لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۸

عربستان: وضعیت قطر تأثیری بر برنامه کاهش تولید اوپک ندارد


خالد الفالح وزیر نفت عربستان
خالد الفالح وزیر نفت عربستان

وزیر نفت عربستان می‌گوید بحران دیپلماتیک در مورد قطر بر برنامه کاهش تولید اوپک تأثیری نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری تاس، خالد الفالح گفت: «من فکر نمی‌کنم مسائل دیپلماتیک و سیاسی تأثیری بر توافق کاهش تولید نفت داشته باشد.»

قطر از اعضای اوپک است و در توافق کاهش تولید مشارکت می‌کند. این کشور تعهد کرده است تولیدش را تا ۳۰ هزار بشکه در روز نسبت به سطح تولید روزانه در ماه اکتبر، یعنی ۶۴۶ هزار بشکه، پایین بیاورد.

به گفته الفالح، وزرای نفت روسیه، عربستان سعودی، و قزاقستان در اجلاس آستانه اجرای توافق کاهش تولید را بررسی می‌کنند.

او همچنین گفت دلیلی وجود ندارد که ما اکنون مجبور باشیم تغییراتی بدهیم. ما دو هفته پیش در مورد آن توافق کردیم.

در اجلاس بین‌المللی اقتصادی سنت پترزبورگ، خالد الفالح در مصاحبه‌ای به خبرگزاری تاس گفت قزاقستان تعهد کرده است تا حد امکان برای جبران افزایش تولید در میدان کاشگان اقداماتی انجام دهد تا توافق کاهش سقف تولید را نقض نکرده باشد.

پیش از این، قانات بوزومبایف، وزیر انرژی قزاقستان، گفته بود این کشور در نظر دارد در مورد سهمیه مقرر تولید نفت با دیگر اعضا مذاکره کند زیرا احتمال دارد تولید در میدان کشگان در ماه سپتامبر افزایش پیدا کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشته است شرکت دولتی نفت قطر روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد تنش ایجاد شده بین قطر و چند کشور خلیج فارس که منجر به بسته شدن راه‌های ارتباطی و بنادر این کشورها به روی قطر شد بر تولید نفت و گاز این شرکت تأثیری نداشته است.

اوایل هفته جاری، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین با ادعای حمایت قطر از تروریسم در منطقه روابط دیپلماتیک خود با این کشور را قطع کردند. عربستان سعودی تنها مرز خشکی خود با قطر را، که یک شاهراه حیاتی واردات مواد غذایی بود، مسدود کرد.

بیش از یک سوم تجارت جهانی ال‌ان‌جی از طریق قطر انجام می‌شود و قطر بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده ال‌ان‌جی در جهان است. کشورهایی در سراسر دنیا شامل ژاپن، چین، پاکستان، بریتانیا، فرانسه، ترکیه، برزیل و آرژانتین بخش زیادی از نیاز انرژی خود را از طریق واردات ال‌ان‌جی از قطر تأمین می‌کنند.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، قسمت زیادی (۷۲ درصد) از صادرات گاز قطر به آسیا و از طریق دریا انجام می‌شود. به گفته تحلیلگران، شواهدی مبنی بر تشدید اقدامات علیه قطر به وسیله همسایگان از طریق بستن راه بر کشتی‌های این کشور وجود ندارد.

در مقایسه با عربستان سعودی که حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند، تولید روزانه نفت قطر تقریباً کم و در حدود ۶۰۰ هزار بشکه است. علیرغم شرایط موجود، صادرات گاز قطر به مصر و امارات متحده عربی متوقف نشده است.

در ماه آوریل، سعد شریده الکعبی، رئیس شرکت دولتی نفت قطر، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت قطر و ایران روابط عالی سیاسی و همچنین روابط فنی عالی دارند.

XS
SM
MD
LG