لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

شمار آوارگان و پناهجویان جهان «به بیش از ۶۸ میلیون نفر افزایش یافت»


 پناهجویان سودان جنوبی در کمپ پناهندگان اوگاندا
پناهجویان سودان جنوبی در کمپ پناهندگان اوگاندا

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد اعلام کرد شمار آوارگان و پناهجویان ناشی از جنگ، خشونت و زندان در سال ۲۰۱۷ به ۶۸.۵ میلیون نفر رسیده است.

کمیسیر عالی پناهندگان سازمان ملل با اشاره به ادامه بحران در کشورهایی نظیر سودان جنوبی، کنگو و میانمار اظهار داشت در سال ۲۰۱۷ مجموع تعداد پناهجویان به دیگر کشورها و جنگ‌زدگان داخلی کشورها به رقم ۶۸ میلیون و ۵۰۰ هزار افزایش پیدا کرده است.

برپایه این گزارش در سال ۲۰۱۷ به طور میانگین در هر دوثانیه یک نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده و میزان کل پناهجویان در این سال ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است.

پس از ترکیه کشورهای پاکستان، اوگاندا، لبنان، ایران و آلمان به ترتیب بیشترین میزان دریافت پناهجویان را در سال ۲۰۱۷ داشته‌اند

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل، در این باره گفت: «تصور رایج در بسیاری از کشورها این است که بحران پناهندگان، بحرانِ جهانِ غنی است در صورتی که این طور نیست.»

به گفته این مقام سازمان ملل ۸۵ درصد از آوارگان به کشورهای فقیر یا با درآمد متوسط می‌روند.

اما بزرگترین کشور میزبان پناهجویان در سال ۲۰۱۷ ترکیه با ۳ میلیون ۵۰۰ هزار نفر پناهجو بود. بیشتر این پناهجویان را سوری‌ها تشکیل داده‌اند.

پس از ترکیه کشورهای پاکستان، اوگاندا، لبنان، ایران و آلمان به ترتیب بیشترین میزان دریافت پناهجویان را در سال ۲۰۱۷ داشته‌اند.

برپایه آمار منتشر شده ۷۰ درصد پناهجویانِ جهان از پنج کشور سوریه، افغانستان، سودان جنوبی، میانمار و سومالی هستند.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل، در نشست خبری خود در ژنو گفت اگر جنگ‌ در برخی از این کشورها پایان بپذیرد، ممکن است از سیل پناهجویان به میزان چشمگیری کاسته شود.

این مقام سازمان ملل در عین حال اذعان کرد که تاکنون پیشرفت ‌عمده‌ای در این کشورها در ارتباط با ایجاد صلح مشاهده نشده است.

بر پایه گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، نیمی از جمعیت پناهجویان در جهان را کودکان تشکیل می‌دهند.

از میان ۶۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر یادشده، ۴۰ میلیون نفر در داخل کشورهای خود آواره شده‌اند و ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به خارج از کشور خود گریخته‌اند.

از میان آنهایی که موفق به خروج از کشور خود شده‌اند ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر منتظر جواب پناهندگی خود بوده‌اند.

در سال ۲۰۱۷ حدود ۵ میلیون نفر هم به خانه‌ و کاشانه خود بازگشته‌اند که بیشتر آنها پناهجویان داخل کشوری بوده‌اند.

با استفاده از خبرگزاری آلمان. / ح.ر / پ.پ
XS
SM
MD
LG