لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

مقام‌های آمریکایی می‌گویند تجمع‌کنندگان اطراف سفارت در بغداد «تروریست» بودند


حشد الشعبی عراق روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای از هواداران خود خواستند تا از اطراف سفارت آمریکا در بغداد عقب‌نشینی کنند.
حشد الشعبی عراق روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای از هواداران خود خواستند تا از اطراف سفارت آمریکا در بغداد عقب‌نشینی کنند.

مقام‌های ارشد وزارت خارجه ایالات متحده می‌گویند تجمع در برابر سفارت آمریکا در بغداد و رخدادهای مربوط به آن توسط «تروریست‌ها» انجام شده بود. آن‌ها در عین حال می‌گویند آرامش به محل بازگشته است.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان تجمع‌کنندگان و مهاجمان به ورودی سفارت آمریکا در بغداد را «تروریست» نامیده‌است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس دقیقا همین توصیف را در مورد تجمع‌کنندگان استفاده کرده‌‌است. خانم اورتگاس گفته آن‌ها «معترض» نبودند بلکه «تروریست‌هایی بودند که توسط ایران سازماندهی و تجهیز شده و آموزش دیده‌اند».

روز گذشته مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز گفته بود «حمله به سفارت آمریکا در عراق توسط تروریست‌ها سازماندهی شده‌است». او تصاویری را نیز منتشر کرده و در توئیتر خود نوشته بود «تروریست‌ها؛ ابومهدی مهندس و قیس خزعلی، سازماندهی و نایبان ایران؛ هادی عامری و فالح الفیاض» حمایت از وقایع را بر عهده داشتند.

ابومهدی مهندس، از فرماندهان ارشد گروه «بسیج مردمی»، در فهرست دولت آمریکا از افراد و گروه‌های تروریستی قرار دارد، قیس خزعلی، دبیرکل گروه عصائب اهل حق، از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به‌دلیل «دست داشتن در نقض جدی حقوق بشر در عراق» مورد تحریم قرار گرفته است.

هادی عامری از فرماندهان پیشین گروه‌های شبه‌نظامی شیعه و عضو ارشد پارلمان عراق است. فیاض دبیرکل حشد الشعبی‌ست.

حمله آمریکا به حزب‌الله عراق دست‌کم ۲۵ کشته برجای گذاشت
حمله آمریکا به حزب‌الله عراق دست‌کم ۲۵ کشته برجای گذاشت

گروه حشد الشعبی با نیروهای ارتش عراق در جریان نبردها علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» همکاری کرده‌است. پس از آن نبردها دولت عراق و برخی چهره‌های سیاسی و مذهبی بانفوذ خواستار یک‌پارچگی شبه‌نظامیان در ارتش شدند. نخست‌وزیر عراق در این زمینه دستورالعملی نیز صادر کرده است.

مهاجمان و تجمع‌کنندگان در اطراف سفارت آمریکا پرچم‌های کتائب حزب‌الله، گروهی که اخیرا هدف حملات هوایی آمریکا قرار گرفته، و حشد الشعبی را در دست داشتند.

شبه‌نظامیان عراق روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای از هواداران خود خواستند تا از اطراف سفارت آمریکا در بغداد عقب‌نشینی کنند.

برایان هوک: اوضاع آرام است

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران ۱۱ دی ماه در گفت‌وگویی با سی‌ان‌ان در توضیح در مورد حمله به گردان‌های حزب‌الله عراق، گفته «پایگاهی که نیروهای ما در آن حضور دارند، طی تنها دو ماه یازده تا دوازده بار هدف حمله قرار گرفت؛ در نتیجه رئیس‌جمهوری دستور داد تمهیدات لازم برای حفاظت از نیروهای ارتش ما پی‌گیری شود».

آقای هوک افزوده «پس از آن تروریست‌ها خارج از سفارت ما در بغداد تظاهرات کردند. [تظاهراتی] که توسط حکومت ایران سازماندهی شده بود و این تاکتیکی‌ست که آن‌ها از آن بهره می‌برند. ۴۰ سال پیش به سفارت ما [در تهران] حمله کردند و حالا پس از ۴۰ سال این گروه‌های تروریستی را راهی کردند تا به سفارت ما [در بغداد] حمله کنند. در نتیجه رئیس‌جمهوری اقدامات لازم را پی گرفت و نیروهای لازم را برای حفاظت از مردم، سفارت و دیپلمات‌ها ما در محل مستقر کرد. این کار درستی بود و امروز اوضاع خیلی بهتر است.»

برایان هوک می‌گوید آرامش به محل بازگشته است
برایان هوک می‌گوید آرامش به محل بازگشته است

دولت ایران نفش‌آفرینی در رخدادهای عراق را رد کرده‌است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز گذشته در جریان یک سخنرانی تند خطاب به ایالات متحده گفت حکومتی که رهبری می‌کند نقشی در وقایع نداشته و افزود «چون حشدالشعبی داعش را زمین‌گیر و ازاله کرد، حالا دارند انتقام می‌گیرند».

از سوی دیگر برایان هوک می‌گوید تظاهرات گسترده ضد دولتی در عراق، «علیه سلطه و نفوذ ایران شکل گرفته‌است».

آقای هوک می‌گوید «ایران الان مدتی‌ست که سیاست خارجی خود را برپایه توسعه‌طلبی قرار داده‌است. رئیس‌جمهوری ترامپ در برابر آن ایستاده است. طی سه سال گذشته ما تحریم‌ها و اقدامات بازدارنده دیگری را انجام داده‌ایم که حکومت ایران و گروه‌های نیابتی آن را ضعیف کرده‌است. حکومت ایران از حمایت مردم عراق برخودار نیست. مشتی تروریست را در خدمت دارد که به سفارت ما نیز حمله کردند، اما آن‌ها نماینده مردم عراق نیستند. مردمی که خواستار خروج ایران از عراق هستند.»

در جریان اعتراضات علیه ساختار دولت در عراق، بارها شعارهایی علیه دخالت‌های خارجی، و به‌طور مشخص علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی مطرح شد.

اماکن و مراکز دیپلماتیک جمهوری اسلامی در عراق نیز در چند مورد هدف حمله قرار گرفته‌اند و مهاجمان ساختمان این مراکز را چند بار آتش زده‌اند.

با وجود افزایش تنش‌ها در روزهای اخیر و حتی «تهدید» تهران از سوی دونالد ترامپ، اما رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانی دیگر گفته «به دنبال جنگ نیست» و جنگی را با ایران پیش‌بینی نمی‌کند.

منابع: سی‌ان‌ان، فاکس، توئیتر
XS
SM
MD
LG