لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

در بغداد، نمایندگان ایران و آمریکا فقط دست دادند


کنفرانس بغداد با سخنان نوری المالکی، نخست وزیر عراق آغاز شد.
کنفرانس بغداد با سخنان نوری المالکی، نخست وزیر عراق آغاز شد.

نمایندگان ایران در کنفرانس بغداد، در میانه جلسه و در هنگام تنفس، با هم دست دادند اما تا این لحظه مذاکره دوجانبه یا جلسه جداگانه ای برگزار نکرده اند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از سخنگویان دولت عراق، خبر داد که در این کنفرانس، مقامات ایرانی درخواست کردند دیپلمات های آنها که در دست آمریکایی ها هستند، آزاد شوند.


مقامات آمریکایی هم از تمامی کشورهای همسایه عراق خواستند در کاهش وقوع خشونت ها در عراق، با دولت نوری المالکی همکاری کنند.


در دی ماه گذشته، نیروهای آمریکایی به دفتر رایزنی روابط ایران در اربیل حمله کرده و شش نفر را دستگیر کردند. یکی از دستگیرشدگان آزاد شد و پنج نفر دیگر هنوز در دست نیروهای آمریکایی هستند.


نیروهای کمیته صلیب سرخ که در بغداد مستقر هستند، تایید کردند که دستگیر شدگان ایرانی در زندان به سر می برند و با آنها ملاقات هم داشته اند.


جمهوری اسلامی ایران، دفتر یاد شده را کنسولگری و کارکنان آن را دیپلمات معرفی کرده و خواهان آزادی آنها شده است.


نیروهای آمریکایی، بازداشت شدگان را افراد نیروی سپاه قدس معرفی کرده که گفته شده در تجهیز شبه نظامیان شیعه در عراق دست دارند.


هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، دفتر یاد شده را دفتر رایزنی روابط اعلام کرد و گفت کارمندان آن دیپلمات نبوده و مصونیت دیپلماتیک نداشته اند.


کنفرانس بغداد روز شنبه با حضور نمایندگان ۱۶ کشور و سازمان بین المللی برگزار شده تا وضعیت امنیتی عراق بررسی شود. کشورهای همسایه عراق، نمایندگان سیاسی پنج کشور عضو دایم شورای امنیت و نماینده اتحادیه عرب و نمایندگان آمریکا و بریتانیا در این کنفرانس حاضر هستند.


علی الدباغ، سخنگوی نوری المالکی، نخست وزیر عراق به خبرنگاران گفته که مذاکرات جداگانه ای میان نمایندگان ایران و آمریکا برگزار نشده است

علی الدباغ، سخنگوی نوری المالکی، نخست وزیر عراق نیز در جمع خبرنگاران تایید کرد که مذاکرات جداگانه ای میان نمایندگان ایران و آمریکا برگزار نشده است.


آقای الدباغ گفت: «مذاکرات درباره موضوع اصلی، یعنی وضعیت عراق بود و تمامی شرکت کنندگان درباره آن صحبت کردند ولی مذاکراتی باهم نداشتند.»


وی فقط تایید کرد که نمایندگان آمریکا و ایران با هم دست داده اند.


سخنرانی نماینده ایران


عباس عراقچی، نماینده ایران در کنفرانس بغداد ابراز امیدواری کرد که در ادامه این جلسه، کنفرانس وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق هم در بغداد برگزار شود.


قرار است وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق در ماه آوریل، فروردین سال آینده، در بغداد برگزار شود.


معاون حقوقی و بین المللی وزیر خارجه ایران، در سخنرانی خود در کنفرانس بغداد، از کشتار شیعیان و اهانت به اماکن مذهبی شیعیان انتقاد کرد و تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران از دولت وحدت ملی عراق و دولت نوری المالکی حمایت می کند.


وی در ادامه، مشکلات عراق را ناشی از حضورنیروهای نظامی در عراق دانست و گفت:« ما امروز با يک دور باطل مواجه‌هستيم و اشغال خارجی موجب ناامنی است و از ناامنی‌ها برای توجيه تداوم اشغال استفاده می‌شود.»


عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و نماینده جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بغداد.

وی با انتقاد از اتهاماتی که به ایران درباره دست داشتن در ناامنی های عراق زده می شود، گفت:« برخوردهای غيرواقع بينانه، شامل وارد کردن اتهام عليه همسايگان عراق، رويکردی مخرب است و تنها موجب وخامت بيشتر اوضاع در عراق خواهد شد.»


وی همچنین خواستار کارمندان دفتر رایزنی روابط ایران شد که دی ماه گذشته توسط نیروهای آمریکایی در عراق دستگیر شدند.


رایزنی های پیش از برگزاری کنفرانس حاکی از این بود که ممکن است نمایندگان آمریکا وارد مذاکرات مستقیم با نمایندگان ایران و سوریه شوند که لحظه تنظیم این گزارش چنین ملاقاتی گزارش نشده است.


در هنگام برگزاری کنفرانس، سه شلیک خمپاره به سوی ساختمان وزارت امور خارجه شلیک شد که به ساختمان پهلویی آن اصابت کرد.


از علی الدباغ درباره شلیک های یاد شده سوال شد که وی در جواب گفت: «این فقط یکی از تهدیدهایی است که هر روزه با آن مواجه هستیم. اما این حمله باعث تعطیلی و یا توقف کنفرانس نشد.»


نوری المالکی، نخست وزیر عراق در افتتاحیه این کنفرانس حاضر شد و از تمامی همسایگان عراق خواست کمک کنند تا اوضاع امنیتی عراق به ثبات برسد.


ناامنی در روز کنفرانس


در حالی که شهر بغداد، پایتخت عراق در تدابیر شدید امنیتی به سر می برد و برای تامین امنیت شخصیت هایی که در کنفرانس هستند آماده شده اند، اما انفجارهایی هم در سطح شهر اتفاق افتاده است.


در گزارش آمار تلفات این انفجار، خبرهای متفاوت منتشر شده و یکی از مقامات رسمی پلیس بغداد، خبر داده که ۱۰ نفر کشته و ۴۳ نفر مجروح شدند در حالی که یک منبع دیگر، شمار کشته شدگان را شش نفر و زخمی ها را ۲۰ نفر ذکر کرده است

گفته شد که انفجار یک خودرو در محله شیعیان، با کشته شدن ۱۰ نفر و زخمی شدن چندین نفر همراه بود.


این خودرو که به چاشنی کنترل از راه دور مجهز بود، در شهرک صدر و در حالی که مردم عادی در خیابان عبور می کردند، منفجر شد.


در گزارش آمار تلفات این انفجار، خبرهای متفاوت منتشر شده و یکی از مقامات رسمی پلیس بغداد، خبر داده که ۱۰ نفر کشته و ۴۳ نفر مجروح شدند در حالی که یک منبع دیگر، شمار کشته شدگان را شش نفر و زخمی ها را ۲۰ نفر ذکر کرده است.


مقامات پزشکی و امداد بیمارستان بغداد گفته اند که هشت نفر کشته و ۳۷ نفر زخمی شده اند.


شهرک صدر از محله های شیعه نشین بغداد است که بیشتر از دیگر محله های بغداد هدف انفجار قرار می گیرد.


در جریان برگزاری کنفرانس هم سه گلوله خمپاره به سوی ساختمان وزارت خارجه عراق شلیک شد که به ساختمان کناری آن اصابت کرده و تلفات جانی در پی نداشت.


XS
SM
MD
LG