لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

اسپر: احتمال حملات بیشتر از سوی ایران یا گروه‌های مورد حمایت آن علیه منافع آمریکا وجود دارد


مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا
مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا

وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید آمریکا احتمال می‌دهد که حملات بیشتری از سوی ایران یا گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در عراق صورت گیرد و آنها به خاطر این کارشان «متاسف خواهند شد».

اظهارات مارک اسپر در روز پنجشنبه ۱۲ دی ماه واکنشی تازه به تحولات هفته جاری در ارتباط با حمله هوایی به مقر گروه کتائب حزب‌الله عراق از سوی ایالات متحده و متعاقب آن، یورش هواداران این گروه شبه‌نظامی به سفارت آمریکا در بغداد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وزیر دفاع آمریکا دولت عراق را متهم کرد که اقدام کافی برای مقابله با حملات هواداران این گروه به سفارت ایالات متحده انجام نداده است.

وی به خبرنگاران گفت:‌ «شواهدی در دست است که ایران یا گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت آن به‌دنبال انجام حملات بیشتری هستند».

آقای اسپر تاکید کرد:‌ «اگر این اتفاق بیفتد به آن واکنش نشان می‌دهیم و اگر کوچکترین حمله یا شواهدی دال بر آن ببینیم، دست به اقدام پیشگیرانه برای حفاظت از نیروهای آمریکایی می‌زنیم تا از جان آمریکایی‌ها مراقبت کنیم».

وزیر دفاع آمریکا گفت: «این رفتار تحریک‌آمیز ماه‌هاست که ادامه دارد... اینکه آیا ممکن است کاری انجام بدهند؟ بله. و آنها احتمالا از این بابت متاسف خواهند شد».

آقای اسپر تصریح کرد: «ما آماده دفاع از خود هستیم و آماده‌ایم که رفتار بد از سوی این گروه‌ها را دفع کنیم؛ گروه‌هایی که مورد حمایت ایران بوده و از سوی این کشور هدایت و تغذیه می‌شوند».

به‌دنبال حمله هفته گذشته گروه کتائب حزب‌الله به یک پایگاه نظامی عراقی که نیروهای آمریکایی در آن مستقر بودند، یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی کشته شد.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در واکنش به این اقدام چند مقر گردان‌های کتائب حزب‌الله را در عراق و سوریه هدف قرار داد که در جریان آن، دست‌کم ۲۵ شبه‌نظامی شیعه کشته شدند.

به فاصله کمی از این حمله، گروهی از تظاهرکنندگان در برابر سفارت آمریکا تجمع کردند و به ساختمان سفارت در منطقه سبز بغداد یورش بردند. بسیاری از این افراد پرچم‌های گردان‌های حزب‌الله یا حشد الشعبی را در دست و حتی لباس‌های نظامی بر تن داشتند.

در واکنش به این حملات به سفارت ایالات متحده که دو روز ادامه داشت، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت: ایران بهای سنگینی در این زمینه خواهد پرداخت.

وی در توئیتی نوشت: «ایران به طور کامل مسئولیت جان‌های از دست رفته یا خسارات وارده به هر یک از ساختمان‌های ما را به عهده خواهد داشت. آنها بهای سنگینی خواهند پرداخت. این هشدار نیست؛ تهدید است. سال نو مبارک!»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به این توئیت واکنش نشان داد و دست داشتن تهران در حمله به سفارت آمریکا را رد کرد.

وی در عین حال خطاب به مقامات آمریکایی گفت که «غلط می‌کنید» این حمله را از چشم ما می‌بینید.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، نیز در این زمینه گفت: «به نظر من، رژیم ایران در تلاشی مذبوحانه، این معترضان را سازماندهی کرد تا بین ایالات متحده و مردم عراق شکاف ایجاد کند».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه و سایت رادیو فردا/ ک.ر

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG