لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

کاخ سفید: اوباما و نخست‌وزیر چین همکاری‌ها در مورد ایران را مرور کردند


 باراک اوباما و نخست‌وزیر چین در کامبوج
باراک اوباما و نخست‌وزیر چین در کامبوج
کاخ سفید می‌گوید باراک اوباما در دیدار با نخست‌وزیر چین به مرور چند موضوع که با یکدیگر در طول چهار سال گذشته همکاری داشتند، پرداختند که یکی از آنها هم ایران بود؛ اما بحث ویژه‌ای در این دیدار درباره ایران مطرح نشد.

روز سه‌شنبه، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید و بن رادز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در کنفرانس خبری خود به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند که عمده آن مربوط به سفر آسیایی باراک اوباما بود.

باراک اوباما که برای شرکت در کنفرانس شرق آسیا، به پنوم پن، پایتخت کامبوج رفته بود، روز سه‌شنبه به سفر خود پایان داد.

باراک اوباما در حاشیه این کنفرانس از جمله با نخست‌وزیران چین و ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرد.

بن رادز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که باراک اوباما روز سه‌شنبه در دیدار با ون جیابائو، نخست‌وزیر چین، درباره شماری از مسائل و از جمله ایران گفت‌وگو کرده است.

معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: «آنها به اهمیت حفظ روابط چین و آمریکا در سطح دو جانبه، منطقه‌ای و جهانی تاکید کردند.»

وی افزود که باراک اوباما و نخست‌وزیر چین درباره مسائل امنیتی و از جمله ایران نیز گفت‌وگو داشتند.

اقتصاد و اهمیت ثبات در منطقه شرق آسیا از دیگر موضوعاتی بود که به گفته معاون مشاور امنیت ملی آمریکا میان دو رهبر گفت‌وگو شده است.

هنگامی که یکی از خبرنگاران پرسید که جزییات مذاکرات ون جیابائو نخست وزیر چین و باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا چه بوده، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: «از آنجا که این آخرین دیدار نخست‌وزیر ون جیابو با رئیس جمهور اوباما بود آنها تنها مرور می‌کردند.»

وی افزود: «آنها چند موضوع را که در طول ۴ سال گذشته با یکدیکر روی آن کار کرده‌اند، مرور می‌کردند. یکی از آنها تحریم‌های ایران بود. از این روز بحث زیادی درباره موضوعات خاص نبود؛ فقط تکرار این واقعیت که ما شاهد همکاری چین در موضوعاتی مانند تحریم‌های ایران بوده‌ایم. ما باید این همکاری را ادامه دهیم به ویژه در مورد نظام تحریم‌ها؛ چراکه ما هدف مشترکمان حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران است. »

ون جیابو، نخست‌وزیر چین که سال دیگر بازنشسته می‌شود، آنچنان که که رویترز گزارش کرده، در مسائل اقتصادی نرمش چندانی از خود نشان نداده است.

رویترز می‌افزاید سفر باراک اوباما به آسیا همچنین تحت‌الشعاع اختلافات کشورهای مرزی کشورهای منطقه با چین و یکدیگر قرار گرفته بود.

باراک اوباما از رهبران کشورهای منطقه خواست که از تنش مرزی در دریای جنوبی چین بکاهند اما وی از متحدان واشینگتن مانند ژاپن، فیلیپین و ویتنام در مناقشه خود با چین حمایت چندان محکمی نکرد.

بحران اسرائیل- غزه دیگر موضوعی بود که سفر باراک اوباما را به نوشته رویترز تحت‌الشعاع قرار داد.
XS
SM
MD
LG