی منتشر کرده است.

گرچه شیخ قاسم در میان بازداشتی‌ها نیست ولی این حمله احتمالا می‌تواند منجر به بالا گرفتن تنش‌ها در بحرین شود، آن هم چند روز پس از اینکه دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در سفر به عربستان سعودی گفت که روابط واشینگتن با حاکمان سنی بهبود خواهد یافت.

این کشورها همواره متهم به نقض حقوق بشر بوده‌اند.

رویترز به نقل از فعالان مدنی گزارش داد که یک تظاهرکننده در جریان اعتراض‌ها به این حمله در روستای محل اقامت شیخ قاسم به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد و چند تن دیگر نیز مجروح شده‌اند.

یک نیروی امنیتی نیز به این خبرگزاری گفت: «حمله در الدراز پس از دریافت اطلاعاتی صورت گرفت مبنی بر اینکه چند فراری مرتبط با اقدامات تروریستی و قتل یک پلیس در این روستا مخفی شده‌اند».

وزارت کشور بحرین هم در بیانیه‌ای تصریح کرد ۵۰ تن که تحت تعقیب بودند در جریان این عملیات بازداشت شدند.

حمله یاد شده دو روز پس از این صورت گرفت که دادگاهی در بحرین، شیخ قاسم را به جمع‌آوری پول از منابع غیرقانونی و پولشویی متهم و او را به یکسال حبس تعلیقی محکوم کرد.

مقام امنیتی بحرینی گفته که هدف این عملیات، شیخ قاسم نبوده است و افزود که او بازداشت نشده است.

تصاویر و ویدئوهای منتشره از سوی کاربران اینترنتی نشان می‌دهد که ۲۰ مامور پلیس نقاب دار در بیرون از خانه‌ای تجمع کرده‌اند، که به گفته آنها یک حمله بوده است. رویترز گفته است نمی‌تواند صحت و سقم این تصاویر را تایید کند.

ابستام الصائق، از ساکنان روستای بنی‌جمره که نزدیک به روستای الدراز است، به رویترز گفت که مساجد برای تظاهرات خیابانی به منظور حمایت از شیخ قاسم فراخوان داده‌اند.

پادشاهی سنی آل خلیفه در بحرین در سال ۲۰۱۱ قیام شیعیان برای ایجاد اصلاحات در این کشور و تقسیم قدرت با اکثریت را درهم شکست.

حکومت می‌گوید که مخالفان در پی سرنگونی هیات حاکمه این کشور هستند و ایران در ناآرامی‌های بحرین دست دارد. تهران همواره چنین اتهامی را رد کرده است.

عبدالله بن هویل، نماینده مجلس بحرین، در بیانیه‌ای تاکید کرد که عملیات نیروهای امنیتی بیانگر اقدام دولت برای مقابله با یک تهدید امنیتی مورد حمایت ایران است.

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای حمله به روستای الدراز از سوی نیروهای امنیتی بحرین را به عنوان اقدامی در راستای سرکوب آزادی بیان محکوم کرد.

این نهاد بین‌المللی حقوق بشری گفت: تصادفی نیست که چنین حمله‌ای چند روز پس از دیدار «شادمانه» بین دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، و شیخ حمد، پادشاه بحرین، صورت می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG