لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۸

افشاگری یک زندانی سیاسی از «وضعیت تکان‌دهنده» در قزلحصار

۱۶:۵۹ ۱۶.۶.۱۴۰۲

حکم تعلیقی «۷۴ ضربه شلاق» علیه مهندس زن برای برداشتن حجاب اجباری

زینب کاظمی، مهندسی که در یک جلسه مجمع مهندسان تهران در اقدامی اعتراض‌آمیز حجاب اجباری خود را برداشت، از صدور حکم تعلیقی «۷۴ ضربه شلاق» علیه خود از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی خبر داد.

خانم کاظمی روز پنجشنبه با انتشار ویدئویی در اینستاگرام گفت که این حکم به اتهام «جریحه‌دار کردن عفت عمومی» صادر شده و در صورت «ارتکاب جرم» تا مدت پنج سال، این حکم به اجرا گذاشته خواهد شد.

او همچنین متن این حکم قضایی را در اینستاگرام منتشر کرده است.

این مهندس زن تاکید کرد که در تمام مدت روند رسیدگی به پرونده‌اش این اتهام را نپذیرفته و اکنون نیز نمی‌پذیرد.

او گفت: «اگر سیستمی به این نتیجه رسیده که آدمی مثل من "بی‌عفت" است، قطعا باید در معیارهای خود تجدیدنظر کند.»

خانم کاظمی یکی از نامزدهای زن هیئت رئیسه مجمع سازمان نظام مهندسی استان تهران بود و به «تقلب‌ها» در انتخابات این هیئت و همچنین فضای امنیتی حاکم بر آن اعتراض داشت.

ویدیویی که روز جمعه ۲۸ بهمن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد که این مهندس زن پس از ابراز اعتراضش، روسری خود را پرتاب می‌کند و این اقدام اعتراضی تشویق شدید حاضران را به همراه داشت.

انتشار این ویدئو موجی از واکنش‌ها را برانگیخت و یک رسانه نزدیک به سپاه پاسداران روز شنبه ۲۹ بهمن از تشکیل پرونده قضایی علیه زینب کاظمی خبر داد.

خانم کاظم‌پور در آن جلسه با اشاره به «کتک زدن» زنان به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری در خارج از همان سالن در سخنانی گفت «مجمعی که شأن مهندسان در آن رعایت نمی‌شود رسمیت ندارد.»

۱۶:۲۲ ۱۶.۶.۱۴۰۲

دولت بریتانیا می‌گوید زندانی فراری متهم به «تروریسم» و «مرتبط با ایران» را پیدا خواهد کرد

دولت بریتانیا ساعاتی پس از انتشار خبر فرار یک زندانی،‌ که با اتهامات مرتبط با تروریسم روبه‌روست، متعهد به پیدا کردن او شد.

دانیل عابد خلیفه که ۲۱ سال دارد روز چهارشنبه از زندانی در لندن و با پنهان شدن زیر کامیون حامل غذا گریخته است.

با گذشت یک روز که پلیس موفق به پیدا کردن او نشده، حال جستجویی سراسری در بریتانیا در این زمینه در جریان است. بنا بر اعلام مقامات به دلیل این جستجو پرواز هواپیماها و کشتی‌ها با تاخیر انجام می‌شود.

دانیل عابد خلیفه که سرباز پیشین ارتش بریتانیا بوده است، متهم به تلاش برای گرد‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده است که «مستقیم یا غیرمستقیم می‌توانسته توسط دشمن» مورد استفاده قرار گیرد.

شبکه جهانی بی‌بی‌سی گزارش داده است که او به جاسوسی برای ایران متهم است و همچنین تلاش کرده بود «بمب‌های تقلبی» را در یک پایگاه نظامی بریتانیا جاسازی کند.

همه اتهامات او «تروریستی» تلقی شده‌اند و بعد از فرار او از زندان «وندز ورث» لندن، تدابیر امنیتی در فرودگاه‌ها و بندرگاه‌های سراسر بریتانیا تشدید شده است.

پلیس بریتانیا اعلام کرده که از خانواده، دوستانش، همکارانش در ارتش و همبندان او در زندان بازجویی و نامه‌ها و تماس‌های تلفنی او در زندان را بررسی خواهد کرد. وزارت دفاع بریتانیا تأیید کرده که در ماه مه امسال و بعد از ایراد اتهامات به این فرد، او را از خدمت در ارتش کنار گذاشته بود.

سیاستمداران اپوزیسیون در بریتانیا به شدت از نگهداری فردی با چنین اتهاماتی در زندان عادی انتقاد کرده‌اند.

۱۵:۱۹ ۱۶.۶.۱۴۰۲

ژاپن پس از سه بار تعویق، کاوشگر خود را به سمت ماه پرتاب کرد

ژاپن پس از سه بار به تعویق انداختن پرتاب یک کاوشکر به سمت کره ماه طی ماه گذشته، به دلیل شرایط بد جوی، صبح روز پنجشنبه یک موشک حامل یک این کاوشگر را با موفقیت پرتاب کرد.

سازمان فضایی ژاپن اعلام کرد که این موشک طبق برنامه‌ریزی قبلی از مرکز فضایی تانگاشیما در جنوب ژاپن پرتاب شد. این موشک حامل یک کاوشگر هوشمند برای فرود روی کره ماه است که «تک‌تیرانداز ماه» نام گرفته و قرار است فناوری فرود با دقت بالای خود روی ماه را آزمایش کند

انتظار می‌رود این کاوشگر تا ماه فوریه به ماه برسد. این موشک ژاپنی همچنین حامل تلسکوپ فضایی است که توسط سازمان فضایی ژاپن، ناسا و آژانس فضایی اروپا توسعه یافته است.

دو هفته پیش، هند به عنوان چهارمین کشور جهان، یک کاوشگر خود را با موفقیت در قطب جنوب ماه فرود آورد.

۱۵:۱۶ ۱۶.۶.۱۴۰۲

تأیید دهه‌ها سوءاستفاده جنسی از مردان جوان در ژاپن توسط یک گروه پرطرفدار موسیقی

رئیس بزرگ‌ترین آژانس موسیقی ژاپنی روز پنج‌شنبه ۱۶ شهریور تأیید کرد که جانی کیتاگاوا، بنیانگذار شماری از گروه‌های پرطرفدار موسیقی دراین کشور، دهه‌ها از خوانندگان جوان مرد سوءاستفاده جنسی کرده بود.

براساس گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های ژاپن، ارزیابی شده که او همچنین از چند صد تن از مشتاقان این گروه‌های موسیقی بهره‌برداری جنسی می‌کرده است.

جانی کیتاگاوا، تهیه‌کننده بزرگ موسیقی و مدیر استعدادیابی موسیقی، زاده آمریکا، سه سال پیش در سن ۸۷ سالگی براثر سکته درگذشت. او از سال ۱۹۶۲ بنیان‌گذار گروه‌های موسیقی پرطرفداری در ژاپن بود که تمامی آن‌ها را هنرمندان مرد تشکیل می‌دادند. این گروه‌ها در میان جوانان در کشورهای دیگر شرق آسیا نیز هواخواهان بسیاری داشتند.

یک رسانه ژاپنی ابتدا ۲۴ سال پیش گزارش‌هایی در خصوص سوء استفاده جنسی جانی کیتاگاوا از هنرمندان و هواخواهان گروه‌های موسیقی منتشر کرد. شبکه بی‌بی‌سی جهانی نیز بهار امسال مستندی در این باره پخش کرد. بسیاری از قربانیان افراد زیر سن قانونی بوده‌اند.

گروهی از کارشناسان مستقل به ریاست دادستان اسبق ژاپن، که این اتهامات را مورد تحقیق قرار دادند، ماه گذشته در گزارشی اعلام کردند که سابقه سوءاستفاده کیتاگاوا از هنرمندان و طرفداران آن‌ها به دهه ۵۰ قرن بیستم بازمی‌گردد. این گزارش از مادر جانی کیتاگاوا نیز به دلیل آگاهی از عمل پسر خود و نادیده گرفتن آن، انتقاد کرده بود.

جولی فوجی‌شیما، خواهرزاده او، که رئیس کنونی شرکت به‌جای مانده از جانی کیتاگاوا است، روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری که شمار حاضران آن بسیار زیاد بودند، «از صمیم قلب از قربانیان پوزش‌خواهی کرد».

۱۴:۳۰ ۱۶.۶.۱۴۰۲

«جرم‌زدایی» از سقط جنین در سراسر مکزیک

دیوان عالی مکزیک حکم داد که سقط جنین در همه ۳۲ ایالت‌ این کشور «جرم‌زدایی» شده و نظام قضایی که سقط جنین را مجازات می‌کند، «غیرقانونی» است. همین دیوان دو سال پیش نیز حکم کرد که جرم‌انگاری سقط جنین خلاف قانون اساسی است.

بر اساس تصمیم جدید دیوان عالی مکزیک، قانون مجازات موسوم به کواویلا لغو می‌شود. پیشتر بر اساس این قانون، زنانی که اقدام به سقط جنین می‌کردند، با خطر مجازات زندان روبه‌رو می‌شدند.

علاوه بر مکزیک، در دیگر کشورها نیز تلاش‌ها برای جرم‌زدایی از سقط جنین ادامه دارد. سال گذشته، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در روز جهانی زن خواستار گنجاندن «آزادی» زنان برای پایان دادن داوطلبانه به بارداری (سقط جنین) در قانون اساسی این کشور شد.

