لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰
۲۳:۵۹ ۱۶.۶.۱۴۰۲

تازه‌های ایران و جهان در روز پنجشنبه ۱۶ شهریور را اینجا بخوانید.

۰۰:۰۰ ۱۷.۶.۱۴۰۲

افشاگری یک زندانی سیاسی از وضعیت تکان‌دهنده زندانیان در زندان قزلحصار

سعید ماسوری، زندانی سیاسی که بیست و سومین سال حبس خود را بدون مرخصی سپری می‌کند در نامه‌ای از وضعیت تکان‌دهنده زندان قزلحصار برای زندانیان خبر داده و فاش کرده که آنها از دسترسی به کمترین امکانات محروم هستند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آقای ماسوری که در روزهای اخیر از زندان اوین به قزلحصار منتقل شده است، در توصیف این زندان نوشته است: «در اتاقی تقریباً ۹ متری ۱۵-۱۶ نفر را ریخته که حق کمترین اعتراضی را هم ندارند. نه آب، نه غذا، نه تن‌پوش شایسته انسانی.»

او در ادامه خبر داده وضعیت در این زندان به گونه‌ای است که «پرسنل زندان حتی از جا و غذای خود صرفنظر کرده و آن را هم به زندانیان می‌دهند.»

این زندانی سیاسی، قرلحصار را یک «سیاهچاله» خوانده است که به گفته او «به اراده ولی‌فقیه و با حلقه‌بگوشی جنایتکاری مثل اژه‌ای مردم این خاک را از پیر و جوان به داخل آن می‌ریزند و در آتش جنایت خود می‌سوزانند.»

روز ۱۲ شهریورماه، مسئولان قضایی ۱۳ زندانی سیاسی را بدون اعلام قبلی و ارائهٔ دلیل مشخصی از زندان اوین به زندان قزلحصار منتقل کردند.

خبرگزاری هرانا روز ۱۴ شهریور خبر داد که سعید ماسوری و ۱۲ زندانی دیگر در اعتراض به «انتقال از زندان اوین به زندان قزلحصار» و «شرایط نامناسب در زندان» دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

۰۱:۰۸ ۱۷.۶.۱۴۰۲

یک بلاگر در اردبیل به اتهام توهین به مقدسات بازداشت شد

دادستان عمومی و انقلاب استان اردبیل روز پنجشنبه از بازداشت یک بلاگر به دلیل آنچه وی «انتشار ویدویی توهین آمیز مبنی بر توهین به مقدسات» نامید، خبر داده است.

به گزارش ایرنا، این شهروند متهم شده است که در فضای مجازی از «بازسازی عتبات عالیات» انتقاد و «به مقدسات» توهین کرده است.

دادستان اردبیل هویت این شهروند بازداشتی را اعلام نکرده است.

در حالی این خبر منتشر شده است که همزمان با نزدیک شدن به سالروز جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، جمهوری اسلامی موج گسترده‌ای از احضار و بازداشت فعالان سیاسی و مدنی، معترضان و خانواده‌های کشته‌شدگان را از بیم جرقه دوباره اعتراضات آغاز کرده است.

۰۱:۴۰ ۱۷.۶.۱۴۰۲

سالگرد جان‌باختن مهسا و اعتراضات سراسری؛ شاهزاده رضا پهلوی: تفرقه انگیزان را از خود دور کنید

شاهزاده رضا پهلوی روز پنجشنبه ۱۶ شهریور در آستانه سالگرد جانباختن مهسا (ژینا) امینی، در بازداشت گشت ارشاد بر لزوم همبستگی «ملت» برای مقابله با نیروی سرکوب جمهوری اسلامی تاکید کرده است.

مهسا (ژینا) امینی به دلیل عدم رعایت کامل حجاب اجباری توسط گشت ارشاد بازداشت و ساعاتی بعد به اغما رفت. او در ۲۶ شهریور پارسال در بیمارستان درگذشت.در جریان اعتراضات سراسری به جان باختن مهسا که از شهریور سال گذشته آغاز شد، صدها نفر کشته شدند.

