لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

وزیر افراط‌گرای اسرائیلی با انجام نماز در مسجدالاقصی خشم جامعه بین‌الملل را برانگیخت


ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل (مرکز تصویر) تحت حفاظت نیروهای امنیتی وارد محوطه مسجد الاقصی می‌شود
ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل (مرکز تصویر) تحت حفاظت نیروهای امنیتی وارد محوطه مسجد الاقصی می‌شود

حضور وزیر افراط‌گرای اسرائیلی در محوطه مسجد الاقصی و گزاردن تفیلا (نماز یهودیان) به همراه هزاران یهودی در این مکان، محکومیت‌های بین‌المللی را به دنبال داشت و از جمله ایالات متحده آن را اقدامی «تحریک‌آمیز» توصیف کرد که به تنش‌های موجود دامن می‌زند.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل که بارها ممنوعیت نماز گزاردن یهودیان در این مکان به شدت حساس را نادیده گرفته است، در ویدئویی که از بازدید خود از محوطه مسجدالاقصی تهیه و منتشر کرده، وعدهٔ «شکست حماس» در غزه را داد.

اتحادیه اروپا و آمریکا گروه افراطی حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانند.

محوطه مسجد‌الاقصی سومین مکان مقدس مسلمانان و نماد هویت ملی فلسطینیان است، اما در عین حال مقدس‌ترین مکان برای یهودیان نیز محسوب می‌شود و به عنوان معبدی باستانی که رومیان در سال ۷۰ میلادی آن را تخریب کردند، مورد احترام آن‌ها قرار دارد.

یهودیان و همچنین دیگر غیرمسلمانان اگرچه اجازه دارند که در ساعات خاصی از این محوطه که در ناحیه اشغال‌شده شرق اورشلیم/بیت‌المقدس قرار دارد بازدید کنند، اما اجازه گزاردن نماز یا به جا آوردن آیین‌های دینی خود را ندارند.

این بازدید روز سه‌شنبه در اوج تنش‌ها طی جنگ ده ماهه اسرائیل و گروه افراطی حماس انجام شده، برهه‌ای که مذاکرات آتش‌بس در مرحله‌ای شکننده قرار دارد و اسرائیل خود را آماده مقابله با حملات احتمالی ایران و گروه‌های نیابتی آن کرده است.

اقدام بن گویر با واکنش تند کشورهای مسلمان و قدرت‌های غربی از جمله ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل مواجه شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت که اقدام بن گویر «بی‌اعتنایی آشکار» به وضعیت موجود در رابطه با این محوطه است و از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، خواست که مانع چنین حرکاتی شود.

وی اظهار داشت: «این اقدامات تحریک‌آمیز صرفا تنش‌ها را در این برهه بسیار مهم برمی‌انگیزد، برهه‌ای که تمام تمرکز باید معطوف به تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به توافق بر سر آتش‌بس غزه و تضمین آزادی همه گروگان‌ها و به وجود آوردن شرایطی برای ثبات گسترده‌تر در منطقه باشد.»

روز سه‌شنبه ایتامار بن گویر و حدود دو هزار و ۵۰۰ اسرائیلی دیگر وارد این محوطه شدند و تحت حفاظت پلیس اسرائیل سرودهای مذهبی یهودیان را خواندند و نماز گذاردند.

اردن یکی از کشورهای عربی بود که این اقدام را محکوم کرد و آن را «نقض فاحش قوانین بین‌المللی» خواند. سفيان القضاة، سخنگوی وزارت خارجه اردن، گفت: «نقض مستمر وضعیت تاریخی و قانونی موجود در بیت‌المقدس و اماکن مقدس آن مستلزم موضع‌گیری شفاف و محکم جامعه بین‌المللی است تا آن را محکوم کند.»

سازمان همکاری اسلامی نیز این رخداد را «به شدت محکوم کرد» و گفت که اقدام این وزیر اسرائیلی «احساسات مسلمانان در سراسر جهان را برانگیخته است».

همچنین فرحان حق، معاون سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که سازمان ملل «مخالف هرگونه تلاش برای تغییر وضعیت موجود در اماکن مقدس است». وی افزود: «این نوع رفتار مفید نیست و صرفا تحریک‌آمیز است.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این اتحادیه «به شدت اقدامات تحریک‌آمیز» بن گویر را محکوم می کند.

وزارت خارجه فرانسه هم در بیانیه‌ای اقدام ایتامار بن گویر را «تحریک‌آمیز» و «غیرقابل قبول» دانست.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، بن گویر را در داخل محوطه الاقصی نشان می‌دهد در حالی که چندین اسرائیلی روی زمین دراز کشیده‌اند و آیینی یهودی را به جا می‌آورند.

بن گویر همچنین با انتشار ویدیویی در شبکه اجتماعی ایکس که خود در داخل محوطه الاقصی آن را تهیه کرده بود مخالفتش را را با هر گونه آتش‌بس در غزه اعلام کرد.

وی با اشاره به مذاکرات برای آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها که قرار است روز پنج‌شنبه از سر گرفته شود، گفت: «ما باید در این جنگ پیروز شویم. ما باید پیروز شویم، نه آن که پای مذاکرات در دوحه یا قاهره بنشینیم.»

بن گویر گفت: «ما می‌توانیم حماس را شکست دهیم... باید آنها را به زانو در آوریم.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن
XS
SM
MD
LG