لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

افزایش بهای نفت و «گام های اشتباه آمریکا در خاورمیانه»


کشورهای عضو اوپک در آخرین نشست خود با افزایش تولید نفت مخالفت کردند. ( عکس: AFP)
کشورهای عضو اوپک در آخرین نشست خود با افزایش تولید نفت مخالفت کردند. ( عکس: AFP)

در تازه ترين رکوردشکنی، بهای نفت در بازارهای جهانی به بشکه ای ۱۰۶ دلار رسيد و از سوی ديگر وضعيت رکود اقتصادی در آمريکا، هر روز ابعاد گسترده ای به خود می گيرد.


در اين شرايط، خبرگزاری رويترز در تحليلی اعلام کرد که «گام های اشتباه آمريکا در خاورميانه» از ميزان نفوذ واشينگتن در سازمان اوپک کاسته و مقامات آمريکايی ديگر نمی توانند با فشار آوردن بر توليد نفت اوپک، قيمت اين کالا در بازارهای جهانی را کنترل کنند.


به عقيده تحليلگر این خبرگزاری، اشتباهاتی که آمريکا در سال های اخير در منطقه خاورميانه داشته باعث بيگانگی واشينگتن با متحدان استراتژيک و بلندمدتش در اين منطقه شده است. ضمن آنکه اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) تمايلی هم ندارند که بزرگترين مصرف کننده نفت (يعنی آمريکا) را از مصائب ناشی از افزايش بهای طلای سياه نجات دهند.


مصائبی که در اين روزها به اقتصاد پيشاپيش شکننده آمريکا، آسيب های جدی وارد کرده است.


در هفته ای که گذشت، سازمان اوپک با درخواست افزايش توليد نفت با اين هدف که قيمت نفت دست کم تا بشکه ای ۱۰۰ دلار کاهش يابد مخالفت کرد و همين موضوع، خشم بسياری را در کاخ سفيد برانگيخت.


  • «مشکل بنيادی کاخ سفيد اين است که آنها درباره مسايل مهم برای اعضای اوپک، اعتباری ندارند. در نتيجه توليد کنندگان نفت هم رغبتی ندارند که برای کاهش قيمت نفت کاری کنند. زيرا در واقع انگيزه ای برای کمک به آمريکا از راه افزايش توليد نفت ندارند.»
ديويد گلدوين، مشاور بازار انرژی


البته توجيه و استدلال سازمان اوپک برای مخالفت با افزايش توليد اين بود که بالارفتن قيمت نفت تا سقف بشکه ای ۱۰۶ دلار، ربطی به کسری بازار ندارد و «ناشی از مديريت نادرست اقتصاد آمريکا» است.


اين ماجرا تا آنجا پيش رفت که بر روابط ايالات متحده آمريکا با يکی از مهمترين متحدانش در منطقه، يعنی عربستان سعودی نيز تاثير گذاشت؛ کشوری که در سال های اخير در بسياری زمينه ها، متحد اصلی واشينگتن بوده است: حمله به عراق، مخالفت با برنامه هسته ای جمهوری اسلامیايران و تلاش برای پيشبرد مذاکرات صلح خاورميانه.


ديويد گلدوين، مشاور بازار انرژی می گويد: «مشکل بنيادی کاخ سفيد اين است که آنها درباره مسايل مهم برای اعضای اوپک، اعتباری ندارند. در نتيجه توليد کنندگان نفت هم رغبتی ندارند که برای کاهش قيمت نفت کاری کنند. زيرا در واقع انگيزه ای برای کمک به آمريکا از راه افزايش توليد نفت ندارند.»


پس از آنکه هفته گذشته در وين (مقر سازمان اوپک) وزيران نفت کشورهای صادر کننده نفت تصميم خود گرفتند توليدشان را افزايش ندهند کاخ سفيد اين تصميم را «مايوس کننده» دانست و رييس جمهوری آمريکا نيز آن را «اشتباهی» دانست که باعث می شود اقتصاد يک مصرف کننده بزرگ نفت، تضعيف شود.


افزايش بهای سوخت در آمريکا، دولت جرج بوش را زير فشار گذاشته تا از ميزان «وابستگی» ايالات متحده به نفت بکاهد و در عوض از سوخت های جايگزين نظير اتانول استفاده کند.


در ادامه اين گزارش آمده است که عربستان سعودی تلاش دارد تا در چند ماه آينده ميزان توليد نفت خود را از ۱۰.۵ ميليون بشکه در روز به ۱۲ميليون بشکه برساند تا اندکی به کاهش قيمت های جهانی نفت کمک کرده باشد.


اما به نوشته این خبرگزاری، این افزایش تولید در چارچوب سازمان اوپک با مخالفت سرسختانه اعضایی نظیر ایران و ونزوئلا مواجه خواهد شد. کشورهایی که با دولت کنونی آمریکا رابطه مناسبی ندارند.


XS
SM
MD
LG