لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

دونالد ترامپ شرکت جنرال موتورز را به خاطر تولید خودرو در مکزیک تهدید کرد


دونالد ترامپ رییس‌جمهوری منتخب آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۴ دی ماه تهدید کرد شرکت خودروسازی جنرال موتورز را به خاطر تولید یکی از مدل‌های آن در مکزیک با «مالیات مرزی سنگین» جریمه خواهد کرد.

در مقابل، جنرال موتورز (جی‌ام) بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی آمریکا از خط تولید شورولت‌های مدل کروز به عنوان بخشی از فروش بین‌المللی خود دفاع کرده و می‌گوید که این مدل را در آمریکا نخواهد فروخت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این تازه‌ترین مورد از حملات و تهدیدهای دونالد ترامپ علیه شرکت‌های آمریکایی در زمینه حفظ اشتغال، صادرات و هزینه تولید قبل از شروع دوران ریاست‌جمهوری او در ۲۰ ژانویه و بیانگر میزان بی‌سابقه‌ای از روش مداخله‌جویانه یک رییس‌جمهوری منتخب در امور تولیدی و تجاری کشور است.

دونالد ترامپ در توئیتی نوشت: «جنرال موتورز شورولت‌های مدل کروز را که در مکزیک تولید می‌شوند بدون پرداخت مالیات به بنگاه‌های فروش اتومبیل در آمریکا می‌فرستد. یا در آمریکا تولید کنید و یا مالیات مرزی سنگینی بپردازید».

آقای ترامپ جزییات بیشتری در این مورد ارائه نداد ولی او قبلا نیز شرکت‌هایی که خط تولید خود را به خارج از آمریکا منتقل کنند به اخذ ۳۵ درصد مالیات از محصولات‌شان هنگام ورود به آمریکا تهدید کرده است.

علاوه بر این، با پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی بین سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک مخالفت کرده است.

جنرال موتورز، سومین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان، می‌گوید در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۹۰ هزار شورولت کروز در بازار آمریکا فروخته است. از این تعداد تقریبا تمامی آنها در کارخانه این شرکت در اوهایو تولید شده و فقط چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه در مکزیک مونتاژ شده و در آمریکا فروخته شده است.

این شرکت در بیانیه‌ای گفت: «جنرال موتورز مدل شورولت کروز با سقف تاشو را برای بازار جهانی در مکزیک تولید می‌کند و فقط تعداد اندکی از آنها در آمریکا فروخته شده‌اند».

شورولت کروز یکی از پر فروش‌ترین مدل‌های محصول جنرال موتورز است، هر چند که تعداد فروش آن در سال ۲۰۱۶ در حد چشمگیری کاهش یافت.

به دنبال انتشار تهدید دونالد ترامپ بهای سهام شرکت جنرال موتورز حدود یک درصد کاهش یافت ولی با گشایش بازار سهام در روز سه‌شنبه جنرال موتورز این کاهش را جبران کرد و بهای سهام آن به ۳۵. ۱۹ دلار افزایش یافت.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که دونالد ترامپ از زمان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر جنرال موتورز، شرکت‌های بزرگ آمریکایی دیگر از جمله فورد، یونایتد تکنولوژیک، بوئینگ و لاکهید مارتین را تهدید کرده و در مقابل، تصمیم برخی دیگر از شرکت‌های بزرگ از جمله یونایتد کریرر برای حفظ خط تولید خود در آمریکا را ستوده است.

دونالد ترامپ ماه گذشته تشکیل شورایی برای دادن مشاوره به او در زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی را اعلام کرد که اعضای آن مدیران شرکت‌های اقتصادی بزرگ آمریکا در رشته‌های مختلف از جمله مری بارا مدیر عامل شرکت جنرال موتورز هستند.

یکی از شعارهای اصلی دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی حمله به پیمان‌های اقتصادی چند جانبه و حفظ اشتغال در داخل آمریکا بوده است.

تازه‌ترین مورد از حمله او به شرکت‌های بزرگ آمریکایی در زمانی مطرح می‌شود که فراکسیون جمهوریخواه در کنگره برای تصویب یک طرح مالیاتی جدید با هدف تقویت تولیدات صنعتی در داخل آمریکا با مخالفت شدید صنایع این کشور روبرو شده که برای تولید محصولات خود به شدت به واردات کالا یا قطعات وابسته هستند.

XS
SM
MD
LG