لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

افشاگری یک زندانی سیاسی از «وضعیت تکان‌دهنده» در قزلحصار

۱۱:۲۵ ۱۶.۶.۱۴۰۲

درخواست همسر و مادر نیلوفر حامدی از بهاره هدایت برای پایان دادن به اعتصاب غذا

همسر و مادر نیلوفرحامدی، روزنامه‌نگار زندانی از بهاره هدایت، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، درخواست کردند که به اعتصاب غذای خودپایان دهد.

محبوبه شعبان‌زاده، مادر نیلوفر حامدی، در پستی که روز چهارشنبه ۱۵ شهریور در حساب کاربری خود در اینستاگرام منتشر کرد، از بهاره هدایت خواست که به خاطر «سلامتی جسم و جان»، «عمر گرانقدر» و «ارزش‌هایی» که در سردارد، به اعتصاب غذا پایان دهد.

در همین حال محمدحسین آجورلو، همسر نیلوفرحامدی، نیز در پستی در اینستاگرام خطاب به خانم هدایت نوشته است: «همه آنهایی که تو را می‌شناسند، می‌دانند در هر کاری چه‌قدر جدی هستی و به اصول خودت پایبندی. این جدی‌بودن، وقتی اعتصاب غذا را شروع می‌کنی نگران‌کننده می‌شود.»

بر اساس گزارش آقای آجورلو، شماری از خانواده‌های زندانیان سیاسی و مدنی و معترضان روز یک‌شنبه‌ای که گذشت در دیدار کوتاه با بهاره هدایت از او خواستند که اعتصاب غذای خود را متوقف کند.

خانم هدایت، روز جمعه ۱۰ شهریور در پیامی از زندان اوین، اعلام کرد در اعتراض به آنچه «سرکوب مضاعف» در جمهوری اسلامی خواند، دست به اعتصاب غذا زده است. او در این پیام گفته بود که «در آستانه سالگرد"قتل دختر ایران" مهسا امینی، قاتلانش دست به سرکوب مضاعف زده‌اند تانام اویی را که "اسم رمز ما" شد، از خاطرمان و از وجدان‌مان بزدایند».

۱۰:۲۴ ۱۶.۶.۱۴۰۲

اتهام مهندسی که در ملأعام حجاب از سر برداشت، «جریحه‌دار کردن عفت عمومی» عنوان شد

حساب کاربری دادبان در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) خبر داده که اتهام زینب کاظمی، مهندسی که در جلسه مجمع سازمان نظام مهندسی حجاب از سر برداشت، «جریحه‌دار کردن عفت عمومی» عنوان شده است.

این حساب کاربری که علاوه بر مشاوره رایگان حقوقی به معترضان و بازداشت‌شدگان، اخبار حقوق بشری نیز منتشر می‌کند، به نقل از یک منبع آگاه نوشته که جلسه دادگاه خانم کاظمی روز ششم شهریور برگزار شده، اما حکم او تاکنون اعلام نشده است.

بر اساس ویدئویی که روز جمعه، ۲۸ بهمن ۱۴۰۱، درشبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، خانم کاظمی، یکی از نامزدهای زن هیئت رئیسه مجمع سازمان نظام مهندسی استان تهران، در جلسه رأی‌گیری این مجمع در اعتراض به عدم اجازه برای نامزد شدنش به دلیل «بی‌حجابی»، روسری خود را پرت کرد؛ اقدامی که نه تنها در محل همان مجمع،‌ بلکه در شبکه‌های اجتماعی توجه‌های بسیاری را به‌خود جلب کرد.

یک روز بعد، رسانه‌های حکومتی از تشکیل پرونده قضایی علیه زینب کاظمی خبر دادند و پنج روز بعد ویدئویی از این مهندس معترض درشبکه‌های اجتماعی منتشر شد که او با حجاب اجباری کامل و با لحنی کاملا متفاوت ازحضورش در مجمع اعلام کرد که که «پشیمان» است و از «اذهان عمومی عذرخواهی» کرد.

۰۹:۵۷ ۱۶.۶.۱۴۰۲

واکنش‌ها به گفت‌وگوی سفیر بریتانیا در ایران؛ «کاش ما هم از ایرانمون لذت می‌بردیم»

اینستاگرام سفارت بریتانیا در ایران، روز چهارشنبه ۱۴ شهریور ویدئویی از یک «گفت‌وگوی ساده و صمیمانه» با سیمون شرکلیف، سفیر بریتانیا در تهران منتشر کرده که با واکنش‌های متفاوتی در شبکه‌های اجتماعی همراه شده است. در این ویدئو که به‌صورت پرسش و پاسخ کوتاه و به زبان فارسی تهیه شده، نظر سفیر بریتانیا درباره موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و گردشگری مربوط با ایران پرسیده می‌شود.

سیمون شرکلیف علاوه بر اشاره به علاقه‌اش به ایران، در پاسخ به پرسش‌ها می‌گوید که رشت، بیشترین شباهت را به شهرهای بریتانیا دارد، بین لهجه‌ها به لهجه اصفهانی علاقمند است، اسطور ایرانی مورد علاقه‌اش «کاوه آهنگر» است، طرفدار تیم «آبی‌‌»ها است و چندین بار هم به غذاهای ایرانی اشاره می‌کند.

برخی کاربران ایرانی در پیام‌هایی به این پست اینستاگرامی سفارت بریتانیا واکنش نشان داده‌اند، از جمله کاربری به نام سپیده نوشته است: «کاش ما هم مثل آقای سفیر حالمون خوب بود و از ایرانمون لذت می‌بردیم.»

شماری از کاربران به تسلط سفیر بریتانیا به زبان فارسی اشاره کرده و از این که بیشتر دیپلمات‌های ایرانی حتی زبان انگلیسی بلد نیستند، انتقاد کرده‌اند. کاربرانی هم با نگاهی بدبینانه به انتشار این دست ویدئوها توسط سفیر بریتانیا آن را ادامه آنچه «سیاست‌های پنهان و قدیمی» این کشور برای «نفوذ اجتماعی» در کشورهای دیگر عنوان کرده‌اند، نامیده‌اند.

بعضی از کاربران نیز از آقای شرکلیف درخواست کردند که برای تسهیل صدور روادید به‌ویژه برای دانشجویان متقاضی تحصیل در بریتانیا چاره‌ای بیندیشد. هم‌زمان با موج گسترده مهاجرت در ایران بسیاری از شهروندان به‌ویژه دانشجویان با مشکلات زیادی برای دریافت ویزا از سوی سفارتخانه‌های مختلف به‌ویژه از سوی سفارت بریتانیا روبرو هستند.

۰۹:۴۲ ۱۶.۶.۱۴۰۲

دیدار وزیر اطلاعات اسرائیل با شماری از روزنامه‌نگاران و مخالفان جمهوری اسلامی

گیلا گاملی‌ال وزیر اطلاعات اسرائیل روز چهارشنبه ۱۵ مرداد در لندن با شماری از روزنامه‌نگاران و کنشگران سیاسی مخالف جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

به‌نوشته سایت المانیتور، در آستانه سالگرد اعتراضات پس از جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، ملاقات وزیر اطلاعات اسرائیلی با ایرانیان در لندن، بخشی از تلاش چند ماهه این مقام برای برقراری گفت‌وگو با گروه‌های تبعیدی ایرانی است.

یک «منبع نزدیک» به خانم گاملی‌ال به المانیتور گفت او در این دیدار درباره اهمیت حمایت غرب از «مبارزه ایرانیان برای دستیابی به حقوق بشر و آزادی» و «ادامه تلاش تروریستی حکومت ایران علیه اسرائیل و سایر نقاط جهان» سخن گفت و دیدار و مذاکرات خود با شاهزاده رضا پهلوی را به عنوان بخشی از آمادگی برای فردای نبود جمهوری اسلامی در ایران نامید.

