لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

ستارگان گروه ب: فان پرسی، اینیستا و الکسیس سانچز


در گروه دوم جام جهانی ۲۰۱۴ تیم‌های ملی اسپانیا، هلند، شیلی و استرالیا حضور دارند که به عنوان یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین گروه‌ها در جام جهانی شناخته می‌شود.

رسانه‌ها پیش از آغاز جام‌های جهانی از هر تیم یک بازیکن را به عنوان ستاره یا نمادی از آن تیم برمی‌گزینند که اغلب نیز سرشناس‌ترین عضو تیم خود هستند. چهار ستاره گروه ب جام جهانی چه کسانی هستند؟

روبین فن پرسی

در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد. پدرش مجسمه‌ساز و مادرش نقاش. گرچه پس از جدایی آنها، تبدیل به دانش‌آموزی کج خلق شد که مدام از کلاس اخراجش می‌کردند.

فوتبال حرفه‌ای برایش از باشگاه «فاینورد» آغاز شد. او که متولد روتردام است از ۱۵ سالگی به مدت شش سال در باشگاه مشهور شهرش توپ زد، سال ۲۰۰۲ و با برتری مقابل بوروسیا دورتموند، قهرمان جام یوفا شدند.
فن پرسی در بازی مقابل دانمارک در سال ۲۰۱۲
فن پرسی در بازی مقابل دانمارک در سال ۲۰۱۲
به خاطر اختلاف و درگیری با برت فن مارویک سرمربی فاینورد، قراردادش را تمدید نکرد. آیندهوون و چند باشگاه دیگر او را می‌خواستند اما آرسنال که دنبال جایگزینی مطمئن برای دنیس برگ کمپ هلندی می‌گشت، این هموطن جوانش را به خدمت گرفت.

آرسن ونژه پدیده مستعد تیمش را از پست گوش چپ، تبدیل به یک مهاجم مرکزی مهارناپذیر کرد. گرچه تا وقتی تیری هانری در این تیم بود کمتر به او بازی می‌رسید اما پس از جدایی هانری، فن پرسی مهاجم اول تیم شد.

هشت سال موفقیت آمیز را در لندن سپری کرد و سال ۲۰۱۲ به منچستر یونایتد پیوست. اولین بار در بازی با اورتون به عنوان یار تعویضی به جای ولبک به میدان آمد. پنج روز بعد مقابل فولهام اولین گلش را به ثمر رساند. آوریل ۲۰۱۳ نیز مقابل آستون ویلا هت‌تریک کرد تا شیاطین سرخ به بیستمین قهرمانی در لیگ برتر دست یابند. در پایان فصل هم طرفداران یونایتد، فن پرسی را به عنوان بهترین بازیکن فصل برگزیدند.

در تمام رده‌های سنی برای تیم ملی هلند بازی کرده. نوجوانان، جوانان و امید. از سال ۲۰۰۶ هم عضو تیم ملی بزرگسالان است. همان سال در جام جهانی نیز بازی کرد و گل اول تیمش به ساحل عاج را به ثمر رساند. اما تیم مارکو فان باستن در یک هشتم نهایی به پرتغال باخت و حذف شد.

در جام جهانی ۲۰۱۰، فن مارویک و فن پرسی دوباره به هم رسیدند اما این بار، روابط‌شان دوستانه بود. رابین در مرحله گروهی یک گل به کامرون زد. تیمش تا فینال پیروزمندانه پیش رفت تا برای سومین بار نایب قهرمان جهان شود.

وقتی برای راهیابی به جام جهانی ۲۰۱۴ موفق شدند با نتیجه خارق‌العاده هشت بر یک مجارستان را در هم بشکنند، فن پرسی هت تریک کرد و با ۴۱ گل زده رکورد پاتریک کلایورت مهاجم سابق لاله‌های نارنجی را فرو ریخت.

در مسابقات مقدماتی جام جهانی با ۱۱ گل زده در صدر جدول گلزنان کل قاره‌ها ایستاد تا پیشاپیش از رقبای لاله‌های نارنجی در جام بیستم، زهر چشم بگیرد.

الکسیس سانچز

متولد سال ۱۹۸۸ در شهرستان توکوپیلا. فوتبال را با تیم کوبره‌لوآ آغاز کرد. در ۱۸ سالگی توجه استعدادیاب‌های اودینزه را جلب کرد و به این باشگاه ایتالیایی پیوست. یعنی از یک تیم محلی راهی سری آ شد. اودینزه بلافاصله خرید جدیدش را به یکی از پرطرفدارترین تیم‌های آمریکای جنوبی «کولو کولو» در شیلی قرض داد تا زمینه حرفه‌ای شدن الکسیس را در کشور خود او مهیا کند. یکسال بعد، اودینزه او را به ریورپلات قرض داد تا یک فصل هم در آرژانتین توپ بزند.

سال ۲۰۰۷ با شیلی به عنوان سوم جام جهانی جوانان دست یافت و یک سال قبل از آن یعنی در ۱۸ سالگی اولین بازی ملی در رده بزرگسالان را هم انجام داد. اولین گل ملی را در ۱۹ سالگی وارد دروازه سوئیس کرد. سرانجام اودینزه متقاعد شد که پدیده ۱۹ ساله شیلیایی، ذهنیت، توان و آمادگی بازی در ایتالیا را دارد. جایی که هموطنش موریسیو ایسلا هم حضور داشت.
الکسیس سانچز در بازی مقابل بزریل در جام جهانی ۲۰۱۰
الکسیس سانچز در بازی مقابل بزریل در جام جهانی ۲۰۱۰
اولین بازی مقابل یووه، اولین گل در برابر لچه و اولین بازی اروپایی روبروی بوروسیا دورتموند. تمام این ماجراها پیش از ۲۰ سالگی‌اش رخ داده.

او که با کولو کولو قهرمان لیگ شیلی و با ریورپلات فاتح لیگ آرژانتین شده بود، در اودینزه جامی کسب نکرد اما کارنامه‌اش درخور ستایش بود. ۱۱۲ بازی، ۲۱ گل و مهیا کننده گل‌های بسیار برای مهاجمان تیمش از جمله آنتونیو دی ناتاله.

درخششی که از نگاه بارسلونا دور نماند و او از سال ۲۰۱۱ در نیوکمپ توپ می‌زند. گواردیولا درباره دلیل جذب سانچز به بی بی سی گفت او توانایی بازی در هر سه موقعیت متفاوت فاز هجومی را دارد، مهارت‌های دفاعی‌اش عالی است، در ضمن پسر خیلی خوبی هم هست!

خرید آلکسیس کاملاً متناسب با نیاز بارسا بود. با این تیم فاتح لالیگا، کوپا دل ری، دو مرتبه سوپر کاپ اسپانیا، سوپر کاپ اروپا و جام باشگاههای جهان شد.

پیش از پیوستن به بارسا، در جام جهانی ۲۰۱۰ حضوری موفقیت آمیز داشت. شلیایی‌ها با سرمربیگری مارچلو بیلسا، هوندوراس و سوئیس را بردند و با یک شکست از اسپانیا قهرمان مسابقات، به دور بعد صعود کردند. آنجا با ناکامی مقابل برزیل، سزاوارانه از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

هدایت شیلی در جام بیستم هم مانند دوره قبلی به عهده یک سرمربی آرژانتینی است. خورخه سامپائولی که تیمی به مراتب باتجربه تر از جام جهانی ۲۰۱۰ را در اختیار دارد.

آندرس اینیستا

متولد روستایی کوچک به نام فوئنتیلبیا. از نوجوانی در مدرسه فوتبال بارسلونا آموزش دیده. قبل از آن، فقط تا ۱۲ سالگی در باشگاه آلباسته بوده اما همان حضور اندک هم کافی است تا اینیستا معتبرترین سهامدار این باشگاه باشد و در یک مورد حتی مانع از ورزشکستگی تیم.

در تیم‌های ملی نوجوانان، جوانان و امید اسپانیا بازی کرده و حالا جام بیستم، سومین جام جهانی‌اش است.
اینیستا در بازی مقابل هلند در فینال جام جهانی ۲۰۱۰
اینیستا در بازی مقابل هلند در فینال جام جهانی ۲۰۱۰
قرار گرفتن نامش در فهرست مسافران جام جهانی ۲۰۰۶ دور از انتظار بود. برای نخستین بار بود که به تیم ملی دعوت می‌شد و دو هفته قبل از آغاز جام جهانی، نخستین بازی ملی‌اش را در دیداری دوستانه مقابل روسیه انجام داد.

در جام جهانی ۲۰۰۶ فقط یک بازی آنهم دیدار با عربستان را به میدان رفت. او که تاکنون ۱۱ گل ملی زده، اولی را سال ۲۰۰۷ در اولدترافورد و در دیداری دوستانه به انگلستان زد.

در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان فقط توانست یک بازی برای اسپانیا انجام دهد چرا که اسپانیا نتوانست به دور بعدی راه پیدا کند. در یورو ۲۰۰۸ از ارکان قهرمانی اسپانیا بود و به تیم منتخب جام هم راه یافت. در جام جهانی ۲۰۱۰ نیز نقش کلیدی در قهرمانی تیمش داشت. او در فینال هم با به ثمر رساندن تنها گل بازی در دقیقه ۱۱۶ باعث شد اسپانیا برای اولین بار جام جهانی را فتح کند.

توانایی بازی در تمام نقاط زمین و روحیه آرام و صمیمانه او باعث شده تا القابی مانند جادوگر، ضدستاره سن آندرس» و طفل معصوم به او داده شود. در پایان جام جهانی به باشگاه صدتایی ها می پیوندد.

میله یدیناک

در جام جهانی قبلی هم حضور داشت اما فقط ۱۶ دقیقه فرصت بازی به او رسید. دیدار با آلمان که چهار هیچ باختند. گرچه طی دقایقی که او بازی کرد، گل نخوردند.

در بازی دوستانه‌ای که استرالیا پیش از جام بیستم مقابل اکوادور برگزار کرد، یدیناک در غیاب لوکاس نیل بازوبند کاپیتانی را در اختیار داشت. ۴۳ بازی ملی و ۴ گل در کارنامه‌اش ثبت شده. اولین گل ملی را در جام ملت‌های ۲۰۱۱ به کره جنوبی زد. در همان مسابقات، تک گل سه امتیازی تیمش مقابل بحرین را نیز به ثمر رساند.
میله یدیناک (چپ) در بازی مقابل کره جنوبی در سال ۲۰۱۱
میله یدیناک (چپ) در بازی مقابل کره جنوبی در سال ۲۰۱۱
یک گل در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ به عمان و آخرین گل ملی هم در آخرین بازی دوستانه آنها. روزی که بازوبند را هم در اختیار داشت و دروازه اکوادر را باز کرد. کم گل می‌زند اما معدود گل‌هایش، زیبا بوده‌اند. از جمله گلی که با پیراهن کریستال پالاس از فاصله دور ، با شوت زمینی به میلوال زد.

او که کاپیتان کریستال پالاس هم هست، پارسال در رای‌گیری پایان فصل هواداران، به عنوان برترین بازیکن سال ۲۰۱۳ این باشگاه معرفی شد. پیش از جام جهانی امسال هم فصلی عالی را با پالاس سپری کرد. آنها در خانه تا دقیقه ۷۹ با حساب ۳-۰ از لیورپول عقب بودند اما با سه گل متوالی، بخت قهرمانی را از لیورپول گرفتند. دیداری فراموش نشدنی در تاریخ هر دو باشگاه که یدیناک ۹۰ دقیقه در آن به ایفای نقش پرداخت.

استرالیایی‌ها در جام بیستم در گروهی ترسناک قرار دارند. اسپانیا و هلند، قهرمان و نایب قهرمان دوره قبلی. کنار شیلی، تیمی خطرناک از آمریکای جنوبی.

یدیناک فقط یکی از ستاره‌های حرفه‌ای تیمی است که در ترکیب خود، سه دروازه‌بان از سه لیگ معتبر جهان دارد و در این خط چنان بی‌نیاز شده که علاقه‌ای ندارد به بازگردادن مارک شوارتزر، دروازه‌بان چلسی.

در سایر خطوط هم استرالیایی‌ها کمبودی از لحاظ برخورداری از مهره‌های حرفه‌ای و شاغل در لیگ‌های معتبر جهان نداشته‌اند. آنها همان تیمی هستند که در جام جهانی ۲۰۰۶ در گروهی که برزیل، کرواسی و ژاپن نیز حضور داشتند، همراه با سلسائو راهی دور بعد شدند تا در برابر ایتالیا قرار بگیرند. ایتالیایی که در همان جام به قهرمانی رسید اما مقابل استرالیا به زحمت و با گل دقیقه ۹۵ فرانچسکو توتی برنده شد.

به همین خاطر ساده‌انگارانه است اگر هواداران سه تیم رقیب در گروه ب جام جهانی ۲۰۱۴، استرالیا را تیمی از پیش باخته بدانند.
XS
SM
MD
LG