لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

هیئت عالی منصفه جورجیا خواستار «تعقیب کیفری» سه سناتور حامی دونالد ترامپ شده بود

۱۳:۳۵ ۱۷.۶.۱۴۰۲

درخواست خانواده جواد روحی از بهاره هدایت: اعتصابت را بشکن، بمان و به راه جواد ادامه بده

آتنا دائمی، فعال حقوق بشر، درخواست خانواده جواد روحی، معترض جوانی که پس از جان‌باختن او در زندان، بهاره هدایت، فعال سیاسی دست به اعتصاب غذا زد، برای شکستن اعتصاب غذا را منتشر کرده است.

خانم دائمی در شبکه ایکس به نقل از خانواده جواد روحی خطاب به بهاره هدایت نوشته: «بهاره جان هدایت، وجود شما برای ما ملت ایران ضروریست، همانطور که جواد جاوید و هزاران شهید راه آزادی سازنده راه ملت بودند. تو باش و به راهشان ادامه بده. ازصمیم قلب که داغ جواد برآنست عاجزانه به عنوان کوچکترینِ ملت خواهش می‌کنیم برای وجودت که دلگرمی ماست اعتصابت را بشکن.»

خبر درگذشت آقای روحی را نخستین بار ظهر روز نهم شهریور، وکیل او مجید کاوه، در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرد و ساعتی بعد روابط عمومی زندان نوشهر تأیید کرد که «جواد روحی ساعت ۳:۴۵ بامداد پنج‌شنبه ۹ شهریورماه به دلیل تشنج» از زندان به بیمارستان بهشتی نوشهر» منتقل شده و «پس از انتقال به بیمارستان» جان باخته است.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، شامگاه ۹ شهریورماه از «خاکسپاری» پیکر جواد روحی در «یکی از روستاهای اطراف آمل» خبر داد و نوشت که شماری از حاضران در «مراسم تدفین جواد روحی قصد سر دادن شعار» علیه جمهوری اسلامی را داشتند.

خانم هدایت پس از جان‌باختن جواد روحی، اعلام کرد که در اعتراض به «سرکوب مضاعف» در جمهوری اسلامی، دست به اعتصاب غذا می‌زند. طی بیش از یک هفته گذشته، درخواست‌های متعددی از او برای شکستن اعتصاب غذا منتشر شده بود.

۱۲:۵۷ ۱۷.۶.۱۴۰۲

کشف بیش از یکصد کیلو مت‌آمفتاین جاسازی‌شده در جعبه‌های سوهان و غذاهای ایرانی در استرالیا

پلیس استرالیا پس از کشف یک «آزمایشگاه مخفی مواد مخدر» که عمدتاً مت‌آمفتامین تولید می‌کرد، یک ایرانی به نام آرش بینش‌پژوه با تابعیت کانادا را متهم کرد.

نیروهای پلیس استرالیا در جریان یورش به محل تولید این مواد مخدر در شمال سیدنی، ظروف و جعبه‌های محصولات مواد غذایی وارداتی از جمله سوهان و خورشت‌های ایرانی را کشف کردند که حاوی مت‌آمفتامین بوده است.

این مواد مخدر به صورت ماهرانه‌ای در این بسته‌ها جاسازی شده بود. پلیس میزان کل مت‌آمفتامین کشف‌شده را بیش از صد کیلوگرم تخمین زده است.

آرش بینش‌پژوه نیز که چهل و سه ساله است، در خانه‌اش بازداشت و در این رابطه متهم شده است. پلیس از منزل او پول نقد، جواهرات، گوشی تلفن همراه و تجهیزات الکترونیکی ضبط کرده است. بینش‌پژوه که تابعیت کانادایی دارد، در یک سال اخیر به استرالیا رفت‌وآمد داشته است.

۱۲:۳۸ ۱۷.۶.۱۴۰۲

تلاش مقام‌های حکومتی برای دیدار گروه‌هایی از مردم سیستان‌و‌بلوچستان با خامنه‌ای

چند روز پس از انتشار گزارش‌های وب‌سایت‌های محلی استان سیستان‌و‌بلوچستان مبنی بر تلاش «دستگاه‌های اجرایی و امنیتی» برای «جمع‌آوری دو هزار نفر» از شهروندان این استان برای دیدار با علی خامنه‌ای، گزارش رسانه‌های حکومت و مقام‌های اجرایی، این موضوع را تأیید کرد.

رضا شریفی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان، روز جمعه، ۱۷ شهریور و در آستانه سالروز اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به ایرنا گفته «با درخواست‌های مکرر مردمی و پیگیری‌های به عمل آمده مقرر شد...دیدار ۲ هزار نفر از اقشار مختلف شیعه و سنی این استان» با رهبر جمهوری اسلامی انجام شود. او اظهار امیدواری کرده که در این دیدار، «نمایندگان واقعی مردم» شرکت داشته باشند.

در روزهای اخیر، وب‌سایت حال‌وش که اخبار مربوط به سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، از سفر مصطفی محامی، نماینده علی خامنه‌ای در استان سیستان و بلوچستان و تلاش دیگر مسئولان محلی برای اقناع چهره‌های مذهبی این شهر برای شرکت در این مراسم دیدار خبر داده بود. آن‌طور که حال‌وش نوشته در این تلاش‌ها حتی با خانواده‌های کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان نیز تماس‌هایی برقرار شده است.

در جریان اتفاقاتی که روز هشتم مهر ۱۴۰۱ رخ داد و به «جمعه خونین» یا «جمعه سیاه» زاهدان معروف شد، گروهی از مردم در واکنش به خبر «تجاوز» فرمانده نیروی انتظامی چابهار به یک دختر بلوچ، دست به تجمع زدند که از سوی نیروی انتظامی و مأموران امنیتی جمهوری اسلامی، «به رگبار بسته شدند». به گزارش منابع حقوق بشری در جریان این تیراندازی‌ها، دست‌کم ۹۰ تن صدها تن کشته و ده‌ها تن دیگر نیز زخمی یا توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

۱۲:۱۱ ۱۷.۶.۱۴۰۲

«هجوم گسترده» پلیس به بندر کلاهی میناب در هرمزگان

کانال تلگرامی «اعتراض مدنی بازار» با انتشار ویدئوهایی، از «هجوم گسترده» نیروهای انتظامی و یگان ویژه به بندر کلاهی در میناب واقع در استان هرمزگان در روز پنج‌شنبه ۱۷ شهریور خبر داده است.

بر پایه این گزارش یورش اخیر که با تیراندازی به سمت مخازن سوخت و به آتش کشیده شدن آن‌ها انجام شده به بهانه «مبارزه با قاچاق سوخت» صورت گرفته است.

به گزارش این کانال، دست کم ۲۰ قایق صیادی، یک واحد مسکونی و یک باب مغازه در این حمله یا از بین رفته یا آسیب دیده‌اند.

۱۲:۰۶ ۱۷.۶.۱۴۰۲

ابراز نگرانی یک سازمان مدافع فعالان حقوق بشر درباره دو زندانی در ایران

سازمان مدافع فعالان حقوق بشر «فرانت لاین دیفندرز»، خواستار آزادی فوری و بی‌قیدو‌شرط جعفر ابراهیمی و کامیار فکور، دو مدافع حقوق بشر زندانی در ایران شد.

این سازمان اعلام کرده «عدم پاسخگویی» مقامات مسئول درباره وضعیت جسمی این دو به ویژه جعفر ابراهیمی و طرح اتهامات تازه علیه آنها، نگرانی‌ها درباره سرنوشت این دو را افزایش داده است.

این دو زندانی نیز جزو ۱۳ زندانی انتقالی از اوین به قزل‌حصار هستند که در اعتراض به شرایط نامناسب این بازداشتگاه، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.
روز ۱۲ شهریورماه، مسئولان قضایی ۱۳ زندانی سیاسی را بدون اعلام قبلی و ارائه فرصت به آنها برای برداشتن وسائل شخصی خود، از زندان اوین به زندان قزلحصار منتقل کردند.

آنها در شرایطی به این زندان منتقل شده‌اند که سعید ماسوری، زندانی سیاسی که بیست و سومین سال حبس خود را بدون مرخصی سپری می‌کند، در نامه‌ای از وضعیت تکان‌دهنده زندان قزل‌حصار برای زندانیان خبر داده و فاش کرده که آنها از دسترسی به کمترین امکانات محروم هستند.

۱۱:۲۲ ۱۷.۶.۱۴۰۲

سفر مادورو به چین برای اولین بار طی پنج سال گذشته

دولت چین همزمان با سفر نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا به پکن، روابط دو کشور را «بسیار محکم» خواند. مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه در یک نشست خبری گفت: «اعتماد سیاسی متقابل بین دو کشور بسیار مستحکم می‌شود و همکاری در بسیاری از زمینه‌ها به طور مداوم در حال تعمیق است.»

مادورو که به دنبال حمایت از اقتصاد بحران‌زده ونزوئلاست، روز جمعه، ۱۷ شهریور برای اولین بار از سال ۲۰۱۸ تاکنون به چین می‌رود. این سفر تا روز ۱۴ سپتامبر ادامه خواهد داشت.

در حالی که دولت مادورو در صحنه بین‌المللی منزوی شده، پکن روابط نزدیکی با دولت مادورو دارد و یکی از شرکای تجاری آن است. تولید ناخالص داخلی ونزوئلا طی ۱۰ سال گذشته تحت تأثیر بحران اقتصادی ۸۰ درصد کاهش یافته است.

۱۰:۴۴ ۱۷.۶.۱۴۰۲

روسیه در مناطق اشغالی اوکراین انتخابات شوراهای محلی برگزار می‌کند

مقامات مسکو در تلاش برای تشدید کنترل روسیه بر استان‌هایی از اوکراین که آن را در تهاجم جاری اشغال و به خاک خود منضم کرده، انتخابات محلی شوراهای شهر را از بامداد روز جمعه ۱۷ شهریور آغاز کرده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، رأی‌گیری در مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا تا روز یک‌شنبه ۱۹ شهریور ادامه خواهد یافت. کسانی که به پای صندوق‌ها بروند باید اعضای مجالس قانون‌گذاری محلی را انتخاب کنند و این مجالس نیز فرمانداران مناطق را برخواهند گزید. موعدی که مسکو برای این رأی‌گیری درنظر گرفته با زمان برگزاری انتخابات محلی در تمامی فدراسیون روسیه مقارن و ظاهرا تأکیدی بر این است که این استان‌ها باید بخشی از خاک روسیه تلقی شود.

اوکراین و متحدین غربی آن پیشاپیش این «انتخابات» را محکوم کردند. پارلمان در کی‌یف در بیانیه‌ای اعلام کرد که دشمنی فعال روسیه در این مناطق «تهدیدی برای زندگی اوکراینی‌ها است». این بیانیه از کشورهای دیگر خواست نتیجه را به رسمیت نشناسند. شورای اروپا، نهاد عالی کشورهای عضو اتحادیه این قاره، تأکید کرده که مسکو همچنان آشکارا قوانین بین‌المللی را زیرپا می‌گذارد.

با وجود خشم کی‌یف و مخالفت حامیان اوکراین از این انتخابات، «هزاران تن» در استان‌های یادشده خود را برای دستیابی به کرسی نمایندگی در ده‌ها شورای محلی در این استان‌ها نامزد کرده‌اند. خبرگزاری‌ها نیز از اشتیاق بخشی از ساکنان این مناطق که هوادار سرسخت روسیه هستند، برای حضور در پای صندوق‌ها خبر داده‌اند.

۱۰:۲۸ ۱۷.۶.۱۴۰۲

صدور زندان، شلاق و تبعید برای یک فعال صنفی معلمان در اراک

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از صدور حکم زندان، شلاق و تبعید برای ابوالفضل خوران، فعال صنفی معلمان در دادگاه‌های شعبه اول انقلاب و ۱۰۵ کیفری اراک خبر داد.

بر اساس این گزارش، پس از برگزاری دادگاه بدوی ابوالفضل خوران، در پرونده مشترک با مریم بستانی، محمد سلطانی، رامتین ادریسی، مجید و مهدی نیک عهد، مجیدرضا عربی، مصطفی کمانی و محمدرضا اسدی، این فعال صنفی «طی حکمی سنگین به ۶ سال و ۸ ماه زندان تعزیری ،۷۲ ضربه شلاق، دو سال محرومیت از فضای مجازی و دوسال تبعید به شهر دلفان محکوم شده است.»

آقای خوران ۱۴ مرداد ماه توسط اطلاعات سپاه به مدت ۲۶ روز بازداشت و با قید وثیقه‌ای یک میلیارد تومانی آزاد شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، با محکومیت صدور این حکم و «تداوم سرکوب‌ها و ارعاب جامعه معلمان»، اعلام کرده: «راه‌حل اصولی برای مواجه با مردم معترض، توجه جدی به مشکلات بنیادی کشور و رسیدگی به مطالبات است و صدور این احکام و ارعاب مانع تداوم اعتراض‌ها و مطالبه‌گری مردم نخواهد بود.»

جامعه فرهنگیان ایران سال‌هاست که تحت فشار فزاینده اقتصادی و امنیتی قرار دارد و شمار زیادی از فعالان صنفی معلمان بازداشت، زندانی، اخراج و تبعید شده‌اند.

۰۹:۵۴ ۱۷.۶.۱۴۰۲

جمهوری آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به «اقدامات تحریک‌آمیز» متهم کردند

جمهوری آذربایجان و ارمنستان بامداد روز جمعه ۱۷ شهریور هر یک دیگری را به «اقدامات تحریک‌آمیز» علیه خود متهم کردند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد که «یگان‌های مسلح غیرقانونی ارمنی» بامداد جمعه در منطقه آغ‌دام سنگرهای جدیدی در مقابل مواضع ارتش آذربایجان مستقر کردند اما در پی واکنش سریع نیروهای آذربایجان، «اقدامات تحریک‌آمیز» متوقف شد.

از سوی دیگر، رسانه‌های ارمنستان بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان را بخشی از «زمینه‌چینی اطلاعاتی» نامیده و نوشتند که باکو با این کار در سودای یک «اقدام تحریک‌آمیز دیگر علیه ارمنستان» است.

یک روز پیش از آن، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفته بود که جمهوری آذربایجان بر شمار نیروهای خود در منطقه قره‌باغ افزوده و شواهد حاکی از احتمال وقوع یک جنگ دیگر در منطقه است و شرایط حاکم وخامت یافته است. وزارت خارجه ارمنستان نیز روز ۱۶ شهریور تأکید کرد که قصدی برای تشدید تنش نداشته و آماده ادامه کوشش‌ها برای دستیابی به راهکار صلح‌جویانه است. جمهوری آذربایجان در روزهای اخیر از «رزمایش‌های از قبل برنامه‌ریزی‌شده» خبر داده و ایروان را به «فریبکاری» متهم کرده است.

این بخش از مرزهای دو جمهوریِ استقلال یافته از فروپاشی شوروی، در سه دهه اخیر شاهد چند جنگ بوده و پس از جنگ سه سال پیش همچنان ناآرام و هر از گاهی نیز صحنه درگیر‌ی‌های مرگبار می‌شود.

این تنش‌ها در حالی رخ می‌دهد که قرار است از ۱۱ سپتامبر، آمریکا و ارمنستان رزمایش مشترکی برگزار کنند.

۰۹:۳۰ ۱۷.۶.۱۴۰۲

خودداری ۱۳ زندانی منتقل‌شده به قزل‌حصار از پذیرفتن غذا

بنا بر اعلام «کانون نویسندگان ایران»، ۱۳ زندانی سیاسی منتقل‌شده به زندان قزل‌حصار در اعتراض به وضعیت خود از پذیرفتن غذای زندان خودداری کرده‌اند و خواهان بازگشت به زندان اوین شده‌اند.

در بیانیه کانون نویسندگان با اشاره به سابقه جمهوری اسلامی در کشتار زندانیان سیاسی دهه ۶۰ و مرگ چندین زندانی سیاسی در زندان یا بعد از خروج از زندان، ابراز نگرانی شده که «جنایت عمدی» دیگری رخ دهد.

در این بیانیه همچنین آمده که «برخی از این زندانیان پیش از انتقال به زندان قزل‌حصار در شرایط جسمی وخیمی قرار داشته‌اند و خبرها حاکی از آن است که همچنان از رسیدگی پزشکی محروم مانده‌اند. بی‌تردید حفظ جان زندانیان وظیفه‌ بی چون‌‌و‌چرای زندان‌بانان است و مسئولیت هر گزندی به سلامت آنان بر عهده‌ حاکمیت خواهد بود.»

در تازه‌ترین مرگ‌ها در زندان‌های جمهور یاسلامی، جواد روحی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، که حکم سه بار اعدام او چندی پیش در دیوان عالی کشور نقض شده بود، بامداد روز پنجشنبه نهم شهریور، در زندان نوشهر جان باخت.

بیشتر

XS
SM
MD
LG