لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

شلیک گشت ارشاد به بوکسور سابق تیم ملی در پارک پردیسان تهران؛ «طرح اتهام علیه مضروب»


تصویری از مضروب شدن رضا مرادخانی در پی شلیک مامور گشت ارشاد؛ منتشر شده در وب‌سایت شرق
تصویری از مضروب شدن رضا مرادخانی در پی شلیک مامور گشت ارشاد؛ منتشر شده در وب‌سایت شرق

رضا مرادخانی، مربی مشت‌زنی و بوکسور سابق تیم ملی، که به‌تازگی به دنبال حمایت از همسرش در مقابل گشت ارشاد در غرب تهران هدف ضرب و شتم قرار گرفته و نهایتا با شلیک مستقیم چندین گلوله از سوی یکی از ماموران راهی بیمارستان شده بود، می‌گوید که به‌رغم شکایت به دادسرای نظامی به جای محاکمه فرد ضارب، او و همسرش را متهم معرفی کرده‌اند.

آقای مرادخانی و همسرش، ماریا عارفی، که ابتدا حاضر به مصاحبه با هیچ رسانه‌ای نشده بودند، با گذشت بیش از یک ماه از وقوع آن حادثه و بی‌نتیجه‌ماندن شکایت‌شان از فرد ضارب، سرانجام با روزنامه شرق گفت‌وگو کردند.

به نوشته این روزنامه، این زوج روز هشتم اردیبهشت امسال به همراه کودک شیرخواره خود به قصد ورزش به پارک پردیسان در غرب تهران رفته بودند که گشت ارشاد به بهانه «بدحجابی» خانم عارفی را متوقف کرد.

بر اساس اظهارات این زوج، در حالی‌که آقای مرادخانی سعی داشت در مقابل اصرار گشت ارشاد به ارائه کد ملی همسرش از او حمایت کند، این صحنه به درگیری ماموران با این زوج منجر شد، تا جایی‌که ابتدا به این خانواده و حتی کودک ۱۰ ماهه آنها اسپری فلفل زدند و سپس آقای مرادخانی توسط یکی از ماموران از ناحیه شکم و پا هدف شلیک «چهار گلوله» قرار گرفت.

آنها می‌گویند به دادسرای نظامی شکایت کرده‌اند اما وکیل‌شان مطلع شده که نیروی انتظامی با مطرح کردن ادعاهایی «خلاف واقع»، اتهام‌های «کشف حجاب» و «تمرد» از دستور مامور را به این زوج نسبت داده است.

موضوع حجاب از خط قرمزهای جمهوری اسلامی ایران و مقابله با «بدحجابی» از مصادیق مهم «امر به معروف و نهی از منکر» به‌ شمار می‌رود، در حالی‌که بسیاری از فعالان حقوق بشر این موضوع را ناقض حریم خصوصی شهروندان می‌دانند.

ماریا عارفی و رضا مرادخانی همچنین در گفت‌وگو با روزنامه شرق تاکید کردند که تاکنون پیگیری آنها از مراجع قضایی بی‌نتیجه مانده و در طول این مدت، بارها هشدارهایی دریافت کرده‌اند مبنی‌بر این‌که از اطلاع‌رسانی درباره این ماجرا در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند.

رضا مرادخانی سال‌ها عضو تیم ملی و از مدال‌آوران رشته بوکس در ایران بوده و حالا به دلیل شدت جراحات و دوران نقاهت طولانی‌مدت، دست‌کم تا یکسال نمی‌تواند کار و فعالیت کند و تامین معاش خانواده‌اش با تهدید جدی روبه‌رو است.

این گزارش حاکی است که ماموران گشت ارشاد شامل دو مرد و چهار زن، با ضبط تلفن‌های شخصی شاهدان عینی و حاضران در محل، ویدیوهای مربوط به درگیری را پاک کرده‌اند. با این حال، چند شاهد در همان روز حادثه، شکایتی را در کلانتری مرزداران تهران ثبت کرده و قرار است در دادگاه شهادت بدهند.

با وجود اقدام ماموران گشت ارشاد در حذف تصاویر ثبت شده، کاربرانی در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی از روز حادثه را به اشتراک گذاشته‌اند.

یکی از شاهدان که نخواسته نامش فاش شود در گفت‌وگو با شرق ضمن تایید اظهارات این زوج تصریح کرد که پارک در آن لحظات مملو از کودکان و خانواده‌هایی بود که شاهد شلیک گلوله از سوی گشت ارشاد بودند.

خشونت پلیس ایران با شهروندان پیش از این نیز سابقه دارد و بیشتر موارد ضرب و شتم در مورد زنان مربوط به پلیس گشت ارشاد است، از جمله می‌توان به ضرب و شتم یک دختر جوان به دست ماموران گشت ارشاد در سال ۱۳۹۸ اشاره کرد که در پی انتشار ویدئوی آن، وزیر کشور وقت دستور پیگیری آن را داد.

امام جمعه مشهد در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ در یک سخنرانی از «مردم» خواست که برای «مقابله با بی‌حجابی» خود وارد میدان شوند و اعتراض کنند.

با استفاده از گزارش روزنامه شرق و گزارش رادیو فردا / آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG