لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

«نارضایتی» اصولگرایان از سخنان رییس دانشگاه کلمبیا


محمود احمدی نژاد از ادبیات رییس دانشگاه کلمبیا انتقاد کرد.
محمود احمدی نژاد از ادبیات رییس دانشگاه کلمبیا انتقاد کرد.

یک روز پس از سخنرانی محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران در دانشگاه کلمبیا که بازتاب های زیادی بدنبال داشت در ایران نخستین واکنش ها حاکی از نارضایتی عمیق نمایندگان اصولگرای مجلس از سخنان رییس این دانشگاه درباره آقای احمدی نژاد بود.


در روزی که تمام رسانه های جهان نسبت به سخنان محمود احمدی نژاد واکنش نشان داده دادند مطبوعات صبح ایران به رغم فرصت کافی برای پرداختن به این موضوع حتی یک خط از سخنان رییس جمهوری ایران را بازتاب ندادند.


اما رسانه های اینترنتی و خبرگزاری های ایران عمدتا در گفت و گو با نمایندگان اصولگرای مجلس دیدگاه های آنها را در این زمینه منعکس کردند که به شدت از سخنان لی بولینجر، رییس دانشگاه کلمبیا انتقاد کردند.



  • رسانه های اینترنتی و خبرگزاری های ایران عمدتا در گفت و گو با نمایندگان اصولگرای مجلس دیدگاه های آنها را در این زمینه منعکس کردند که به شدت از سخنان لی بولینجر، رییس دانشگاه کلمبیا انتقاد کردند.

لی بولينجر، رييس دانشگاه کلمبيا، روز دوشنبه، ۲۴ سپتامبر، پيش از آغاز سخنرانی محمود احمدی نژاد در دانشگاه کلمبيا، وی را فردی با ويژگی «ديکتاتور کوچک و سنگدل» خواند.


رييس جمهوری ايران پس از رييس دانشگاه کلمبيا پشت تريبون قرار گرفت و از اين شيوه که پيش از اظهارات سخنران به وی حمله شود انتقاد کرد.


ابراز نارضایتی از ادبیات «بولینجر»


علاء الدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان آقای بولينجر گفت که«جدا از محتوای مسائل مطرح شده، ادبيات وی در شان يک ميزبان نبود.»


در واکنشی ديگر، حميد رضا حاجی بابايی، عضو هيات رييسه مجلس شورای اسلامی در مورد سخنان رييس دانشگاه کلمبيا گفت که «اين اقدام به دليل اعمال فشار از سوی دولت آمريکا صورت گرفته است.»


آقای حاجی بابايی خطاب به دولتمردان آمريکايی گفت: «اينکه فردی را برای سخنرانی و شرکت در جلسه پرسش و پاسخ دعوت و سپس عليه او بيانيه صادر می کنند، اقدامی برخلاف نظام اخلاقی و حقوقی دنياست.»


مهدی کوچک زاده، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی اظهارات رییس داشنگاه کلمبیا را «نشانه استبداد و عدم وجود آزادی و دمکراسی به معنای حقیقی ان در آمریکا» دانست.


کاظم جلالی، مخبر کميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی، نیز رفتار رييس دانشگاه کلمبيا را «شگفت انگيز» خواند و گفت: «هرکس ادبيات رييس اين دانشگاه را بشنود، استنباط می کند که اين فرد از طرف صهيونيست ها تهييج شده و يا از سيستم و هيات حاکمه و افراطيون نئومحافظه کار آمريکايی تحت فشار بوده است.»


سید عبدالمجید شجاع، نماینده دشستان در مجلس در این زمینه گفته است: «بهتر بود به جای توهین و هتاکی، انتقادات و نظرات خود را در قالب سوال مطرح می کردند.»


در واکنشی ديگر روسای دانشگاه ها و مراکز پژوهشی تهران ضمن انتقاد از سخنان لی بالينجر، رييس دانشگاه کلمبيا، از وی دعوت کرده اند که به ۱۰ سووال جامعه دانشگاهی و روشنفکری ايران پاسخ دهد.


در بخشی از اين نامه سرگشاده که امضای ۱۶ نفر از افراد دانشگاهی در انتهای آن قرار دارد، آمده است:« توهين شما به يک ملت ۷۲ ميليون نفری با ۷۰۰۰ سال تمدن و فرهنگ غنی ثبت شده، در يک محيط دانشگاهی مايه شرمساری است.»


XS
SM
MD
LG