رضا پهلوی در این پیام تصریح کرده است سالگرد جانباختن مهسا، «فرصت مهمی‌» است» تا گروه‌های اجتماعی در ایران «از هر قشر و گروه، متحد با هم، موج نوینی از انقلاب ملی» را کلید بزنند.

او تاکید کرده است که « نیروی سرکوب» جمهوری اسلامی تنها «زمانی آمران خود را تنها می‌گذارد» که «ملت» به طور یکپارچه «همبستگی» خود را در «بالاترین سطح» نشان دهد.

شاهزاده رضا پهلوی در پایان خطاب به مردم گفته است: « تفرقه‌انگیزان را از خود دور کنید.»

۰۳:۴۲ ۱۷.۶.۱۴۰۲

تجمع در اسرائیل در همبستگی با اعتراضات در ایران

ده‌ها اسرائیلی عصر پنجشنبه ۱۶ شهریور در آستانه سالگرد جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی، در بازداشت گشت ارشاد٬ تجمعی در همبستگی و حمایت از اعتراضات در ایران برگزار کردند.

این تجمع به دعوت امیلی شریدر، روزنامه‌نگار و فعالان زنان، و دیگر فعالان اجتماعی به عنوان بخشی از کمپین «اسرائیلی‌ها ایرانیان را دوست دارند» برگزار شد.

امیلی شریدر در این مراسم سخنرانی کرد. این فعال سیاسی اسرائیلی می‌گوید که پیامش «به همه مردم ایران» این بوده که «شما دشمن ما نیستید و ما در مبارزه برای آزادی در کنار شما هستیم.»

در بخش دیگری از این تجمع، ایتای بن داوید، خواننده اسرائیلی، ترانه «برای» شروین حاجی‌پور را اجرا کرد.

انتشار ترانۀ شروین حاجی‌پور در آغاز اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که تحسین بین‌المللی را به همراه داشت به سرعت به یکی از نمادهای همبستگی معترضان ایرانی در سراسر دنیا مبدل شد.

تصاویری ویدئویی منتشر شده از این تجمع در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که حاضران در این تجمع پرچم های اسرائیل و ایران را در دست داشتند.

۰۵:۱۵ ۱۷.۶.۱۴۰۲

بازداشت پارسا قبادی از «آسیب‌دیدگان چشم» در کرمانشاه

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در شبانه روز اخیر اقدام به بازداشت پارسا قبادی از «آسیب‌دیدگان چشم در اعتراضات» کرده‌اند.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، بازداشت پارسا قبادی، معترض اهل کامیاران، دوشنبه ۱۳ شهریور ماه به هنگام حضور او در محل کار پدرش در شهر کرمانشاه انجام شده و نیروهای حکومتی به هنگام بازداشت او از «ارائه حکم قضایی» امتناع کرده‌اند.

بازداشت پارسا قبادی در حالی انجام شده است که این معترض آسیب دیده از ناحیه هر دو چشم «تحت درمان» قرار داشت و بنابر این گزارش «از زمان بازداشت تاکنون از دسترسی به داروهایش محروم» شده است.

شبکه حقوق بشر کردستان تاکید کرد که با گذشت چهار روز از بازداشت پارسا قبادی و در پی مراجعه خانواده او به دادگاه و نهادهای امنیتی در کرمانشاه «تاکنون هیچ اطلاعی در خصوص اتهامات و محل نگهداری» این معترض آسیب دییده از ناحیه هر دو چشم، اعلام نشده است.

پارسا قبادی، اهل روستای «شاهینی» شهرستان کامیاران و ساکن شهر کرمانشاه است که ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات این شهر با شلیک سلاح‌های ساچمه‌زن نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از ناحیه هر دو چشم اصابت قرار گرفت

این معترض که هنگامی که هدف شلیک نیروهای امنیتی قرار گرفت ۱۸ ساله بود و در نزدیک به یک سال اخیر، با وجود آنکه بخش عمده بینایی هر دو چشم خود را از دست داده است همچنان در مراسم مرتبط با معترضان کشته شده حضور یافته و با ارسال پیام‌های صوتی در شبکه‌های اجتماعی به ویزه اینستاگرام فعال بود.

از ابتدای سال‌جاری تاکنون تعداد دیگری از «آسیب‌دیدگان چشم در اعتراضات» از جمله امیر ولایتی، هِرِش نقشبندی، حسین حسین‌پور و علی زارعی از برای مدتی بازداشت شده بودند.

شماری از آسیب‌دیدگان چشم نیز احضار و مورد تهدید قرار گرفته‌اند و تعدادی از «آسیب‌دیدگان چشم در اعتراضات» نیز در فاصله فروردین ماه سال جاری تاکنون به دلیل آزار نیروهای امنیتی یا برای ادامه درمان از ایران خارج شده‌اند.

۰۷:۰۱ ۱۷.۶.۱۴۰۲

کره شمالی از زیردریایی جدید هسته‌ای رونمایی کرد

خبرگزاری رسمی کره شمالی روز جمعه ۱۷ شهریور اعلام کرد این کشور از نخستین «زیردریایی هسته‌ای» خود رونمایی کرده است.

طبق این گزارش، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی که روز چهارشنبه بر مراسم رو نمایی از این زیر دریایی هسته‌ای نظارت کرده است، گفت که مسلح کردن نیروی دریایی به تسلیحات هسته‌ای امری اضطراری است و وعده داد که تعداد بیشتری از زیردریایی‌های این کشور به تسلیحات تاکتیکی هسته‌ای مجهز شوند.

رویترز می‌گوید٬ تحلیلگران برای اولین بار نشانه‌هایی از ساخت حداقل یک زیردریایی جدید در سال۲۰۱۶ مشاهده کردند و در سال ۲۰۱۹ رسانه‌های دولتی این کشور نیز کیم جونگ اون را در حال بازدید از یک زیردریایی گزارش نشده٬ نشان دادند.

هنوز مشخص نیست که این زیردریایی جدید با چه موشک‌هایی مسلح خواهد شد. کره شمالی تعدادی موشک بالستیک پرتاب شده از زیردریایی و موشک‌های کروز را آزمایش کرده است که قابلیت آن را دارند که از زیردریایی‌ها شلیک شوند.

در هفته‌ گذشته کره شمالی اعلام کرده است که در واکنش به مانور مشترک آمریکا و کره جنوبی، رزمایش‌های «تاکتیکی هسته‌ای» شبیه‌سازی شده انجام داده است.

کره جنوبی و آمریکا سه هفته پیش رزمایش مشترک ۱۱ روزه‌ای را برگزار کردند که کره شمالی آن را یک تهدید جدی تلقی کرد.

بمب افکن‌های آمریکایی «بی-۱بی» (راکول بی‌-۱ لنسر) در رزمایش هوایی جداگانه‌ای با مشارکت نیروهای هوایی کره جنوبی و ژاپن به پرواز درآمدند.

شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌های مربوط به مهار فعالیت‌های هسته‌ای و تسلیحاتی کره شمالی، شلیک و آزمایش‌های موشکی این کشور را ممنوع کرده است.

۰۷:۴۷ ۱۷.۶.۱۴۰۲

خروج وحید هروآبادی، روحانی مخالف حکومت از ایران

مریم جعفری آذرمانی، همسر وحید هروآبادی، روحانی منتقد حکومت جمهوری اسلامی که پیش از این خلع لباس شده بود، از خروج او از ایران خبر داد.

خانم جعفری با انتشار عکسی دونفره از خود و همسرش در اینستاگرام، نوشته «وحید نه مشمول عفو شد نه تخفیف مجازات و حتی تجمیع سه حکم و اجرای اشد مجازاتش هم قبول نشد یعنی باید سه سال و شش ماه تمام را در اوین می‌ماند؛ از فرصت اخیر استفاده کرد و از ایران خارج شد.»

وحید هروآبادی خرداد ۱۴۰۱ هنگام خروج از مرز بازرگان دستگیر شد در حالی که پیش از آن قرار بود به اتهام «توهین به رهبری، نشراکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» محاکمه شود.

یکی از اتهامات آقای هروآبادی «عدم رعایت شئون روحانیت از طریق دستفروشی با لباس روحانیت» بوده است.

او که به دلیل نوشته‌های اعتراضی خود به زندان محکوم شده بود، اواخر آذرماه ۱۴۰۱ جهت گذراندن دوران محکومیتش به زندان اوین تهران منتقل شده بود.


۰۸:۲۶ ۱۷.۶.۱۴۰۲

حبیب افکاری: تنها لذت تکراریِ انفرادی، مقاومت مقابل ظلم است

حبیب افکاری، در پستی اینستاگرامی، درباره تجربه خود از زندان انفرادی، نوشته: «در انفرادی زمان متوقف می‌شود. هیچ‌چیز قدیمی نمی‌شود و گذشته را هر لحظه در حال برای هزارمین بار زندگی می‌کنی...تکراری که تا مغز استخوان آدمی را می‌سوزاند.»

او اضافه کرده که او «لحظه به لحظه‌ٔ ۵۵۰ روزی» را که در انفرادی بوده، با صحنه‌ اعدام نوید، برادرش «زندگی» کرده است؛ «۵۵۰ روز، روزی هزاربار جلو چشمانم، برادر عزیزتر از جانم را به جوخه‌ مرگ می‌بردند و من هر روز ناتوان‌تر از روز قبل میشدم برای نجات جان عزیزش.»

با این حال حبیب افکاری نوشته که «در میان تمام این تکرارهای زجردهنده [در انفرادی]، تنها تکرار لذت‌بخشی که در انفرادی، انسان را سرپا نگه می‌دارد لذت مقاومت و تسلیم نشدن برابر ظلم است.»

نوید افکاری کشتی‌گیری بود که در جریان اعتراضات مرداد ۹۷ در شیراز بازداشت و به «محاربه و قتل کارمند یک نهاد امنیتی» متهم شد. او با وجود ابهامات فراوانی که از سوی وکلایش اعلام شد و به‌رغم کارزار جهانی در مخالفت با اجرای حکم اعدامش، روز ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ اعدام و شبانه دفن شد.

از زمان بازداشت برادران افکاری، تقریباً همه اعضای این خانواده،بارها مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌ و بازداشت شده اند. وحید افکاری هنوز در زندان و انفرادی به سر می‌برد.

۰۸:۲۸ ۱۷.۶.۱۴۰۲

پکن قصد دارد لباس‌های «مضر برای روح چینی» را ممنوع کند

برخی گزارش‌ها حاکی است که دولت پکن که اخیرا کارگزاران دولتی را از استفاده از آیفون منع کرده، همچنین قصد دارد قانون دیگری را با هدف ممنوعیت لباس‌های «مضر برای روح چینی» وضع کند.

بر اساس این گزارش‌ها، اگر چنین قانونی وضع شود، پوشیدن این لباس‌ها که هنوز دقیقاً مشخص نیست چه نوع لباس‌هایی هستند، با خطر مجازات حداکثر ۱۵ روز حبس روبه‌رو خواهد شد. این ممنوعیت قرار است تحت عنوان لایحه‌ «شیوه‌های گفتار و پوشش مضر برای روح چینی» به تصویب برسد.

با این که هنوز مشخص نشده چه نوع لباسی می‌تواند قانون جدید را نقض کند، اما این موضوع واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی چین برانگیخته است. رسانه‌های غربی معتقدند که مناقشه تجاری میان چین و غرب، اکنون ماه‌هاست رنگ و بوی ایدئولوژیک به خود گرفته است.

پیشتر به دلیل انتشار خبر وال استریت جورنال درباره ممنوعیت استفاده از آیفون برای کارگزاران دولتی چین، سهام اپل در بازار سهام سقوط کرده است. گفته می‌شود که این دستورالعمل بخشی از برنامه چین برای کاهش اتکا به فناوری خارجی است و دلیل دیگر آن نیز، ادعاهای پکن در زمینه «جاسوسی برای غرب» است. با این حال، ممنوعیت آیفون هنوز از سوی مقامات پکن تأیید نشده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG