لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

اوباما: در صورت شکست گروه حکومت اسلامی، بشار اسد باید برود


باراک اوباما می‌گوید که باید زمینه‌های رشد افراطی‌گری اسلامی متوقف شود.
باراک اوباما می‌گوید که باید زمینه‌های رشد افراطی‌گری اسلامی متوقف شود.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه هفتم مهر اعلام کرد در صورتی که گروه «حکومت اسلامی» (داعش) متحمل شکست شود بشار اسد رییس جمهوری سوریه باید برود.

همزمان گزارش شده که مقام‌های فرانسوی تحقیقات جنایی درباره «جنایات جنگی» رژیم اسد بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ را آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما یک روز پس از جدال لفظی با ولادیمیر پوتین، ریس جمهوری روسیه، درباره چگونگی حل و فصل بحران سوریه، در نشست مبارزه با تروریسم سازمان ملل برای بررسی یک سال حملات هوایی به گروه داعش شرکت کرد.

رییس جمهوری آمریکا در این نشست گفت: «به نظرم، شکست دادن گروه حکومت اسلامی در سوریه نیازمند یک رهبر جدید است».

وی که پارسال خواستار نابودی گروه حکومت اسلامی شده بود، در سخنان روز سه‌شنبه‌اش از کشورهای جهان خواست تا به ائتلاف ضد این گروه بپیوندند.

گروه حکومت اسلامی یک سوم از «نواحی دارای جمعیت» متصرف خود در عراق را از دست داده و تقریبا دسترسی آن به تمام منطقه مرزی با ترکیه قطع شده است.
باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا

آقای اوباما درباره نتایج حملات هوایی یکسال گذشته به مواضع داعش گفت: گروه حکومت اسلامی یک سوم از «نواحی دارای جمعیت» متصرف خود در عراق را از دست داده و تقریبا دسترسی آن به تمام منطقه مرزی با ترکیه قطع شده است.

رییس جمهوری آمریکا با این حال افزود که اقدام نظامی به تنهایی موفقیت آمیز نخواهد بود مگر اینکه زمینه‌های رشد افراطی‌گری اسلامی متوقف شود.

وی تصریح کرد که ایالات متحده آماده همکاری با روسیه و ایران برای «پیدا کردن مکانیسمی به منظور آغاز احتمالی روند انتقالی» بوده است.

آمریکا مدت مدیدی است که بر کناره گیری بشار اسد از قدرت تاکید می‌کند ولی آقای اوباما به طور مشخص اشاره نکرد که آیا رهبر سوریه می‌تواند نقش موقتی در دوران گذار ایفاء کند یا نه.

ایران به رغم نقش مهمی که در حفظ رژیم بشار اسد دارد به نشست یاد شده دعوت نشده بود.

روسیه نیز یک هیات دیپلماتیک سطح پایین به این نشست فرستاده بود که در آن حدود ۱۰۰ مقام بلندپایه شرکت داشتند.

سرنوشت بشار اسد در مرکز تنش میان واشینگتن و متحدان منطقه‌ایش از یک سو و ایران و روسیه به عنوان حامیان رژیم سوریه از سوی دیگر است تا بتوان به بحران چهارساله این کشور پایان داد. این بحران تاکنون بیش از ۲۴۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کنار گذاشتن بشار اسد در یک روند انتقالی دو مرحله‌ای یکی از گزینه‌های مورد بحث میان آمریکا، روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است.

روسیه قرار است روز چهارشنبه میزبان نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل برای مبارزه با تهدیدات تروریستی باشد.

در همین حال، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، گفته است که بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کند یا به زور ساقط خواهد شد.

وی به خبرنگاران گفت: «با احترام به روسیه و سایر کشور‌ها، هیچ آینده‌ای برای اسد در سوریه متصور نیست».

گروه حکومت اسلامی که از ژوئن پارسال شهر موصل، دومین شهر بزرگ عراق، را به تصرف در آورده است مناطق تحت تسلطش را در لیبی، یمن و سایر نقاط خاورمیانه گسترش داده است. گروه بوکو حرام، متحد داعش در نیجریه، نیز مناطقی از این کشور را در اختیار خود دارد.

روز سه شنبه کشورهای نیجریه، مالزی و تونس به ائتلاف ضد داعش پیوستند که هم اکنون ۶۰ کشور در آن مشارکت دارند.

در همین حال، منابع خبری گزارش داده‌اند که فرانسه تحقیقات جنایی را درباره جنایات جنگی رژیم اسد آغاز کرده است.

این تحقیقات بر اساس شواهدی صورت می‌گیرد که یک عکاس سابق ارتش سوریه با اسم مستعار «سزار»، از این کشور گریخت و با خودش ۵۵ هزار تصویر از صحنه‌های خشونت‌بار جنگ سوریه به خارج منتقل کرد.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، می‌گوید که این تصاویر «شاهدی بر سبعیت سیستماتیک رژیم بشار اسد است».

XS
SM
MD
LG