لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

زاکربرگ: فیس‌بوک درگیر مسابقه تسلیحاتی با گروه‌های مورد حمایت روسیه است


مارک زاکربرگ ۲۱ فروردین ماه در برابر سناتورهای آمریکایی حاضر شد تا به پرسش‌های آن‌ها پاسخ دهد
مارک زاکربرگ ۲۱ فروردین ماه در برابر سناتورهای آمریکایی حاضر شد تا به پرسش‌های آن‌ها پاسخ دهد

مدیرعامل فیس‌بوک در نشستی با اعضای کنگره آمریکا، گفت شرکت او درگیر یک «مسابقه تسلیحاتی» با گروه‌های مورد حمایت روسیه است؛ گروه‌هایی که تلاش دارند با سلطه بر فضای مجازی به انتخابات و افکار همگانی جهت دهند.

مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل فیس‌بوک، ۲۱ فروردین ماه، در برابر سناتورهای آمریکایی حاضر شد تا به پرسش‌های آن‌ها پاسخ دهد. از آقای زاکربرگ دعوت شده بود تا برای ادای توضیحات در مورد انتقال اطلاعات کاربرانش، و موارد جنجالی دیگر، به نشست مشترک کمیته قضایی و کمیته بازرگانی سنای ایالات متحده برود.

مدیرعامل فیس‌بوک مسئولیت انتقال داده‌ها و اطلاعات کاربرانش به یک شرکت مشاوره سیاسی به نام «کمبریج آنالیتیکا» را بر عهده گرفت. بنا بر یافته‌های فعلی، کمبریج آنالیتیکا که از جمله در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به ستاد دونالد ترامپ مشاوره می‌داد، اطلاعات شخصی دست‌کم ۸۷ میلیون کاربر فیس‌بوک را جمع‌آوری و تحلیل کرده‌است.

زاکربرگ همچنین پذیرفته‌است که شرکت او برای مقابله با «اخبار جعلی، دخالت‌های خارجی در انتخابات، نفرت‌پراکنی و نیز [حفاظت] از حریم خصوصی داده‌ها» اقدامات کافی انجام نداده‌است.

او گفته کسانی در روسیه هستند «که کارشان بهره‌برداری از ساز و کار اینترنتی ما و دیگران است».

بنیان‌گذار فیس‌بوک سپس افزوده است «این یک مسابقه تسلیحاتی‌ست» و لازم است برای بالا بردن توانایی‌های شرکتش در جهت مقابله با دخالت‌های خارجی بر انتخابات، سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود.

او از اینکه در «شناسایی عملیات اطلاعاتی روسیه» اقدام فوری انجام نداده، شخصا ابراز تاسف کرد.

مدیرعامل فیس‌بوک روز جمعه اعلام کرده بود از این پس شرکت‌های آگهی‌دهنده به فیسبوک باید علاوه بر آدرس کامل، مدارک شناسایی از سوی نهادهای معتبر ارائه کنند، و شرکت او تنها پس از تایید و بررسی این مدارک با انتشار آگهی‌ها موافقت خواهد کرد. او همچنین گفته‌است از این پس هویت صاحبان صفحات بزرگ و پرطرفدار، بررسی خواهد شد و کاربرانی که هویتشان غیر قابل تایید باشد اجازه انتشار مطالب را نخواهند یافت. یکی از اهداف این اقدامات جلوگیری از دخالت خارجی در انتخابات در کشورها عنوان شده‌است.

جامعه اطلاعاتی آمریکا، دولت روسیه را متهم به حملات سایبری، استفاده از فضای مجازی، انتشار خبرهای دروغین و نظیر این‌ها، با هدف جهت‌دهی به افکار عمومی در انتخابات آمریکا کرده‌است. روسیه این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

با استفاده از گزارش‌های اسوشیتدپرس و رویترز|ت.ت|
XS
SM
MD
LG