لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

یک مقام ایرانی: ۱۲ میلیارد دلار کالا در سال ۹۶ به کشور قاچاق شد


آمار قاچاق در ایران با توجه به حجم واردات و صادرات کشور بسیار بالا است.
آمار قاچاق در ایران با توجه به حجم واردات و صادرات کشور بسیار بالا است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایران روز سه‌شنبه ۲۹ آبان خبر داد که ۱۲ میلیارد دلار قاچاق کالا در سال ۹۶ صورت گرفت.

به گزارش سایت رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، علی مؤیدی خرم‌آبادی که در اجلاسی در وزرات کشور ایران سخن می‌گفت، اعلام کرد که «آمارهای قاچاق معمولا پس از گذشت هشت ماه از آغاز سال جدید بررسی می‌شود که در گزارشی که امروز ارائه شد در سال گذشته، ۱۲ میلیارد دلار قاچاق وارد و یا بخشی از آن از کشور خارج شده است».

وی هیچ جزئیاتی درباره این آمار منتشر نکرده است.

احمد انارکی محمدی، رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ۲۹ ‌خرداد امسال اعلام کرده بود که «طبق آمار ارائه شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاچاق کالا از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۲.۶ میلیارد دلار رسیده‌ است».

بر اساس آمارهای این ستاد، میزان قاچاق در سال ۹۲ حدود ۲۵ میلیارد دلار بوده که ۱۷.۵ میلیارد دلار این رقم مربوط به قاچاق کالا و ۷.۵ میلیارد دلار آن نیز صادرات قاچاق سوخت بوده است.

طی سال جاری پول ملی ایران ۷۰ درصد ارزش خود را در مقابل دلار از دست داد و اختلاف قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه شش تا ۱۰ برابر شده است، موضوعی که بنابر گزارش‌ها، باعث اوج‌گیری دوباره قاچاق سوخت به خارج شده است.

البته، درباره میزان قاچاق کالا، همه مقامات ایران یکصدا نیستند.

ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اسفند پارسال گفت آماری که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر وجود ۱۲ و نیم میلیارد دلار کالای قاچاق اعلام می‌کند با حجم کالای قاچاقی که در بازار وجود دارد منطبق نیست.

وی گفت که «بر اساس بررسی‌ها، اکنون بین ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود».

آمار قاچاق در ایران با توجه به حجم واردات و صادرات کشور بسیار بالا است.

بر اساس آمارهای رسمی گمرک، حجم واردات قانونی کالا طی سال گذشته خورشیدی کمی بیش از ۴۴ میلیارد دلار و صادرات غیرنفتی نیز حدود ۴۷ میلیارد دلار بوده است.

منابع: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک ایران، خبرگزاری مهر، روزنامه ایران/ د.خ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG