لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

تیم ملی فوتبال ايران با هفت گل دروازه فلسطين را به توپ بست


علی کریمی تا دقیقه ۴۵ برای تیم ملی فوتبال ایران بازی کرد.
علی کریمی تا دقیقه ۴۵ برای تیم ملی فوتبال ایران بازی کرد.
تيم ملی فوتبال ايران که مهيای بازی با بحرين می شود، در يک بازی دوستانه در ورزشگاه آزادی با نتيجه پر گل ۷-۰ مقابل تيم ملی فوتبال فلسطين به پيروزی رسيد.

گل‌های سفيدپوشان ايران را در اين بازی محمد قاضی، کريم انصاری فرد، جواد نکونام، جواد کاظميان ۲ بار، پژمان منتظری و پژمان نوری به ثمر رساندند.

ديدار تيم های ايران و بحرين از مرحله اول رقابت‌های گروهی برای راهيابی به جام جهانی ۲۰۱۴ در منطقه آسيا، روز سه شنبه ۱۹ مهر، يازدهم اکتبر، در ورزشگاه آزادی و به قضاوت پيتر گرين از استراليا برگزار خواهد شد.

پيروزی با هفت گل مقابل فلسطين، بهترين برد تيم ملی ايران در چهار سال اخير محسوب می شود.

آخرين بار که تيم ملی در يک بازی بيش از شش گل زد، ۱۱ تير ۱۳۸۶ بود که ایران مقابل جامائيکا ۸-۱ پيروز شد. در آن بازی امير قلعه نوعی سرمربی ايران بود و بورا ميلوتينوويچ هدايت جامائيکا را برعهده داشت.

کارلوس کی روش در مقابل فلسطين، غير از دروازه بان و چهار مدافع ثابت تيم ملی فوتبال ايران، از ۱۸ بازيکن ديگری که در اردو حاضر هستند استفاده کرد.

با خروج نکونام و کريمی از زمين، بازوبند کاپيتانی به پژمان نوری رسيد و او نيز با يک شليک تماشايی از راه دور، زننده زيباترين گل ايران در اين مسابقه بود.
فلسطينی ها در نيمه نخست، با سرسختی به دفاع پرداختند و با تمام توان، سد راه حملات گسترده و دامنه دار ايران شدند.

در نيمه دوم اما با فروکش کردن قوای جسمانی فلسطينی ها و حضور بازيکنان تازه نفس در ترکيب ايران، گل های فراوانی درون دروازه اين تيم روييد.

در آخرين دقيقه از نيمه نخست، گل اول ايران را محمد قاضی بازيکن تيم ذوب آهن اصفهان به ثمر رساند.

او در سومين بازی ملی اش، اولين گل خود را ثبت کرد. قاضی در بازی مقابل ماداگاسکار برای اولين بار در يک بازی رسمی برای تيم ملی بازی کرده بود.

دعوت ناگهانی جواد کاظميان به تيم ملی باعث انتقاداتی از کارلوس کی روش شد، اما کاظميان در يک نيمه بازی مقابل فلسطين بسيار پر تلاش و موثر ظاهر شد. کاظميان دو بار پنالتی گرفت و دو بار هم گلزنی کرد و دو موقعيت را هم از دست داد.

يک ضربه پنالتی اش را نکونام آن را به گل تبديل کرد و دقايقی بعد خودش روی پرتاب اوت حاج صفی زننده دومين گل ملی اش بود.

کاظميان در دقيقه ۸۸ نيز يک پنالتی ديگر گرفت و خودش آن را تبديل به گل کرد. جالب اين که فاصله بين اين گل ها با آخرين گل ملی او، چهار سال و ۳ ماه شده است!

کاظميان آخرين بار در بازی مقابل مقدونيه در آبان ۸۸ در ترکيب تيم ملی قرار گرفته بود. او يکی از بازيکنان باسابقه تيم ملی است که ۱۱ سال پيش اولين بازی ملی اش را انجام داد و مقابل فلسطين، بازی های ملی او به عدد ۳۹ رسيد.

تنوع در ترکيب تيم ملی ايران

درخشش حسين ماهينی در سمت راست خط دفاعی ايران، از مهم ترين اتفاقات اين مسابقه بود که به باور کارشناسان فوتبال، ممکن است به نيمکت نشينی خسرو حيدری در برابر بحرين منجر شود.

دروازه بان ايران در اين بازی عليرضا حقيقی بود که از دقيقه ۴۵ جای خود را به شهاب گردان داد. در مجموع، خطر چندانی روی دروازه ايران ايجاد نشد تا اين دو دروازه بان ذخيره، محکی جدی بخورند.

پژمان منتظری، مازيار زارع، احسان حاج صفی، حسين ماهينی ترکيب ثابت ايران در خط دفاعی بودند که ۹۰ دقيقه بازی کردند.

مازيار زارع در عمق خط دفاعی ايران عملکرد خوبی داشت. اين در حالی است که او هرگز در اين پست بازی نکرده بود. پژمان منتظری نيز چنان درخشيد که در پايان مسابقه به عنوان بازيکن برتر زمين معرفی شد.

جواد نکونام (دقيقه ۶۴ محسن مسلمان)، آندرانيک تيموريان (دقيقه ۴۵ مجتبی جباری)، علی کريمی (دقيقه ۴۵ کريم انصاری‌ فرد)، محمد رضا خلعتبری (دقيقه ۴۵ پژمان نوری)، محمد قاضی( از دقيقه ۴۵ جواد کاظميان) و ميلاد ميداودی ( دقيقه ۴۵ غلامرضا رضايی) ديگر مردان کارلوس کی روش در اين بازی بودند.

در روزی که نکونام چندان پر فروغ نبود، آندرانيک و خلعتبری بسيار دونده و موثر ظاهر شدند.

شليک ميداودی از روی ضربه ايستگاهی نيز اگرچه به گل تبديل نشد اما از مهم ترين موقعيت های ايران در نيمه نخست بود.

به اين ترتيب، مهدی رحمتی به اتفاق مهرداد پولادی، خسرو حيدری و سيدجلال حسينی، هادی عقيلی تنها بازيکنانی بودند که در اين بازی به ميدان نرفتند.

شبير دروازه‌بان فلسطين در دقيقه ۸۹ با دريافت کارت زرد دوم از ميدان اخراج شد. پس از پايان این ديدار، کی‌روش به شش بازيکن دستور داد که دور زمين بدوند.

اين بازيکنان غلامرضا رضايی، پژمان نوری،‌ کريم انصاری فرد، محسن مسلمان، مجتبی جباری و جواد کاظميان بودند که زير نظر مک در‌موت از مربيان تيم ملی به بدنسازی پرداختند.

همچنين مهرداد پولادی، هادی عقيلی، سيد جلال حسينی و خسرو حيدری پس از پايان بازی زير نظر اميد نمازی به انجام تمرينات سرعتی پرداختند.
سرمربی تيم ملی صبح روز پس از بازی، همايشی با کليه سرمربيان ليگ برتری دارد که تعدادی از آن ها در ورزشگاه آزادی حاضر بودند و بازی را از نزديک تماشا کردند.

کارلوس کی روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران
کارلوس کی روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران



کی‌روش: کاری به سن بازيکن و رنگ باشگاه ندارم

سرمربی تيم ملی فوتبال ايران پس از پايان بازی گفت: پيروزی در هر مسابقه حتی بازی‌های تدارکاتی آسان به دست نمی‌آيد. بياييد همه از اين نتيجه لذت ببريم. هرچند به نکات مثبت و منفی تيم شناخت بيشتری پيدا کرديم و روی آن‌ها کار خواهيم کرد.

کارلوس کی روش گفت از اين که بازيکنانش از ابتدا تا انتهای بازی، اين مسابقه را جدی گرفته بودند خوشحال است.

کی‌روش در پاسخ به اين سوال که فکر نمی کنيد خط دفاع تيم اش هنوز محک جدی نخورده است گفت: تاکنون در عمرم مسابقه‌ای نديده‌ام که يکی از دو تيم نتواند توپ را از خط ميانی حريفش جلوتر ببرد. قطعاً در چنين بازی‌هايی آماده‌سازی نکات مثبت و منفی تيم، بيشتر پديدار می شود که بايد در تمرين‌ها روی آن‌ها کار کنيم.

او در واکنش به سوال يکی از خبرنگاران مبنی بر تشويق علی دايی توسط تعدادی از هواداران گفت: خوب است که تماشاگران فوق‌العاده ايرانی، دايی را فراموش نمی‌کنند. دايی لياقت بهترين‌ها را دارد اما او ديگر نمی‌تواند برای ما بازی کند. فکر می ‌کنم اگر تماشاگران بازيکنان جوانی چون محمد قاضی، کريم انصاری فرد يا ميلاد ميداودی را تشويق کنند آن‌ها انگيزه بيشتری پيدا می‌کنند و می ‌توانند مثمر ثمرتر باشند.

سرمربی تيم ملی در پاسخ به اين سوال که با توجه به بالا رفتن سن بازيکنان تيم ملی برای جام جهانی ۲۰۱۴ برزيل، نمی ‌خواهيد از بازيکنان جوان‌تر استفاده کنيد، گفت: ما در تيم ملی به سن بازيکنان و رنگ پيراهن باشگاه‌های شان کاری نداريم. هميشه سعی می‌کنيم بهترين نفرات دعوت شوند.

کی روش که خود سابقه مربيگری در منچستر يونايتد را دارد گفت: در اين باره مثالی از منچستر می‌زنم که آکادمی ‌ها و امکانات فوق‌العاده‌ای برای استعداديابی و پرورش بازيکنان جوان دارد اما رايان گيگز ۳۷ ساله هنوز در اين تيم بازی می ‌کند.

او گفت پس از ۳۲ سال تجربه کاری ام، بدانيد که يا سخت کار می ‌کنيد و نتيجه می ‌گيريد و يا به هيچ جا نمی‌رسيد. بايد در ابعاد مختلف فوتبال نظير توسعه زمين‌های خوب، آکادمی‌های مجهز، برگزاری بازی‌های بين‌المللی، ارتقای امکانات سخت‌افزاری متعدد و مسائل ديگر سرمايه‌گذاری قابل قبولی داشته باشيد و گرنه به جايی نمی‌رسيد.
XS
SM
MD
LG