لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

افشاگری یک زندانی سیاسی از «وضعیت تکان‌دهنده» در قزلحصار

۱۵:۱۶ ۱۶.۶.۱۴۰۲

تأیید دهه‌ها سوءاستفاده جنسی از مردان جوان در ژاپن توسط یک گروه پرطرفدار موسیقی

رئیس بزرگ‌ترین آژانس موسیقی ژاپنی روز پنج‌شنبه ۱۶ شهریور تأیید کرد که جانی کیتاگاوا، بنیانگذار شماری از گروه‌های پرطرفدار موسیقی دراین کشور، دهه‌ها از خوانندگان جوان مرد سوءاستفاده جنسی کرده بود.

براساس گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های ژاپن، ارزیابی شده که او همچنین از چند صد تن از مشتاقان این گروه‌های موسیقی بهره‌برداری جنسی می‌کرده است.

جانی کیتاگاوا، تهیه‌کننده بزرگ موسیقی و مدیر استعدادیابی موسیقی، زاده آمریکا، سه سال پیش در سن ۸۷ سالگی براثر سکته درگذشت. او از سال ۱۹۶۲ بنیان‌گذار گروه‌های موسیقی پرطرفداری در ژاپن بود که تمامی آن‌ها را هنرمندان مرد تشکیل می‌دادند. این گروه‌ها در میان جوانان در کشورهای دیگر شرق آسیا نیز هواخواهان بسیاری داشتند.

یک رسانه ژاپنی ابتدا ۲۴ سال پیش گزارش‌هایی در خصوص سوء استفاده جنسی جانی کیتاگاوا از هنرمندان و هواخواهان گروه‌های موسیقی منتشر کرد. شبکه بی‌بی‌سی جهانی نیز بهار امسال مستندی در این باره پخش کرد. بسیاری از قربانیان افراد زیر سن قانونی بوده‌اند.

گروهی از کارشناسان مستقل به ریاست دادستان اسبق ژاپن، که این اتهامات را مورد تحقیق قرار دادند، ماه گذشته در گزارشی اعلام کردند که سابقه سوءاستفاده کیتاگاوا از هنرمندان و طرفداران آن‌ها به دهه ۵۰ قرن بیستم بازمی‌گردد. این گزارش از مادر جانی کیتاگاوا نیز به دلیل آگاهی از عمل پسر خود و نادیده گرفتن آن، انتقاد کرده بود.

جولی فوجی‌شیما، خواهرزاده او، که رئیس کنونی شرکت به‌جای مانده از جانی کیتاگاوا است، روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری که شمار حاضران آن بسیار زیاد بودند، «از صمیم قلب از قربانیان پوزش‌خواهی کرد».

۱۵:۱۹ ۱۶.۶.۱۴۰۲

ژاپن پس از سه بار تعویق، کاوشگر خود را به سمت ماه پرتاب کرد

ژاپن پس از سه بار به تعویق انداختن پرتاب یک کاوشکر به سمت کره ماه طی ماه گذشته، به دلیل شرایط بد جوی، صبح روز پنجشنبه یک موشک حامل یک این کاوشگر را با موفقیت پرتاب کرد.

سازمان فضایی ژاپن اعلام کرد که این موشک طبق برنامه‌ریزی قبلی از مرکز فضایی تانگاشیما در جنوب ژاپن پرتاب شد. این موشک حامل یک کاوشگر هوشمند برای فرود روی کره ماه است که «تک‌تیرانداز ماه» نام گرفته و قرار است فناوری فرود با دقت بالای خود روی ماه را آزمایش کند

انتظار می‌رود این کاوشگر تا ماه فوریه به ماه برسد. این موشک ژاپنی همچنین حامل تلسکوپ فضایی است که توسط سازمان فضایی ژاپن، ناسا و آژانس فضایی اروپا توسعه یافته است.

دو هفته پیش، هند به عنوان چهارمین کشور جهان، یک کاوشگر خود را با موفقیت در قطب جنوب ماه فرود آورد.

۱۶:۲۲ ۱۶.۶.۱۴۰۲

دولت بریتانیا می‌گوید زندانی فراری متهم به «تروریسم» و «مرتبط با ایران» را پیدا خواهد کرد

دولت بریتانیا ساعاتی پس از انتشار خبر فرار یک زندانی،‌ که با اتهامات مرتبط با تروریسم روبه‌روست، متعهد به پیدا کردن او شد.

دانیل عابد خلیفه که ۲۱ سال دارد روز چهارشنبه از زندانی در لندن و با پنهان شدن زیر کامیون حامل غذا گریخته است.

با گذشت یک روز که پلیس موفق به پیدا کردن او نشده، حال جستجویی سراسری در بریتانیا در این زمینه در جریان است. بنا بر اعلام مقامات به دلیل این جستجو پرواز هواپیماها و کشتی‌ها با تاخیر انجام می‌شود.

دانیل عابد خلیفه که سرباز پیشین ارتش بریتانیا بوده است، متهم به تلاش برای گرد‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده است که «مستقیم یا غیرمستقیم می‌توانسته توسط دشمن» مورد استفاده قرار گیرد.

شبکه جهانی بی‌بی‌سی گزارش داده است که او به جاسوسی برای ایران متهم است و همچنین تلاش کرده بود «بمب‌های تقلبی» را در یک پایگاه نظامی بریتانیا جاسازی کند.

همه اتهامات او «تروریستی» تلقی شده‌اند و بعد از فرار او از زندان «وندز ورث» لندن، تدابیر امنیتی در فرودگاه‌ها و بندرگاه‌های سراسر بریتانیا تشدید شده است.

پلیس بریتانیا اعلام کرده که از خانواده، دوستانش، همکارانش در ارتش و همبندان او در زندان بازجویی و نامه‌ها و تماس‌های تلفنی او در زندان را بررسی خواهد کرد. وزارت دفاع بریتانیا تأیید کرده که در ماه مه امسال و بعد از ایراد اتهامات به این فرد، او را از خدمت در ارتش کنار گذاشته بود.

سیاستمداران اپوزیسیون در بریتانیا به شدت از نگهداری فردی با چنین اتهاماتی در زندان عادی انتقاد کرده‌اند.

۱۶:۵۹ ۱۶.۶.۱۴۰۲

حکم تعلیقی «۷۴ ضربه شلاق» علیه مهندس زن برای برداشتن حجاب اجباری

زینب کاظمی، مهندسی که در یک جلسه مجمع مهندسان تهران در اقدامی اعتراض‌آمیز حجاب اجباری خود را برداشت، از صدور حکم تعلیقی «۷۴ ضربه شلاق» علیه خود از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی خبر داد.

خانم کاظمی روز پنجشنبه با انتشار ویدئویی در اینستاگرام گفت که این حکم به اتهام «جریحه‌دار کردن عفت عمومی» صادر شده و در صورت «ارتکاب جرم» تا مدت پنج سال، این حکم به اجرا گذاشته خواهد شد.

او همچنین متن این حکم قضایی را در اینستاگرام منتشر کرده است.

این مهندس زن تاکید کرد که در تمام مدت روند رسیدگی به پرونده‌اش این اتهام را نپذیرفته و اکنون نیز نمی‌پذیرد.

او گفت: «اگر سیستمی به این نتیجه رسیده که آدمی مثل من "بی‌عفت" است، قطعا باید در معیارهای خود تجدیدنظر کند.»

خانم کاظمی یکی از نامزدهای زن هیئت رئیسه مجمع سازمان نظام مهندسی استان تهران بود و به «تقلب‌ها» در انتخابات این هیئت و همچنین فضای امنیتی حاکم بر آن اعتراض داشت.

ویدیویی که روز جمعه ۲۸ بهمن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد که این مهندس زن پس از ابراز اعتراضش، روسری خود را پرتاب می‌کند و این اقدام اعتراضی تشویق شدید حاضران را به همراه داشت.

انتشار این ویدئو موجی از واکنش‌ها را برانگیخت و یک رسانه نزدیک به سپاه پاسداران روز شنبه ۲۹ بهمن از تشکیل پرونده قضایی علیه زینب کاظمی خبر داد.

خانم کاظم‌پور در آن جلسه با اشاره به «کتک زدن» زنان به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری در خارج از همان سالن در سخنانی گفت «مجمعی که شأن مهندسان در آن رعایت نمی‌شود رسمیت ندارد.»

۱۷:۱۷ ۱۶.۶.۱۴۰۲

برای اولین بار در تاریخ مکزیک، دو زن نامزد دو حزب اصلی در انتخابات ریاست جمهوری شدند

برای اولین بار در تاریخ مکزیک، دو زن از دو حزب اصلی این کشور به عنوان نامزدهای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری معرفی شدند.

پیشتر اپوزیسیون در مکزیک، سوچیتل گالوِز، سناتور شصت ساله که ریشه‌های بومی دارد را به عنوان نامزد معرفی کرده بود.

روز چهارشنبه حزب چپگرای حاکم نیز اعلام کرد کلاودیا شاین‌باوم، شهردار پیشین مکزیکوسیتی، با پشت سر گذاشتن ۵ نامزد مرد از حزب خود، به عنوان نامزد نهایی حزب مورِنا برگزیده شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که یک انتخابات ایالتی اخیر با حضور دو نامزد زن، شاهد کمترین سطح مشارکت رای‌دهندگان در تاریخ این کشور بود.

۱۸:۳۷ ۱۶.۶.۱۴۰۲

لبنان مانع ورود ۱۲۰۰ مهاجر سوری شد

ارتش لبنان روز پنجشنبه ۱۵ شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد که این هفته مانع از ورود حدود ۱۲۰۰ شهروند سوریه از طریق مرز بین دو کشور شده است.

در همین روز نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان از «موج جدید» ورود مهاجران سوری به کشورش «از راه‌های غیرقانونی» ابراز نگرانی کرد و گفت ارتش و پلیس این کشور از این رخداد جلوگیری می‌کنند.

ارتش لبنان کمتر از سه هفته پیش نیز خبر داده بود ۷۰۰ سوری را از مرز لبنان بازگردانده است.

مقام‌های لبنانی می‌گویند پس از آغاز جنگ داخلی سوریه، حدود دو میلیون سوری به این کشور آمده‌اند که از این تعداد، سازمان ملل نام حدود ۸۳۰ هزار تن را ثبت کرده است.

لبنان در سه سال اخیر با بحران اقتصادی فلج‌کننده مواجه بوده و احساسات ضدسوری نیز در این کشور در ماه‌های اخیر بالا گرفته است، زیرا برخی مسئولان لبنانی تعداد زیاد پناهندگان را عامل این مشکلات معرفی می‌کنند.

در حالی که ۱۲ سال جنگ داخلی، باعث کشته شدن ۵۰۰ هزار تن از مردم سوریه شده و زیرساخت‌ها و صنعت این کشور را نابود کرده است، دولت بشار اسد ماه گذشته پرداخت کمک هزینه سوخت را نیز لغو کرد که ضربه دیگری به مردم تحت فشار اقتصادی سوریه بود.

۱۸:۵۳ ۱۶.۶.۱۴۰۲

رقابت هفت نفر در مسابقه «تنبل‌ترین شهروند» مونته‌نگرو

هفت رقیب در شمال مونته‌نگرو با شکستن رکورد سال گذشتهٔ دراز کشیدن روی تشک، در حال رقابت با یکدیگر برای ثبت رکورد «تنبل‌ترین شهروند» این کشور هستند.

این مسابقه ۱۲ سال پیش و برای به سخره گرفتن افسانه‌ای دربارهٔ «تنبل‌ بودن» مردم مونته‌نگرو آغاز شد و پارسال رکورد ۱۱۷ ساعت دراز کشیدن روی تشک ثبت شد.

این رقابت در این کشور کوچک در جنوب شرقی اروپا، وارد بیستمین روز خود شده که معادل ۴۶۳ ساعت دراز کشیدن است و شرکت‌کنندگان باقی‌مانده مصمم به قهرمانی و دریافت هزار یورو جایزه این رقابت هستند.

به گزارش رویترز، شرکت‌کنندگان اجازه ایستادن یا نشستن را ندارند و هر هشت ساعت می‌توانند به مدت ۱۰ دقیقه از سرویس‌های بهداشتی استفاده کنند. آنها همچنین اجاره استفاده از تلفن همراه و لپ‌تاپ را نیز دارند.

۱۹:۰۸ ۱۶.۶.۱۴۰۲

تلفات طوفان در برزیل به ۳۱ نفر رسید

به گفته مقامات برزیلی، در حالی که این کشور برای شرایط جوی شدیدتر آماده می‌شود، شمار قربانیان طوفان دو روز اخیر که با باران‌های سیل‌آسا باعث وقوع سیلاب در جنوب برزیل شده، تا روز چهارشنبه به دست‌کم ۳۱ نفر افزایش یافته است.

به گفته مقامات، این طوفان که از روز دوشنبه آغاز شده، محله‌های مختلف در ایالت «ریو گرانده دو سول» در جنوب برزیل را به زیر آب برده و ساکنان مجبور شده‌اند بر روی پشت بام‌ها منتظر نجات باشند.

این آخرین مورد از یک رشته بلایای مرگبار آب و هوایی است که برزیل اخیراً با آن مواجه شده است. کارشناسان می‌گویند تغییرات آب و هوایی باعث وخامت این بلایای طبیعی شده است.

۱۹:۱۳ ۱۶.۶.۱۴۰۲

دبیرکل ناتو: شواهدی از عمدی بودن تهاجم پهپادی روسیه به خاک رومانی در دست نیست

دبیرکل ناتو در واکنش به کشف بقایای یک پهپاد روسی توسط رومانی، اعلام کرد اطلاعاتی دربارهٔ عمدی بودن تهاجم پهپادی روسیه به خاک رومانی وجود ندارد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز پنج‌شنبه ۱۶ شهریور گفت این سازمان نشانه‌ای از عمدی بودن یک حمله پهپادی توسط روسیه به خاک این کشور عضو ناتو پیدا نکرده اما تحقیقات پیرامون پهپاد ساقط شده ادامه دارد.

طی روزهای گذشته مقام‌های رومانیایی اظهارات ضد و نقیضی دربارهٔ کشف یک پهپاد سرنگون‌شده روسی عنوان کرده‌اند. در حالی که رئیس‌جمهور این کشور از کشف پهپاد ساقط‌شده در ۸۰۰ متری مرزهای این کشور با اوکراین خبر داده، اما وزیر دفاع رومانی می‌گوید بقایای پهپاد روسی در خاک رومانی کشف شده است.

اوکراین دوشنبه هفته جاری گفته بود برخی از پهپادهای تهاجمی روسیه در اطراف رود دانوب در منطقه ایزمایل، در جنوب غرب اودسا، در خاک رومانی منفجر شده است.

از زمان خروج روسیه از توافق اجازه برای صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه، ارتش این کشور بارها این منطقه را که مسیر جایگزینی برای صادرات غلات اوکراین است، مورد هدف قرار داده‌اند.

۱۹:۵۸ ۱۶.۶.۱۴۰۲

بیشتر

XS
SM
MD
LG