با این حال در ایران، شرایط برای زنان در این زمینه محدودتر شده است. در فروردین‌ماه و حدود یک سال و نیم پس از ابلاغ قانون «جوانی جمعیت» در ایران که بر اساس آن محدودیت‌های شدیدی علیه سقط جنین اعمال می‌شود، وزارت بهداشت از «فاجعه‌باربودن» آمار سقط‌ جنین‌ غیرقانونی در خارج از مراکز درمانی خبر داد.

۱۳:۱۹ ۱۶.۶.۱۴۰۲

واکنش دانشگاه تهران به انتقادها از اخراج استادان دانشگاه؛ همگی «حق‌التدریس» بودند

در واکنش به موج گسترده اخراج اساتید دانشگاه، روابط عمومی دانشگاه تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «عدم همکاری» تنها با اساتید «حق‌التدریس» این دانشگاه صورت گرفته است. در این اطلاعیه با اشاره به اظهارات اخیر رئیس دانشگاه تهران، آمده که «طی دو سال اخیر هیچ موردی مبنی بر اخراج هیئت علمی در دانشگاه تهران رخ نداده است.»

با وجودی که مقامات جمهوری اسلامی اخراج هیئت علمی دانشگاه‌ها را انکار می‌کنند، اما خبرهایی مبنی بر اجبار اعضای هیئت علمی چند دانشگاه مبنی بر بازنشستگی زودهنگام منتشر شده و چند استاد دانشگاه نیز خود، این موضوع را تأیید کرده‌اند.

محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، روز یکشنبه ۱۲ شهریور در گفت‌وگوبا خبرگزاری ایلنا «هرگونه اخراج» اساتید از این دانشگاه را تکذیب کرده بود و در عین حال مدعی شده بود که برخی اساتید به علت «مشکلات اخلاقی و داشتن شاکی» از کار منع شده‌اند.

ادعاهای متناقض رئیس دانشگاه تهران مبنی بر تکذیب هرگونه «اخراج» اساتید یک روز پس از آن منتشر شد که سخنگوی وزارت علوم خبر اخراج اساتید را تأیید کرد و چندی پیش نیز شوراهای صنفی دانشجویان از «حذف» هفت تن از استادان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران خبر داده بود.

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی در روز نهم شهریور اعلام کرد که موج اخیر اخراج استادان دانشگاه از ابتدای دولت ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۰ آغاز شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که که دانشگاه‌های آزاد، تهران، علوم پزشكی تهران، علامه طباطبایی و شهید بهشتی، بیشترین احكام تعلیق، انفصال موقت از تدریس، ممنوع الورودی، قطع حقوق استاد، پایان همكاری و بازنشستگی اجباری را در میان دانشگاه‌های ایران داشته‌اند.

۱۲:۳۶ ۱۶.۶.۱۴۰۲

مانور نظامی مشترک ارمنستان و آمریکا به زودی آغاز می‌شود

وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که نیروهای این کشور و آمریکا مجموعه‌ای از تمرینات نظامی مشترکی را هفته آینده در ارمنستان آغاز خواهند کرد. در بیانیه وزارت دفاع ارمنستان آمده که این رزمایش مشترک «بخشی از آمادگی‌ها برای مشارکت در مأموریت‌های بین‌المللی حافظ صلح» است. قرار است که رزمایش مشترک ارمنستان و آمریکا از ۱۱ تا ۲۰ سپتامبر در ارمنستان برگزار شود.

ارمنستان، یکی از جمهوری‌های شوروی سابق، چندین ماه است که نشانه‌هایی مبنی بر نارضایتی از متحد سنتی خود، روسیه، از خود نشان می‌دهد. ایروان معتقد است که حمایت مسکو از ارمنستان مقابل با جمهوری آذربایجان ناکافی است. باکو و ایروان دهه‌هاست که در زمینه حاکمیت منطقه قره‌باغ دچار اختلافند.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه‌ای با یک روزنامه ایتالیایی که روز یکشنبه منتشر شد، گفت که ارمنستان با تکیه بر مسکو برای تضمین امنیت خود مرتکب خطای استراتژیک شده است. مسکو و ایروان پیمان دفاعی مشترک امضا کرده‌اند و روسیه در ارمنستان یک پایگاه نظامی دارد.

۱۲:۱۷ ۱۶.۶.۱۴۰۲

آتش‌سوزی در یک واحد پالایش میعانات نفتی در آشتیان

عکسی که خبرگزاری تسنیم از آتش‌سوزی مخازن پالایش میعانات نفتی در آشتیان منتشر کرده است.
عکسی که خبرگزاری تسنیم از آتش‌سوزی مخازن پالایش میعانات نفتی در آشتیان منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا یک واحد پالایش میعانات نفتی در شهرستان آشتیان، واقع در استان مرکزی، بامداد پنج‌شنبه ۱۶ شهریور دچار آتش‌سوزی شد. بر اساس این گزارش ۱۲ تیم آتش‌نشانی، از پنج شهرستان و یک پالایشگاه دیگر برای اطفای حریق به این واحد پالایشی اعزام شدند. این آتش‌سوزی پس از پنج ساعت «کنترل شد».

به گزارش خبرگزاری تسنیم امید محترمی، مدیر کل بحران استانداری مرکزی، گفته که این حادثه تلفات جانی و مصدوم نداشته و خسارت و علت وقوع آن در دست بررسی است.

آتش‌سوزی در واحدهای نفتی و گازی در شهرهای مختلف گه‌گاه خبرساز می‌شود. در ماه‌های گذشته رسانه‌های داخلی موارد متعددی از این حوادث را که حتی منجر به آسیب دیدن و کشته شدن نیروهای انسانی شاغل در این واحدها شده است، خبررسانی کرده‌اند.

۱۱:۳۳ ۱۶.۶.۱۴۰۲

حکم دادگاه آمریکا علیه جمهوری اسلامی در ارتباط با «شکنجه و حبس» عباس امیرانتظام

دادگاهی در آمریکا حکمی را در ارتباط با «شکنجه و ۴۰ سال حبس غیرقانونی» عباس امیر انتظام، سخنگوی دولت موقت بازرگان از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی صادر کرد.

بر اساس این حکم که از سوی دادگاهی فدرال در واشینگتن‌ دی‌سی صادر شده و از سوی وکیل خانواده امیرانتظام در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، باید به سه فرزند امیرانتظام مجموعاً ۱۹ و نیم میلیون دلار غرامت داده شود.

فرزندان این زندانی فقید پیشتر به دلیل «حبس، شکنجه و ایجاد شرایطی که موجب مرگ» پدرشان شد، علیه جمهوری اسلامی ایران در این دادگاه شکایت کرده‌ بودند. این شکایت سال ۱۳۹۸ و در سالگرد مرگ امیرانتظام در دادگاه به ثبت رسید.

عباس امیرانتظام، سخنگو و معاون نخست وزیر دولت موقت مهدی بازرگان پس از انقلاب اسلامی که از وی به عنوان قدیمی‌ترین زندانی سیاسی جمهوری اسلامی نام برده می‌شد، در ۲۱ تیرماه سال ۱۳۹۷ درگذشت.

او پس از اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان خط امام در آبان سال ۱۳۵۸ با احضار به ایران بازداشت شد و به اتهام «جاسوسی» و «همکاری» با سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا محاکمه و به اعدام محکوم شد. اما در نهایت حکم اعدام او به ابد تقلیل یافت.

۱۱:۳۰ ۱۶.۶.۱۴۰۲

گوگل شفافیت در استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات سیاسی را اجباری کرد

گوگل اعلام کرد باید مشخص شود که آیا در تبلیغات سیاسی که تحت مدیریت این شرکت بزرگ آمریکایی منتشر می‌شود، از ابزار هوش مصنوعی استفاده شده یا نه.

یک سخنگوی گوگل روز چهارشنبه، ۱۵ شهریور گفت: «به دلیل استفاده روزافزون از ابزارهایی که محتوای مصنوعی تولید می‌کنند، ما در حال گسترش خط‌مشی خود هستیم و از سفارش‌دهندگان تبلیغات می‌خواهیم زمانی که تبلیغات انتخاباتی‌شان حاوی مطالبی است که به‌صورت دیجیتالی ایجاد یا تغییر داده شده، اعلام کنند.»

این تصمیم گوگل پس از آن اعلام شده که توسعه سریع هوش مصنوعی در جهان موجب ایجاد نگرانی‌ها در مورد سوءاستفاده احتمالی از این ابزار، به ویژه در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آتی آمریکا شده است.

گوگل فضاهایی در وب‌سایت‌ها و برنامه‌های خود برای تبلیغات می‌فروشد و به عنوان واسطه در دنیای اینترنت بین تبلیغ‌کنندگان و کاربران عمل می‌کند.

گوگل در حال حاضر، برای تبلیغاتی که از طریق پلتفرم‌های خود منتشر می‌کند، دستکاری محتوای دیجیتال با هدف گمراه کردن مخاطب در موضوعات سیاسی و تبلیغات حاوی ادعاهای نادرست را که احتمالاً اعتماد به سیستم انتخاباتی را تضعیف می‌کند، ممنوع کرده است.

به گفته گوگل، از ماه نوامبر، تبلیغات سیاسی باید «به وضوح نشان دهند» که حاوی «محتوای مصنوعی» هستند یا نه. این شرکت مستقر در کالیفرنیا اضافه کرد که به سرمایه‌گذاری برای بهتر شناسایی این عناصر ادامه می‌دهد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG