لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

آلمان: راه‌حل بحران قطر توافق سراسری در زمینه جلوگیری از تامین مالی تروریسم است


زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان.
زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان.

وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه ۱۲ تیرماه گفت که بهترین راه برای حل منازعه بین قطر و چهار کشور عربی باید دست یافتن به توافقی سراسری در منطقه برای جلوگیری از تامین مالی «تروریسم» باشد.

زیگمار گابریل که به ریاض سفر کرده است در یک نشست خبری مشترک با عادل الجبیر، همتای عربستانی خود، افزود این احساس را ندارد که سایر دولت‌های عربی به دنبال زیر سوال بردن حاکمیت قطر هستند.

آقای گابریل خواستار «گفت‌وگوی جدی» برای حل این بحران شد که به گفته او، می‌تواند کل شبه جزیره‌العرب را تضعیف کند.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان نیز در این کنفرانس خبری ابراز امیدواری کرد که پاسخ قطر به درخواست‌های چهار کشور عربی «مثبت» باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی اظهار داشت:‌ «ما امیدوار به دریافت پاسخ مثبت برای حل این بحران هستیم».

وزیر خارجه عربستان تصریح کرد که پاسخ قطر «به دقت بررسی خواهد شد».

عربستان همراه با سه کشور امارات، بحرین و مصر از ماه گذشته روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با قطر قطع و این کشور را متهم کرده‌اند که از گروه‌های تروریستی حمایت مالی می‌کند.

این کشورها خواستار بسته شدن شبکه تلویزیونی الجزیره، اخراج نیروهای ترکیه از خاک این کشور و کاهش سطح رابطه با ایران هستند.

چهار کشور عربی تا روز یکشنبه هفته جاری به قطر فرصت داده بودند که شروط ۱۳ گانه مورد درخواست آنها را اجرا کند. این کشورها مهلت خود را دو روز دیگر تمدید کردند ولی وزیر خارجه قطر روز دوشنبه به کویت رفت و پاسخ دوحه به این شروط را تسلیم امیر کویت، میانجی بحران یاد شده، کرد.

هنوز گزارشی درباره محتوای پاسخ رسمی قطر منتشر نشده است ولی محمدبن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه این کشور، پیشتر گفته بود که اجرای برخی از شروط غیرممکن است ولی دوحه آماده مذاکره با کشورهای عربی است.

عربستان که مواضع سختگیرانه‌ای نسبت به قطر اتخاذ کرده است انجام مذاکرات بیشتر را منتفی دانسته و خواستار اجرای تمام شروط ۱۳ گانه شده است.

قرار است وزیران خارجه عربستان سعودی ،‌بحرین ،‌مصر و امارات متحده عربی روز چهارشنبه در قاهره گردهم آیند تا در مورد آینده روابط با قطر مذاکره کنند.

XS
SM
MD
LG