لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

مقام‌های روس‌ خبر هک خبرگزاری قطر را تکذیب کردند


شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر

پس از آن که شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از چند مقام اطلاعاتی آمریکایی، هکرهای روس را مسئول هک خبرگزاری قطری معرفی کرد، مقام‌های روس هر گونه ارتباط با این هک را تکذیب کردند.

بر پایه گزارشی‌ که شبکه خبری سی‌ان‌ان منتشر کرد، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند هکرهای روسی مسئول انتشار «خبرهای جعلی» در خبرگزاری رسمی قطر بوده‌اند، اخباری که در نهایت به تنش میان عربستان سعودی و متحدانش با قطر منجر شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارشناسان اف‌بی‌آی در اواخر ماه مه برای بررسی احتمال حملات سایبری و انتشار «خبرهای جعلی» به قطر رفته بودند.

در خبرگزاری رسمی قطر به نقل از شیخ تمیم آمده بود هیچ عقلانیتی در دشمنی با ایران وجود ندارد و علی‌رغم دیدار مثبت رهبران دو کشور در ریاض رابطه او با دولت ترامپ پرتنش است.

در این خبرگزاری به نقل از امیر قطر هچنین گفته شده بود که وی معتقد است دونالد ترامپ مدت زیادی در مقام ریاست جمهوری آمریکا باقی نخواهد ماند.

در اظهاراتی منتسب به امیر قطر مناسبات با اسرائیل، حزب‌الله و حماس خوب توصیف شده بود.

انتشار این اظهارات خشم عربستان و امارات را برانگیخت تا این که شماری از کشورهای عربی به خواست عربستان رابطه خود را با قطر قطع کردند.

عربستان دلیل قطع رابطه با قطر را حمایت این کشور از «تروریسم» و بی‌ثبات کردن منطقه عنوان کرده است.

در همین حال شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی گفته است که اف‌بی‌آی هک شدن خبرگزاری رسمی قطر را تایید کرده است.

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از دفتر ارتباطات دولت قطر اعلام کرد این دفتر با کمک اف‌بی‌آی و آژانس ملی جنایی بریتانیا در حال تحقیق در مورد حملات سایبری است.

حال خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از چند مقام حکومتی روسیه اتهام هک خبرگزاری قطری به دست روس‌ها را تکذیب می‌کند.

خبرگزاری روسی اینترفکس نیز روز چهارشنبه به نقل از نماینده ویژه ولادیمیر پوتین اعلام کرد که «هیچ شواهدی» مبنی بر دخالت روسیه در این اقدام وجود ندارد.

قطر میزبان بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا در خاورمیانه است.

با این حال دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مناقشه عربستان و امارات با قطر ابتدا جانب هم‌پیمانان ریاض را گرفت.

XS
SM
MD
LG