به نوشته المانیتور، وزیر اطلاعات اسرائیل که از زمان انتصاب به این سمت چند بار دیگر نیز با کنشگران ایرانی در تبعید ملاقات کرده، همراه با وزارت خارجه اسرائیل تلاش می‌کند اتحادیه اروپا را برای تروریستی نامیدن سپاه پاسداران متقاعد کند و در دوره اخیر سفرهایی به لندن و رم برای گفت‌وگو با مقامات بریتانیایی و ایتالیایی داشته است. اتحادیه اروپا تا کنون این درخواست را نپذیرفته است.

خانم گاملی‌ال که عضو ارشد حزب حاکم لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو است، در سفر بهار امسال شاهزاده رضا پهلوی به اسرائیل میزبان او بود. همزمان با سفر خانم گاملی‌ال به لندن، آقای پهلوی نیز این هفته در لندن بود.

۰۹:۰۴ ۱۶.۶.۱۴۰۲

مکرون: پرچم روسیه نمی‌تواند در المپیک پاریس باشد

رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای با روزنامه ورزشی اکیپ گفت که پرچم روسیه نمی‌تواند در بازی‌های المپیک پاریس وجود داشته باشد. امانوئل مکرون در این گفت‌وگو که شامگاه چهارشنبه منتشر شد، دلیل این گفته خود را «جنایات جنگی» روسیه اعلام کرد.

مکرون گفت: «بدیهی است که پرچم روسیه در بازی‌های پاریس وجود ندارد. فکر می‌کنم در این زمینه اتفاق نظر وجود دارد، زیرا روسیه به عنوان یک کشور در زمانی که مرتکب جنایات جنگی شده، و بچه‌ها را اخراج می‌کند، جایی ندارد.»

او درباره حضور احتمالی ورزشکاران روس به صورت انفرادی در بازی‌های المپیک تابستانی پاریس در سال آینده، نیز گفت: «این کشور میزبان نیست که باید تصمیم بگیرد که کمیته بین‌المللی المپیک چه کاری باید انجام دهد. من به توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک اعتماد کامل دارم.» رئیس‌جمهور فرانسه همچنین خواست که اوکراینی‌ها در این تصمیم مشارکت داشته باشند.

مکرون گفت: «سوال واقعی که جهان المپیک باید در مورد آن تصمیم بگیرد این است که چه جایگاهی به این ورزشکاران روسی بدهد که گاهی یک عمر برای آماده شدن وقت گذاشتند و حتی می‌توانند قربانی این رژیم باشند.»

روسیه از فوریه سال گذشته میلادی تهاجمی را علیه اوکراین به راه انداخته که خود آن را «عملیات ویژه نظامی» توصیف می‌کند. بر اساس گزارش‌ها، این تهاجم که موجب کشته شدن ده‌ها هزار نظامی و غیرنظامی و آواره شدن میلیون‌ها نفر دیگر شده است.

۰۸:۵۱ ۱۶.۶.۱۴۰۲

شورای شهر ریچموند‌هیل کانادا ۱۶ سپتامبر را «روز یادبود مهسا امینی» معرفی کرد

شورای شهر ریچموند‌هیل در حومه شهر تورنتو در کانادا که پیش از این تجمع بزرگ ۵۰ هزار نفری ایرانیان در حمایت از اعتراضات در آنجا برگزار شده بود، ۱۶ سپتامبر، سالروز جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد را روز یادبود او نام‌گذاری کرد.

در نشست رسمی این شورا به تجمع بزرگ ایرانیان ساکن این منطقه در حمایت از اعتراضات در اول اکتبر ۲۰۲۲ و تصمیم جامعه ایرانیان برای برگزاری تجمع دوباره در سالروز اعتراضات، اشاره شده و شانزدهم سپتامبر «روز یادبود مهسا امینی» نام گرفته است.

در بیانیه شورای شهر ریچموندهیل همچنین دستور انتخاب محلی مناصب برای کاشت درخت و نصب یک نیمکت همراه با پلاکارد یادبود به نام مهسا امینی و حمایت از اعتراضات «زن زندگی آزادی» صادر شده است.

ریچموندهیل یک منطقه ایرانی‌نشین در حومه تورنتو است است.

۰۸:۳۳ ۱۶.۶.۱۴۰۲

«تهدید جانی» اعضای خانواده محمد حسن‌زاده، از کشته‌شدگان اعتراضات

سایت حقوق بشری «هه‌نگاو» گزارش داده است که پدر و خواهر محمد حسن‌زاده از کشته‌شدگان اعتراضات در بوکان توسط اداره اطلاعات این شهر بازداشت و در مورد برگزاری هرگونه مراسم به‌مناسبت سالگرد اعتراضات «زن زندگی آزادی» تهدید شده‌اند.

بر اساس این گزارش احمد و سولماز حسن‌زاده، پدر و خواهر محمد روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور بازداشت و به دادسرای بوکان منتقل شدند. هه‌نگاو به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده است که به خانواده حسن‌زاده درباره برگزاری هرگونه مراسمی هشدار داده شده است و پدر و خواهر او به «حذف فیزیکی» و «مرگ» تهدید شده‌اند.

بر اساس این گزارش، هم‌چنین دادستان بوکان خانواده حسن‌زاده را تهدید کرده است که باید مطلب سایت هه‌نگاو درباره «کذب بودن» ادعاهای مطروح‌شده در خبرگزاری میزان، رسانه رسمی قوه قضاییه، درباره نحوه کشته شدن محمد حسن‌زاده را تکذیب کنند.

محمد حسن‌زاده شامگاه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات بوکان با ضربات متعدد چاقو و هم‌چنین گلوله نیروهای حکومتی کشته شد. خبرگزاری میزان هفتم شهریور مدعی شده بود که محمد حسن‌زاده در جریان یک اختلاف شخصی جان باخته است.

هم‌زمان با نزدیک شدن به سالروز کشته شدن مهسا (ژینا) امینی، فشار بر خانواده کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ افزایش یافته است. بسیاری از این خانواده‌ها احضار و تهدید و شماری نیز بازداشت شده‌اند.

۰۸:۱۴ ۱۶.۶.۱۴۰۲

شکایت بازیکن تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا از رئیس تعلیق‌شده فدراسیون فوتبال این کشور

جنیفر هرموسو بازیکن تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا از لوئیس روبیالس، رئیس تعلیق شده فدراسیون فوتبال این کشور، به دلیل بوسیدن لب‌هایش پس از قهرمانی در جام جهانی اخیر فوتبال زنان شکایت کرده است.

خبرگزاری فرانسه نوشت که طرح این شکایت، شرط اساسی دادستانی اسپانیا بود تا بتواند اقدام قضایی را علیه رئیس تعلیق شده فدراسیون اسپانیا انجام دهد.
پیشتر تحقیقات مقدماتی درباره آقای روبیالس به دلیل «تعرض جنسی» از سوی دستگاه قضایی آغاز شده بود.

از زمان اصلاحات اخیر در قانون جزایی اسپانیا، یک بوسه بدون رضایت می‌تواند «تعرض جنسی» در نظر گرفته شود؛ یک اصطلاح کلی که همه انواع خشونت‌های جنسی را فرامی‌گیرد.

آقای روبیالس در جریان مراسم اهدای مدال و جام قهرمانی به تیم کشورش در جام جهانی، لب‌های خانم هرموسو را بوسید که جنجال زیادی به پا کرد. فدراسیون فوتبال اسپانیا روز ۱۴ شهریور خورخه ویلدا، سرمربی تیم ملی فوتبال زنان این کشور، را اخراج و به خاطر رفتار لوئیس روبیالس عذرخواهی کرد.

۰۸:۰۰ ۱۶.۶.۱۴۰۲

تفتیش منزل یک روزنامه‌نگار در کرج توسط نیروهای امنیتی

پریسا صالحی، روزنامه‌نگار ساکن کرج از تفتیش منزل خود سوی نیروهای امنیتی خبر داد.

بر اساس توئیت خانم صالحی، سه‌شنبه چهاردهم شهریورماه، منزل این روزنامه‌نگار، مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت و تلفن همراه او «ضبط» شد. پریسا صالحی، روزنامه نگار سابق وب‌سایت انصاف نیوز است.

هنوز اطلاعات بیشتری درباره علت حضور نیروهای امنیتی در منزل این روزنامه‌نگار منتشر نشده است. صالحی نوشته که مأموران در حین تفتیش، بارها به او و خانواده‌اش، «اهانت» کردند.

بعد از اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱، روزنامه‌نگاران بسیاری تحت فشار قرار گرفته و بازداشت شدند. نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگاری هستند که به‌دلیل انتشار گزارش‌هایی درباره جان‌باختن و خاکسپاری مهسا امینی، ماه‌ها است که زندانی بوده و تحت اتهامات سنگین امنیتی قرار گرفته‌اند.

۰۷:۵۳ ۱۶.۶.۱۴۰۲

روسیه از توافق اولیه با ترکیه برای صادرات یک میلیون تن غلات به آفریقا خبر داد

یک مقام روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور با ترکیه بر سر صادرات یک میلیون تن غله به آفریقا به توافق اولیه دست یافته است.

طبق این گزارش، این میزان غله با تخفیف و با حمایت مالی قطر به کشورهای افریقایی صادر خواهد شد. روسیه دو ماه پیش از توافق صدور غلات از دریای سیاه که با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل متحد به‌دست آمده بود، خارج شد.

الکساندر گروشکو٬ معاون وزیر خارجه روسیه٬ گفته است توافقات اولیه به دست آمده است و به زودی همه طرف‌ها اقدامات لازم جهت حل همه جنبه‌های فنی صادرات غلات آغاز می‌کنند.

رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه در نشستی خبری در شهر سوچی و پس از دیدار سه ساعته با رجب طیب اردوغان٬ گفت٬ تا زمانی که غرب خواسته‌های روسیه را مورد توجه قرار ندهد، توافق تازه‌ای برای صدور غلات وجود نخواهد داشت.

رئیس جمهور روسیه همچنین انتقادهای پیشین خود از اوکراین و غرب در مورد توافقی را که دولت او حاضر به تمدید آن نشد، تکرار کرد و افزود که خروج کشورش از توافق، «تأثیری بر بازار جهانی غلات نداشته»، زیرا «قیمت غلات در حال کاهش است و کمبود مواد غذایی در دنیا احساس نمی‌شود».

آقای پوتین در عین حال کی‌یف را متهم کرد توافقی را که با وساطت ترکیه به‌دست آمده بود، «راهی زباله‌دان کرد». او مدعی شد درحالی که «روسیه امنیت را در امتداد دالان صدور غلات تأمین می‌کرد، طرف مقابل [اوکراین] از این کریدورهای بشردوستانه برای حملات تروریستی استفاده می‌کرد».

این در حالی است که روسیه پس از خروج از توافق انتقال غلات، حملات پهپادی و موشکی خود را علیه بنادری را که صادرات غلات اوکراین از آنجا صورت می‌گرفت، افزایش داده است.

این اقدام پوتین به افزایش قیمت غلات در جهان منجر شده و در عین حال او پیشتر در یک اجلاس با برخی رهبران کشورهای آفریقایی تلاش کرد که به آنها وعده عرضه غلات مجانی و ارزان بدهد؛ اظهاراتی که با انتقاد اتحادیه اروپا روبه‌رو شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG