لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

کامرون: اعزام نیروی‌های بریتانیا به سوریه بعید است


دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا نیز روز جمعه اظهارات باراک اوباما را تایید کرد که استفاده از سلاح شیمیایی توسط رژیم بشار اسد خط قرمز جامعه بین‌المللی است ولی در عین حال افزود که نظامیان بریتانیا به سوریه اعزام نخواهند شد.

آقای کامرون تاکید کرد که با وجود شواهد محدود ولی رو به افزایش در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ داخلی سوریه بعید است که بریتانیا نیروهای مسلح خود را به آن کشور اعزام کند.

نخست وزیر بریتانیا روز جمعه ششم اردیبهشت، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی‌بی سی گفت: «آنچه که ما در سوریه شاهد هستیم بسیار تکان‌دهنده و نگران‌کننده است. این جنایت جنگی است و باید آن را بسیار جدی گرفت.»

آقای کامرون افزود که دولت این کشور در این زمینه سعی می‌کند که با دقت و احتیاط لازم عمل کرده و شواهد خود را با اطلاعات کشورهای هم‌پیمان بسنجد. وی افزود که نظر باراک اوباما در مورد اینکه استفاده از سلاح شیمیایی خطر قرمز جامعه بین‌المللی است کاملا درست است.

نخست‌وزیر بریتانیا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «من همیشه تمایل داشته‌ام که در مورد سوریه اقدامات بیشتری انجام دهیم. ما با اپوزیسیون سوریه همکاری می‌کنیم و خواستار آن هستیم که متحدان و کشورهای هم‌پیمان ما برای شکل دادن و تقویت اپوزیسیون با ما همکاری کنند. هدف ما این است که مطمئن شویم از گروه‌های مشروع که انگیزه‌های درستی دارند حمایت کنیم. از این طریق می‌توان به رژیم سوریه فشار آورد تا به حکومت خود پایان دهد.»

وی در پاسخ به سئوالی در مورد احتمال اعزام نظامیان بریتانیایی به سوریه گفت: «من نمی‌خواهم چنین حالتی پیش بیاید و بعید می‌دانم که چنین شود. ولی معتقدم که از طریق همکاری با متحدان خود و تقویت اپوزیسیون می‌توانیم به عمر رژیم حاکم بر سوریه پایان دهیم. در عین حال باید شواهد مربوط به استفاده از سلاح شیمیایی را با دقت بیشتری جمع‌آوری کرد در مورد این اقدام انزجار‌برانگیز رژیم سوریه به آن‌ها هشدار جدی بدهیم»

آقای کامرون افزود که دخالت بریتانیا و متحدان آن کشور در بحران سوریه هم‌اکنون در قالب اعمال تحریم‌های گسترده علیه رژیم آن کشور در جریان است. وی تاکید کرد که تقویت اپوزیسیون یکی دیگر از را‌ه‌های پایان دادن به حکومت بشار اسد است ولی خاطر نشان کرد که کار ساده‌ای نخواهد بود.

روزنامه گاردین می‌نویسد به نظر می‌رسد که با توجه به تجربه مربوط به اشغال نظامی عراق براساس شواهدی که بعد‌ها صحت آن زیر سئوال رفت دولت‌های آمریکا و بریتانیا نمی‌خواهند این بار در مورد سوریه بر مبنای شواهدی عمل کنند که صحت آن کاملا تایید نشده است.

دولت‌های بریتانیا و آمریکا از حکومت سوریه خواسته‌اند که به بازرسان سازمان ملل متحد اجازه دهد تا در مورد احتمال و چگونگی استفاده از سلاح‌های شیمیایی در آن کشور تحقیقات لازم را انجام دهند. گفته می‌شود که یکی از سلاح‌هایی که مورد استفاده قرار گرفته گاز کشنده سارین است.
XS
SM
MD
LG