لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

مصباحی مقدم: پس از تصویب اف‌ای‌تی‌اف نمی‌توانیم شرکت پوششی درست کنیم


 غلامرضا مصباحی مقدم، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران در مخالفت با لوایح پولشویی صحبت کرد.
غلامرضا مصباحی مقدم، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران در مخالفت با لوایح پولشویی صحبت کرد.

تعدادی از امامان جمعه از جمله امام جمعه تهران برای چندمین بار با لوایح مرتبط با مقررات گروه ویژه اقدام مالی مخالفت کردند و یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت که با تصویب این لوایح ایجاد شرکت‌های پوششی برای دور زدن تحریم‌ها غیر ممکن می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، در خطبه‌های ۱۷ اسفند گفت: « برخی گفتند هم باید چرخ سانتریفیوژها بچرخد هم چرخ زندگی مردم، اما امروز می‌بینیم که هر دو نچرخیدند و هر دو خسارت شدند».

حسن روحانی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ گفته بود که باید «هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ زندگی مردم».

آقای صدیقی در پایان سخنان خود تاکید کرد: «من نسبت به اف‌ای‎‌تی‌اف حساس هستم و راه درستی برای کشور ما نیست».

در همین حال غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران در مخالفت با این لوایح سخن گفت.

وی تاکید کرد: «در شرایط تحریم صلاح نیست که اطلاعات اقتصادی کشور را در اختیار آمریکا، اسرائیل و عربستان قرار دهیم».

به گفته آقای مصباحی مقدم، ایران برای دور زدن تحریم‌ها باید « شرکت‌های پوششی در ایران و خارج از کشور» ایجاد کند و با پیوستن به این کنوانسیون‌ها «باید دست از این‌گونه داد و ستدها» بردارد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام روز شنبه ۱۱ اسفند در آخرین جلسه خود در سال جاری برای چهارمین بار درباره لایحه پالرمو به نتیجه نرسید و رأی‌گیری درباره این لایحه به سال آینده موکول شد.

در همین حال محمدرضا تابش، عضو فراکسیون امید مجلس، روز ۱۴ اسفند گفته بود: «طبق اخباری که داریم رای مجمع تشخیص مصلحت نظام به پالرمو منفی است».

پیش از آن نیز برخی وب‌سایت ها خبر داده بودند که دولت از مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست کرده که رد احتمالی لایحه پالرمو پس از تعطیلات نوروز انجام شود تا این موضوع در ایام نوروز بر قیمت‌ها تاثیر نداشته باشد.

گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌ِاف، روز جمعه ۳ اسفند در پایان نشست یک‌هفته‌ای خود در پاریس بار دیگر به ایران مهلت داد و اعلام کرد تعلیق ایران از لیست سیاه این گروه تا ماه ژوئن، چهار ماه دیگر، تمدید می‌شود.

این گروه تاکنون چهار بار به جمهوری اسلامی ایران فرصت داده‌ است تا با تصویب قوانین و رعایت استانداردهای جهانی از فهرست سیاه این گروه درآید.

تخلف از بیانیه «گام دوم»خیانت در «ظهور امام زمان» است

احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، نیز در خطبه های ۱۷ اسفند گفت که هر کس از بیانیه اخیر رهبر جمهوری اسلامی «تخلفی کند و برخلاف این سند، مسیر، جریان و حزب دیگری را تعیین کرد، خائن به ظهور امام زمان است».

وی اضافه کرد: «رهبری قدم آخر را مشخص کردند و آن، زمینه‌سازی برای طلوع خورشید ولایت عظمی است و اگر مسئولیتی به دست گرفته شود و مسیر عوض شود، شما در مسیر تعجیل فرج خیانت کردید».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در بیانیه‌ای به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب ۵۷ اعلام کرده که انقلاب اسلامی «دارای انعطاف و آماده تصحیح خطاهای خودش است اما اهل تجدیدنظر و انفعال نیست​.

ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی، این بیانیه را مانند دیگر بیانیه‌ها و سخنرانی‌های آیت‌الله علی خامنه‌ای، «مشحون از شعار، کلی‌گویی، تکرارهای ملال‌آور و دروغ‌های اعجاب‌انگیز درباره‌ آزادی، معنویت، عدالت اجتماعی و اخلاق» دانسته است.

براساس گزارش خبرگزاری‌های ایسنا، تسنیم، میزان و رادیو فردا / ا.م / خ
XS
SM
MD
LG